Ekonomi

VW: Ingen kompensation till ägare i Europa

VW-bilar uppradade hos en försäljare i USA.
VW-bilar uppradade hos en försäljare i USA. Foto: Paul J. Richards/AFP

Volkswagen anser inte att det finns anledning att kompensera kunder i Europa på samma sätt som konsumenter i USA. Det säger den tyska biltillverkaren efter påtryckningar från EU.

Företaget motiverar särbehandlingen med att kunder i USA kan tvingas vänta längre på en lösning, eftersom biljätten måste komma överens med myndigheterna om åtgärder i spåren av avgasskandalen.

VW erkände i september att bolaget har manipulerat mjukvaran i flera bilmodeller så att de skulle uppvisa bättre resultat i utsläppstester. Runt 11 miljoner fordon i världen berörs, bland dem 8,5 miljoner i Europa. I Sverige handlar det om 224.746 bilar.

EU:s industrikommissionär Elzbieta Bienkowska riktade i ett brev i förra veckan en rad krav till VW-chefen Matthias Müller, bland annat samma villkor för VW-ägare i Europa som i USA. På torsdagen träffades de i Bryssel. Efteråt sade Müller att företaget i Europa koncentrerar sig på reparationer och service, och att situationen i USA och Europa inte automatiskt kan jämföras.

I ett uttalande från EU-kommissionen hette det att Elzbieta Bienkowska upprepat åsikten att EU-konsumenter bör behandlas på samma sätt som bilköparna i USA. Matthias Müller lovade att återkomma till EU-kommissionen i frågan, enligt uttalandet.

Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen i Sverige, tycker att det är rimligt att det finns en skillnad när det gäller kompensationen till kunderna i USA kontra Europa.

– I Europa har Volkswagen presenterat en plan för hur man ska åtgärda bilarna på ett för kunderna smidigt sätt. I USA däremot har man inte kommit fram till vilka åtgärder man ska göra. Man har inte några godkända åtgärder från myndigheternas sida ännu, säger han.

– Sedan är det ju så att gränsvärdena för kväveoxid är klart tuffare i USA. Det kommer förmodligen att krävas andra, för kunderna mer omfattande åtgärder som påverkar dem betydligt mer än vad det gör i Europa.

Hur tror du att kunderna här i Sverige reagerar?

– Man kan säkert ha olika tankar om det här. Men i Sverige kommer man att kunna få det här åtgärdat när man lämnar in bilen på ett vanligt verkstadsbesök eller service. Det är heller ingenting som påverkar bilens körbarhet eller prestanda. Så det är egentligen ingenting som påverkar bilen eller kunderna på det sättet.

Kan det upplevas som orättvist?

– Det är inte en fråga som ska riktas till oss egentligen, det ska man naturligtvis fråga kunderna. Men säkert finns det olika sätt att se på det här. Men vi har tagit ansvar för att korrigera det här, och göra det på ett för kunderna smidigt sätt som inte påverkar vare sig dem eller deras bilar på något sätt, det är målsättningen, säger Thomasfolk.