Ekonomi

Volvo förnyar sig och siktar ännu högre 2020

Volvos vd Håkan Samuelsson på bilsalongen i Genève.
Volvos vd Håkan Samuelsson på bilsalongen i Genève. Foto: Lasse Swärd

Volvo Cars börjar sikta bortom målet 800.000 bilar per år. ”Tittar vi mot 2020 och förbi måste vi ligga ännu högre”, säger vd Håkan Samuelsson vid ett pressmöte på bilsalongen i Genève.

2015 blev ett rekordår för Volvo då försäljningen för första gången bröt igenom vallen 500.000 bilar. Rörelsevinsten trefaldigades till drygt sex miljarder kronor och marginalen fördubblades till 4 procent.

– En kraftig förbättring men på sikt bör vi som premiumtillverkare vara åtminstone dubbelt så lönsamma, säger han.

Volvo Cars är mitt uppe i en total förnyelse av modellprogrammet. Lanseringen av den stora stadsjeepen XC90 slog alla förväntningar och bidrog starkt till fjolårets rekordsiffror. Nu kommer 90-serien som sedan och kombi. Om ett par år är det dags att ersätta 60-serien och den mindre 40-serien.

För att klara allt hårdare utsläppskrav satsar Volvo Cars på att kombinera bensindrift med eldrift. Både CC90 och 90-serien erbjuds i laddbart utförande. Även 60- och 40-serien får laddhybrider.

– Vi ser att dieslar blir allt dyrare att utveckla för att klara allt hårdare miljökrav. Med bensindrift och eldrift tillsammans är det tvärtom, den tekniken blir billigare, säger Samuelsson.

Volvo Cars utvecklar också en batteridriven elbil. Den är tänk att lanseras år 2019 – om batteritekniken hinner utvecklas i den takt Volvo hoppas till dess.

– För att bilen ska bli attraktiv och uppfylla våra krav bör räckvidden vara uppemot 50 mil. Dessutom måste laddinfrastrukturen byggas ut.

I dag är det bara amerikanska uppstickaren Teslas dyraste versioner av Model S med batterier som väger uppemot 600 kilo som klarar 50 mil enligt EU-körcykeln. Och de bilarna kostar kring en miljon.

– Nej, så tunga batterier och sådana priser kan inte vi ha. Vi räknar med att batterierna och elmotorerna hinner utvecklas så att de passar våra krav, säger Håkan Samuelsson.

Men på medellång sikt är det elektrifiering genom laddhybrider som gäller för Volvo. Dieslar kommer dock att fortsätta vara helt dominerande i Europa, enligt Samuelsson.

Han medger att dieselskandalen hos Volkswagen påverkat hela branschen.

– Ja, det har påverkat anseendet för dieseln och det har drabbat oss alla, säger han.