Mitt DN
logo-woman
välkommen
Vill du göra adressändring, göra uppehåll eller anmäla utebliven tidning?
Mina bokmärken
Skribenter jag följer
Mina bokmärken
Det är lite ensamt här inne

Klicka på bokmärkessymbolen vid artikeln för att spara i denna lista

Ta bort markerade
Avbryt
Vill du ta bort markerade bokmärken?
Avbryt

Veolia lämnar kritiserat Israelprojekt

Bokmärk artikel
  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Franska transportjätten Veolia vill dra sig ur ett hårt kritiserat spårvägsprojekt i Israel. Bolaget har, sedan dess engagemang blev känt, förlorat flera större kontrakt i Europa, bland annat för SL i Sverige.

Franska transportjätten Veolia vill dra sig ur ett hårt kritiserat spårvägsprojekt i Israel. Bolaget har, sedan dess engagemang blev känt, förlorat flera större kontrakt i Europa, bland annat för SL i Sverige.

- Troligen är det en av anledningarna bakom beslutet, säger Gunhild Sällvin, informationschef på Veolia Transport Sverige, till TT.

När det uppdagades att Veolia som kör Stockholms tunnelbana var involverat i det omdiskuterade järnvägsprojektet Jerusalem Light Railway höjdes protester mot företaget. Det planerade israeliska bygget sträcker sig från västra Jerusalem in i den ockuperade östra delen och går över illegala bosättningar. I januari förlorade bolaget kontraktet med SL som i upphandlingen gick till MTR från Hongkong. Ett kontrakt värt åtskilliga miljarder kronor. Enligt utländska medier har Veolia också förlorat flera andra projekt runt om i Europa sedan deras engagemang i Israel blev känt.

Annons:

- Det här har varit en fråga för vårt huvudkontor i Paris och vi har hela tiden hållit dem uppdaterade om den svenska hållningen, säger Sällvin.

Joakim Wohlfeil på biståndsorganisationen Diakonia har länge kritiserat Veolias engagemang på ockuperad mark i Israel och är inte förvånad över att Veolia drar sig ur projektet.

- Jag är helt säker på protesterna och de förlorade kontrakten har påverkat beslutet. Man har insett att ett företags etik eller brist på sådan kan kosta stora pengar, säger Wohlfeil.

Järnvägsprojektet Jerusalem Light Railway har sedan starten försenats och stött på interna svårigheter. Veolia vill förutom att lämna projektet även sälja sin andel i franska konsortiet Citypass som har avtal med den israeliska regeringen, skriver tidningen Haaretz. Men alla förändringar eller ägarbyten inom projektet kräver den israeliska statens godkännande.

- Under protesterna i Sverige så uppmärksammades det här stort i medier utomlands. I stället för att fokusera på upphandlingar fick Veolia ägna tid åt att försvara sig varför man var involverade i ett projekt som strider mot folkrätten. Det är ett bra steg de tar nu, säger Joakim Wohlfeil på Diakonia.

Kommentarer (0)

Den här artikeln går inte längre att kommentera.

0 Per sida:

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

xlatan22
Foto:Beatrice Lundborg

 Stjärnan i stor DN-intervju. Om manlighet och varför han inte vill bo i Malmö.

 Ibrahimovic om sin uppväxt. ” Skulle vara tio gånger bättre än alla andra.” 47  6 tweets  40 rekommendationer  1 rekommendationer

 Johan Esk. ”Nu är han inne i den mest spännande delen. Den sociala klassresan.”

esk-288
Annons:
förskola-kemikalier
Foto:Jonas Lindkvist

 ”Har utsatt våra barn för risker.” Oroliga föräldrar slog larm. 1  0 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

rosling488
Foto:TT

 Danskt tv-klipp blev en viral succé. Professor Hans Rosling: ”Jag försökte förklara världen.” 5980  88 tweets  5888 rekommendationer  4 rekommendationer

 Tusentals delar. Upprop sprids för Rosling och Åkesson i tv-debatt. 7032  52 tweets  6965 rekommendationer  15 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: