Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Vi köper presenter för 49 miljarder

Blev presenten dyrare än förmodat? Inte så konstigt kanske, vi lägger mer pengar på presenter än vad vi egentligen tror. Varje år spenderar svenskarna 49 miljarder kronor på gåvor till nära och kära, visar en ny undersökning.

49 miljarder kronor – så mycket lägger vi på presenter varje år, det visar en färsk undersökning från Nordea. Men när hushållen ombetts uppskatta hur mycket pengar som går till presenter är svaret 27 miljarder per år – en rejäl underskattning, med andra ord.

– Det är tydligt att vi tror oss handla presenter för ett visst belopp när vi i själva verket handlar för mycket mer, säger Ingela Gabrielsson, privatekonom på Nordea.

När nu högtidernas högsäsong närmar sig, med bröllop, konfirmationer, studenter och andra kalas kan det vara idé att se över sin budget för att inte råka övertrassera sitt konto. Varför inte skapa ett ”present-post” i sin budgetplanering föreslår Ingela Gabrielsson.

Just bröllopspresenter till de egna barnen är brukar bli de dyraste presenterna, i snitt kostar de 6.000 kronor, visar undersökningen. Men födelsedagspresenter är annars de presenter som vi oftast köper.

– Vi ser också att kvinnor är de som vanlig står för presentinköpen. Och låginkomstagare köper de dyraste presenterna i förhållande till sin inkomst. Att vilja ge en ”fin present” kan gräva stora hål i plånboken och kanske borde vi tänka om och i stället ge någonting annat som inte kostar så mycket – som tid till exempel.

Enligt undersökningen lånar låginkomsttagare i högre utsträckning till presenter och höginkomsttagare utnyttjar oftare kreditkortet. Äldre män tycks ha lättare att tacka nej till fester om de inte känner att de har råd.

– Kanske skulle vi ha glädje av en större uppriktighet mellan oss kring pengar och presenter, säger Ingela Gabrielsson.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.