Veolia lämnar kritiserat Israelprojekt

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Franska transportjätten Veolia vill dra sig ur ett hårt kritiserat spårvägsprojekt i Israel. Bolaget har, sedan dess engagemang blev känt, förlorat flera större kontrakt i Europa, bland annat för SL i Sverige.

Franska transportjätten Veolia vill dra sig ur ett hårt kritiserat spårvägsprojekt i Israel. Bolaget har, sedan dess engagemang blev känt, förlorat flera större kontrakt i Europa, bland annat för SL i Sverige.

- Troligen är det en av anledningarna bakom beslutet, säger Gunhild Sällvin, informationschef på Veolia Transport Sverige, till TT.

När det uppdagades att Veolia som kör Stockholms tunnelbana var involverat i det omdiskuterade järnvägsprojektet Jerusalem Light Railway höjdes protester mot företaget. Det planerade israeliska bygget sträcker sig från västra Jerusalem in i den ockuperade östra delen och går över illegala bosättningar. I januari förlorade bolaget kontraktet med SL som i upphandlingen gick till MTR från Hongkong. Ett kontrakt värt åtskilliga miljarder kronor. Enligt utländska medier har Veolia också förlorat flera andra projekt runt om i Europa sedan deras engagemang i Israel blev känt.

Annons:

- Det här har varit en fråga för vårt huvudkontor i Paris och vi har hela tiden hållit dem uppdaterade om den svenska hållningen, säger Sällvin.

Joakim Wohlfeil på biståndsorganisationen Diakonia har länge kritiserat Veolias engagemang på ockuperad mark i Israel och är inte förvånad över att Veolia drar sig ur projektet.

- Jag är helt säker på protesterna och de förlorade kontrakten har påverkat beslutet. Man har insett att ett företags etik eller brist på sådan kan kosta stora pengar, säger Wohlfeil.

Järnvägsprojektet Jerusalem Light Railway har sedan starten försenats och stött på interna svårigheter. Veolia vill förutom att lämna projektet även sälja sin andel i franska konsortiet Citypass som har avtal med den israeliska regeringen, skriver tidningen Haaretz. Men alla förändringar eller ägarbyten inom projektet kräver den israeliska statens godkännande.

- Under protesterna i Sverige så uppmärksammades det här stort i medier utomlands. I stället för att fokusera på upphandlingar fick Veolia ägna tid åt att försvara sig varför man var involverade i ett projekt som strider mot folkrätten. Det är ett bra steg de tar nu, säger Joakim Wohlfeil på Diakonia.

Kommentarer (0)

Den här artikeln går inte längre att kommentera.

0 Per sida:

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

olycksplatsen
Skärmdump Google Maps

 700 befaras döda i ny båtkatastrof. FN: ”En av de största tragedierna.” 218  24 tweets  194 rekommendationer  0 rekommendationer

 Flyktingar korsar havet i livsfarliga båtar. Peter Loewe på Sicilien. 22  8 tweets  14 rekommendationer  0 rekommendationer

 DN:s Annika Ström Melin: EU väljer att stoppa huvudet i sanden. 31  13 tweets  18 rekommendationer  0 rekommendationer

 Miss vid betalningen. När banken till slut kunde återkalla köpet kom nästa chock för Arne. 183  35 tweets  146 rekommendationer  2 rekommendationer

korvenkorven
Foto:Anna-Lena Mattsson
Annons:
motorsag
Foto:Alamy

 Tyckte bygge skymde hans sjöutsikt. Plockade fram motorsågen för att åtgärda problemet. 9  3 tweets  6 rekommendationer  0 rekommendationer

Umberto-Eco-4
Foto:Eva Tedesjö

 Umberto Eco. ”Smartaste jag har gjort är att tro att jag är dum.” 84  2 tweets  82 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:

Så får du DN:s flash

 Missa inga nyheter. DN:s app ger dig senaste nytt.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: