Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Varuhusen viktigare än e-handel för Ikea

Foto: Eva Tedesjö

Något nytt Zalando blir inte Ikea, det är Sverige­chefen Håkan Svedman säker på. Varuhusen står starka och den svenska försäljningen slår rekord. Men e-handeln ska växa.

Ikeas Sverigechef Håkan Svedman presenterade under tisdagen nya rekordsiffror. Den årliga försäljningen ökade med 9 procent till 16 miljarder. Men vinstsiffrorna är hemliga.

– Vi är nöjda med den lönsamhet vi har. Vi bidrar till Ikeas tillväxt globalt, både med omsättning och resultat, säger han till DN.

Den holländska koncernens globala vinstsiffra kommer att släppas före jul, men Sverigesiffran behåller bolaget för sig självt. (Ikea har sitt säte i Nederländerna.)

 

Foto: TTBlir nog kvar. Foto: TT.

Håkan Svedman sitter i den grå tygsoffan Vallentuna på Ikeas nya Service och pick-up i Danderyd norr om Stockholm. Där kan kunder bland annat hämta varor de beställt på internet. Men Ikea har inte alla varor på nätet.

– Vi försöker utveckla år från år. Inom en rimlig framtid kan vi förhoppningsvis tillhandahålla hela sortimentet, säger Håkan Svedman.

Ikea har inte någon e-handel alls i mer än hälften av de 28 länder bolaget är verksamt i. Men Håkan Svedman siktar på mer näthandel.

Kan ni bli som nätklädesbolaget Zalando i framtiden, med enorma lager där personal plockar ihop paketen?

– Nej, jag kan inte se det. Vi hade 38 miljoner besök förra året. Det är många som vill komma till oss och se heminredningen live. De vill träffa medarbetare och få råd. Sedan kanske de åker hem och handlar där, säger han.

Kan ni ha färre varuhus i framtiden?

– Det kan man inte säga nu, men jag har väldigt svårt att tro det. Som inspirationskälla är varuhusen oslagbara.

Läs mer: Ikea fortsätter att gå starkt

De senaste åren har han öppnat nya varuhus i Uddevalla, Borlänge och Umeå. Ikea har nu 20 varuhus i Sverige. Antalet anställda i Sverige har ökat med 1 200 till omkring 8 000 de senaste tre åren.

– Vi har haft en ganska kraftig expansion med nya hus. Vårt främsta fokus nu är att titta på husen som har varit med väldigt länge, de i Kungens kurva, Kållered i Göteborg och det i Linköping, för att se om vi ska göra en omlokalisering eller investera i dem.

 

Foto: IkeaSom inspirationskälla är varuhusen oslagbara, säger Håkan Svedman. Foto: Ikea.

Men även om det blir en flytt så hamnar varuhusen i samma områden, enligt Svedman. Så var inte fallet när Ikea byggde nytt i Västerås.

Om det blir något nytt varuhus i Stockholm, efter att planerna på att bygga ett i Globen-området skrotades, kan han inte säkert säga.

– Det får vi hoppas. Det är ambitionen. Stockholm är den snabbast växande storstaden i Europa. Det är klart vi vill komma lite närmare stockholmarna. Vi har en bra dialog med Stockholms stad.

Frågor om att EU utreder Ikea-sfärens avancerade skatteupplägg hänvisar han till Inter Ikea. Det är ett företag inom grupperingen med säte i Luxemburg. Inter Ikea äger varumärket Ikea och tar numera även hand om det mesta utom försäljning: design, logistik, produktion.

– Ikea är ett varumärke, inte ett företag.

Den Gröna gruppen i EU-parlamentet hävdar att Ikeasfären undvikit att betala drygt 9 miljarder kronor i skatt de senaste sex åren.

Finns frågan på bordet?

– Nej, det är ingenting vi diskuterar i dagsläget.

I stället pratar Håkan Svedman gärna om hållbarhet. Ikea har investerat runt 1,5 miljarder kronor i svensk vindkraft och producerar mer el än bolaget förbrukar i Sverige. År 2020 ska Ikea globalt producera lika mycket el som bolaget gör av med.

Håkan Svedman efterlyser enklare regler för solkraft i Sverige, så att de svenska varuhusen kan börja sälja solpaneler.

– Med de här låga energipriserna behöver solkraft stimuleras.

Med grundaren Ingvar Kamprad, som fyllde 90 år i våras, säger sig Håkan Svedman inte ha särskilt mycket kontakt.

Vilken av Ingvar Kamprads söner har du mest kontakt med?

– Vi har ingen direkt kontakt. Vi träffas ibland när det är möten.

Fakta. Håkan Svedman

Håkan Svedman
Ålder: 50.
Kommer från: Uppsala.
Bor: Utanför Malmö.
Familj: Sambo, två söner från ett tidigare äktenskap.
Utbildning: ­Gymnasiet.
Karriär: Började sälja kontorsmöbler på Ikea i Uppsala år 1994, blev senare varuhuschef, Danmarkschef och år 2012 Sverigechef.
Ikeamöbler hemma: Mycket, men inte enbart. ”När jag flyttade in i huset fanns ett Ikeakök. Jag bytte alla fronter. I stället för björkkök blev det ett vitt kök.”
Fritid: Ute i naturen, läser thrillers, just nu trilogi av Anders de la Motte.
Ikea Sverige
Om­sättning 1 september 2015–31 augusti 2016: 16,3 miljarder kronor, 9,4 procent.
Ikeakoncernen
Omsättning 1 september 2015–31 augusti 2016: 327 miljarder kronor, 7,1 procent.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.