Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

"Visionen var att skapa ett demokratiserande verktyg"

Foto: Peter Claesson
Upproret i Egypten innebar genombrottet för Bambuser. Nu är videotjänsten ett av de viktigaste verktygen för rapporter från folkupproret i Syrien. Bakom företaget står svenske Måns Adler.

– Det fanns redan från början en vision om att skapa ett demokratiserande verktyg, framförallt genom att ta ner kostnaden för att direktsända video, säger han till DN.se.

Bambuser är ett program för mobiltelefoner som gör det möjligt att över 3G-nätet direktsända tv-bilder på internet. Sändningarna blir sedan till vanliga videoklipp som kan ses i efterhand.

Företaget som står bakom tjänsten startades 2007 av Måns Adler och fick sitt stora internationella genombrott förra året, när egyptiska aktivister började använda tjänsten för att sända ut bilder från demonstrationerna och regimens försök att stoppa revolutionen.

– Valsöndagen 28 november 2010 såg vi en fördubbling av videor som laddades upp och tiotusentals kom från Egypten. Det var ett sätt för folk att själva monitorera det val där internationella valobservatörer inte tilläts komma in i landet.

Efter revolutionen har ni varit i Egypten för att träffa aktivisterna, vad har de mötena gått ut på?

– Vi har gjort vissa direkta utbildningsinsatser med mänskliga rättighetsorganisationer, framförallt för att de ska kunna övervaka valet som kommer i en andra och tredje omgång nu under våren. Men tanken är ju att applikationen ska vara så enkel att använda att det inte behövs någon utbildning. Vi fick också sitta ner med aktivisterna och lyssna av hur de har använt applikationen, då var det mer de som utbildade oss.

Vad lärde ni er av dem?

– För dig och mig i ett tryggt, lugnt Sverige, med bra 3G-täckning överallt är situationen inte den samma som för den som står längst fram i ett demonstrationståg med poliser på andra sidan som skjuter gummikulor på en. Då behöver man andra former för att vara säker på att få ut sitt material.

– En konkret sak som vi har lagt till i programmet efter önskemål från aktivisterna, är en möjlighet att spela in video och ladda upp den senare om 3G-nätverken stängts ner och det inte finns möjlighet att sända direkt.

I dag används Bambuser flitigt även i Syrien, för att föra ut bilder från folkupproret som regimen desperat försöker tysta ner. Har ni haft utbildningar med aktivister även där?

– I Syrien har vi inte gjort några sådana insatser med att åka dit såklart, däremot har två av våra medarbetare haft kontakt med en del av ett nyhetsnätverk som heter S.N.N, ett objektivt nyhetsnätverk i Syrien, under åtta månaders tid.

Varför är Bambuser lämpat för aktivister än till exempel Youtube?

– Bambuser är designat för världen ska kunna se det du ser i samma ögonblick. Det magiska med det är att du kan verifiera att det här händer just nu, genom att interagera med den som filmer genom den chattfunktion som finns. Där kan man säga, "om det här händer just nu, kan du filma till höger?". Om den som sänder då filmar till höger strax efteråt kan man anta att det faktiskt händer just nu.

– För användarna på plats har det också varit viktigt att vara säker på att få ut sitt budskap. När man använder Youtube spelar man in på sin telefon, går hem och laddar upp i efterhand. Men många gånger har det hänt att de har blivit nedslagna av polis och fått sina telefoner konfiskerade. Då får man aldrig iväg materialet.

När du startade företaget, hade du någon tanke på att Bambuser skulle kunna bli ett så här viktigt verktyg för demokratiseringen i världen?

– Ja, faktiskt. Bolaget startades som en del av det examensprojekt jag gjorde på Kaospilot-utbildningen i Danmark. Där skrev jag tre scenarier för när det skulle kunna användas. Det var om tant Elna på 83 år som inte kunde komma till barnbarnens skolavslutning, men fick ta del av det på sin tv för att någon förälder som sände direkt. Det var om pappan som inte kunde komma till flickor 11-matchen där hans dotter skulle spela, men ändå kunde se fotbollsmatchen. Och det sista var om Muhammed på gatorna i Bagdad, det var ju Irakkrig då 2006, som hade möjlighet att sända bilder på när amerikansk militär kanske sköt på civila. Bilder som CNN och BBC kanske hade valt att inte publicera på grunda av påtryckningar från amerikanska myndigheter.

Hur har ni arbetat för att komma hit?

– Vi har fokuserat på att bygga en ganska generisk tjänst som levererar det kameran ser till resten av världen på så kort tid som möjligt. Vi har inte sagt att vi bara ska vara ett verktyg för räddningstjänsten att sända från trafikolycker, eller bara för DJ:er att sända live från spelningar, eller bara ett verktyg för föreläsare som vill sända konferenser, utan det ska täcka alla dessa miljoner användningsområden som vi har sett.

Kan tjänsten fylla en lika viktig funktion i ett öppet samhälle som Sverige, som det gjort i arabvärlden?

– Vi ser hela tiden mycket opinionsbildande, myndigheter och kommunfullmäktige sänder live från sammanträden. Jag kom nyss från ett möte med IT-ministern Anna-Karin Hatt som direktsändes för att öka transparensen i samhället. Det är klart att händelser som de i arabvärlden har politiskt större konsekvenser i världen, men jag tror att den grundläggande grejen är lika fantastisk för pappan som ser sin dotter spela fotboll eller fågelskådaren i Falsterbo som ser en ovanlig fågel och kan direktsända det till sina kompisar.

Mer eller mindre alla stora internationella nyhetsbolag använder din tjänst för tillfället, och sänder bilder från era användare. Hade du förväntat dig det genomslaget?

– Vi spräckte ju hål på det faktum att det bara var CNN, BBC, SVT och sådana stora bolag som hade råd att direktsända varifrån som helst. Kostnaden för Bambuser-användaren är så låg att du inte behöver ha hundratusentals tittare för att businessmodellen ska gå ihop, utan du klarar dig med ett par stycken. Sedan tror vi ändå att de traditionella tv-bolagen kommer finnas kvar och sa tidigt att de skulle vara en del av businessmodellen, att de skulle betala för att få del av den enorma mängd kameramän vi har på plats.

Betalar de då?

– Det gör de i olika format. De första åren handlade det mycket om att få sina egna journalister att producera innehåll. Nästa omgång handlar om att våga använda det användargenererade innehåll som finns.

Kommer den ersättningen användarna till del, det är ju faktiskt dem som producerar materialet?

– Planen är definitivt att stärka användaren. I dagsläget finns det ingen sådan teknisk lösning, men det har varit en vision från dag ett att en del av pengarna vi får in ska tillbaka till användarna. I grund och botten är det användaren som äger materialet och kan gå till CNN eller BBC och sälja materialet direkt om den vill, och det har vi sett exempel på. Det vi har är en fri distributionsrätt och vill få en del av den kakan. Det blir en slags Robin Hood-modell, där vi tar in pengar från kommersiella intressen för att kunna fortsätta leverera en gratistjänst för slutanvändaren.

Hur ställer ni er till annonser?

– Det finns redan på den gratisversion som finns idag, och det är enbart på det material som är uppladdat och tittas på i efterhand. Vi vill inte att folk ska behöva sitta och vänta 30 sekunder på en reklamfilm innan en direktsändning när folk blir skjutna på gatorna i Egypten. Mycket av det arbete vi bedriver nu är ideellt, men samtidigt börjar vi hitta intäktskällor nu. Det är bra för mänskligheten att vi har en tjänst som långsiktigt kan finansiera sig själv.

Bambuser har utsetts till ett av världens mest intressanta företag 2012 av Wired. Vad tänker du när ni får en sådan utmärkelse?

– Det är så klart smickrande och kul att det sker, samtidigt som man från början varit medveten om att verktyget är oerhört kraftfullt. Från vår sida har det mer varit en tidsfråga om när infrastruktur som bandbredd och kompetenta telefoner finns, och det har vi ju fått de senaste åren.

Vad är nästa steg?

– Nästa steg handlar mycket om att förflytta Bambuser helt och hållet till mobiltelefonen, börja täcka in att folk tittar mer i sina telefoner. Det är steg ett. I dag stöder vi i princip alla telefoner som har kommit ut sedan 2004, men materialet är svårt att hitta till och där jobbar vi med att utveckla tagg- och söksystem. Den andra biten handlar mycket om hur vi delar material, vem vill du ska komma och titta när du sätter igång en video? Den formen av delning är intressant och gör ju även Facebook med sina vänlistor, Google med sitt Google+ och cirklar. Sannolikt är att vi tar rygg på någon av dem och bygger in vårt system där.

Till sist, vad betyder Bambuser?

– Vi behövde ett namn på projektet och jag sökte på Google efter ordlistor, och hittade en med udda, svenska ord. Där under bokstaven B fanns Bambuser. Det betyder "en oduglig sjöman som bara kan klara av enklare sysslor". Dotcom-adressen var ledig och vi tyckte det lät roligt, sedan är det en efterhandskonstruktion att det ska vara så enkelt att även den oduglige sjömannen kan klara av det, och det ska vara så mobilt att det fungerar på alla de sju haven. Där är vi inte riktigt än, men förhoppningsvis någon dag kan vi direktsända från mitten av Stilla havet.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.