Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Verklighets-piffad bostad ny trend

Det räcker inte längre med minimalistiskt städade hem och en bukett liljor. En ny generation mäklare och stylister skapar nu bostadsannonser med obäddade sängar och halvätna frukostar.

– Redan för ett par år sedan konstaterade våra mäklare att köparna är trötta på så kallad homestyling. Köparna genomskådar det, de är klokare än så, säger Claudia Wörmann, analysansvarig på Mäklarsamfundet.

Att sticka ut ur bruset på bostadsförmedlande sajter som Hemnet och Bovision kan vara nog så svårt. Många bilder är tagna med vidvinkel och visar ljusa, fräscha miljöer där stora blomsterbuketter dominerar.

Wörmann säger att det är glädjande att bostäder nu börjar visas upp även på andra sätt, som platser där någon faktiskt lever.

– Alla förstår ju att man ska plocka ihop lite när man har visning. Men det är inte fel att visa sitt hus en vanlig vardag.

Tomas Backman, kreativ chef på mäklarbyrån Fantastic Frank, har tagit konceptet ett steg längre. Tillsammans med sina kollegor skapar han miljöer där sängen är obäddad, tidningar kan ligga på golvet och en halväten måltid står i köket.

– Vi försöker skapa karaktär, ett ögonblick av det liv som kan levas i en lägenhet, säger Backman.

– För att nå ut måste man göra något extra med bilderna. Det handlar om att vrida på fantasinyckeln hos folk.

Fakta: Homestyling

* Homestyling betyder att ens hem piffas upp inför visning och försäljning. Det kan ske i liten omfattning, genom att säljaren själv plockar undan foton och andra personliga tillhörigheter, eller i större omfattning genom att en firma "stylar om" hemmet inför visning.

* Homestyling av villor anses vara mer vanligt i Stockholm och Uppsala län än i övriga landet.

* Enligt Mäklarsamfundets undersökning Mäklarinsikt hade dock både säljare och köpare tröttnat på homestyling redan 2009. I oktober 2009 uppgav 73 procent av 1 700 tillfrågade mäklare att så var fallet.

 

Källa: Mäklarinsikt

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.