Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

WHO: Diesel orsakar cancer

Dieselavgaser är cancerframkallande. Det slår en expertgrupp från världshälsoorganisationen WHO fast.

– Jobbar man där det finns dieselmotorer utan partikelfilter bör man verkligen se över arbetsmiljön, säger Per Gustavsson, professor i arbets- och miljömedicin.

Han har ingått i expertgruppen som nu klassificerar dieselavgaser som cancerframkallande, exempelvis lungcancer. Tidigare löd klassificeringen "kan eventuellt vara cancerframkallande".

Peter Wennerstål, 34, som tankade diesel i Stockholm på onsdagen oroas av beskedet

– Det kom som en chock. Jag har slutat röka sedan femton år och nu detta. Man känner att man vill veta mer, säger han.

WHO:s skärpta klassificering för dieselavgasers hälsofarlighet har främst betydelse för arbetslivet, enligt Per Gustavsson.

– Jag tycker att Arbetsmiljöverket bör se över gränsvärdet. Det finns verkligen anledning att sänka det, säger han.

Att dieselavgaser innebär hälsorisker för storstadsbefolkningen är känt sedan tidigare.

– Man vet inte i hur hög grad storstadsbefolkningens ökade cancerrisk beror på diesel, men vi vet att man bör sänka partikelnivåerna i våra storstäder, och där är dieselavgaserna en viktig faktor, säger Per Gustavsson.

Inom bilindustrin väckte WHO-gruppens besked bestörtning.

Därifrån hävdas att ny motorteknik och avgasrening från moderna dieselbilar har eliminerat cancerriskerna.

– Man minskar exponeringen med ny reningsteknik, men det finns inga studier om hälsoeffekter av det. Biltillverkarna vore säkert gladare om man sade att deras produkter var ofarliga, men det finns inga som helst data för att säga något sådant, säger Per Gustavsson.

Miljöminister Lena Ek (C) är bekymrad.

– Det är bekymmersamt naturligtvis, att den här uppgraderingen har skett, det måste vi analysera noggrant. Det innebär att det blir ännu viktigare att jobba mot målet att ha en fossilfri fordonsflotta 2030, som fastställts både av riksdag och regering, säger Lena Ek.

Den svenska fordonsindustrin delar målsättningen, men bristen på alternativa bränslen gör det svårt att nå det, anser Bertil Moldén, vd för branschorganisationen Bil Sweden.

Han är besviken på beslutsfattarna.

– Vad har regering och riksdag och EU gjort för att vi ska ha mer rapsolja, dimetyleter (DME) eller liknande, frågar han.

– Vi tar hela tiden steg åt det hållet och gör allt för att alternativa bränslen ska komma fram. Vi förbereder ett par steg åt det här hållet i höstens budgetproposition, säger Lena Ek.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.