Ekonomi

Volvo ska accelerera mot högre vinst

Håkan Samuelsson, vd Volvo Cars och designchefen Thomas Ingenlath.
Håkan Samuelsson, vd Volvo Cars och designchefen Thomas Ingenlath. Foto: Jacques Wallner

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson är full av tillförsikt inför framtiden: han förväntar sig stigande försäljning och förbättrad lönsamhet.

Trots det starka resultatet för 2015 har inte bilföretaget slagit sig till ro. Siktet är högre ställt.

– Vi ska ha en lönsamhet som anstår en premiumtillverkare, säger Håkan Samuelsson, utan att ange hur stor den bör vara.

Han berömmer företagets anställda för fjolårsresultatet:

– Alla som jobbar på Volvo har bidragit till det här och har anledning att känna sig stolta.
Det blir mer i belöning än berömmande ord. Det blir också bonus. Oklart i dagsläget hur mycket.

En analys av varför det gick så bra 2015 innehåller tre huvudskäl: fler bilar såldes, marknaden valde de dyrare bilarna och valutorna gick Volvos väg.

Tidigare rykten om börsintroduktion viftas bort. Med det starka resultatet i ryggen och en marknad som svämmar över av kapital så är det obligationsmarknaden som Volvo sneglar på. Den ambitiösa produktutvecklingen kostar pengar. Till 2018 ska alla modeller vara utbytta. Då är nya XC90 äldst. Utvecklingskostnaderna hamnar kring 8-9 miljarder kronor i år.

För tillfället har Volvo angenäma bekymmer; efterfrågan är större än vad fabrikerna hinner leverera.

– Det är större efterfrågan på XC90 än vi räknat med. Jag önskar att vi kunde leverera bilarna snabbare. Vi vill ha kortare leveranstider.

Volvochefen använder begreppet ”upprampning” om förhållandet att öka produktionstakten. Det är en komplicerad process som tar tid, låter han oss förstå.

Till halvårsskiftet ska också produktionen ställas om till de nya modellerna S90 och V90. I år räknar Volvo med att bygga 30.000–40.000 S90 och V90-bilar. För den sistnämnda som ska axla manteln efter Sveriges mest köpta nya bil, V70, går det bra att börja beställa i mars. De första leveranserna blir sedan i sommar.

 

Volvo har en speciell relation till Sverige. Vi vill ha kvar våra gamla kunder.

 

Håkan Samuelsson är noga med att även om Volvo är på en varumärkesresa mot dyrare nejder så ska inte trogna kunder lämnas bakom.

Därför kommer det att gå att köpa V90 för 339.000. Men prisspannet blir större för V90 än för V70.

– Volvo har en speciell relation till Sverige. Vi vill ha kvar våra gamla kunder.

Men när det handlar om V90 ska klara att ta över positionen som Sveriges mest köpta nya bil blir det mer tveksamt. Han fokuserar mer på att hålla den unikt höga marknadsandelen i Sverige kring 20 procent av nybilsförsäljningen.

Volvo sålde 71.200 nya bilar i Sverige i fjol. Bara Kina var en större marknad med drygt 81. 000 bilar medan USA-marknaden var trea med 70.000 bilar.

Han tror på god tillväxt på de viktigaste marknaderna även om det tar tid att komma tillbaka till svunna nivåer i USA.

– I första hand, så fort som möjligt, ska vi över 100.000 bilar.

V90 kommer till skillnad från V70 att saluföras i USA, berättar han, även om den stora kombibilen främst är en europeisk angelägenhet.

Det världen helst av allt vill ha är Volvos suvar: XC60 och XC90. Det är inte långsökt att förutspå att de snart får sällskap av en mindre suv.