Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Familj

DN gratulerar: Linus Fellbom

De senaste veckorna har Linus Fellbom tillbringat på operahuset i Bologna där han varit ljusdesigner för ”Lucia di Lammermoor” som hade premiär i går.
De senaste veckorna har Linus Fellbom tillbringat på operahuset i Bologna där han varit ljusdesigner för ”Lucia di Lammermoor” som hade premiär i går. Foto: Linus Fellbom

Linus Fellbom har tappat räkningen på alla föreställningar han ljussatt. Nu blir det också fler och fler regiuppdrag. Som nyskrivna ”Dracula” på Kungliga Operan i höst.

Linus Fellbom lunchar på en restaurang i Bologna när vi får telefonkontakt. Operalandet Italien känns som rätt plats för en person som i princip växte upp på Folkoperan i Stockholm, som pappa regissören Claes Fellbom och mamma dirigenten Kerstin Nerbe startade på 70-talet.

– Jag hängde jämt på Folkoperan, följde repetitioner och såg uppsättningarna, säger han.

Så det var kanske ingen riktig slump att Linus skulle bli en efterfrågad ljusdesigner hos operahus och teatrar både i Sverige och utomlands. I Bologna arbetar han med ljuset till en uppsättning av operan ”Lucia di Lammermoor” av Gaetano Donizetti (premiär i går, den 16 juni).

Länge höll han räkning på hur många operor och teaterpjäser han hade ansvarat för ljuset i, men nu har han tappat kontrollen över siffrorna.

– Jag vet att det är över 200, kanske uppemot 250.

Första gången var för 22 år sedan när en tonårig Linus Fellbom erbjöd sig att sköta ljuset åt kompisen Emil Graffman som skulle sätta upp en enaktare på Strindbergsfestivalen 1995.

– Jag hade ingen formell utbildning, men jag hade sommarjobbat på en ljusuthyrningsfirma där jag bland annat fick tvätta strålkastare. Jag plockade isär dem och lärde mig hur de var konstruerade och hur de olika varianterna fungerade.

– På något vis så kände jag instinktivt hur lamporna skulle sättas upp på scenen. Och det blev helt rätt, som att jag alltid hade vetat, säger Linus och skrattar.

För en ung man som inte riktigt trivdes i skolan öppnade sig nu en annan, mer spännande väg. Hans ljussättning av Strindbergs enaktare ledde till nya ljusuppdrag så ett tredje år på Åsö gymnasium fick vara. Men han kände efter en tid att han ville lära sig mer och lyckades skaffa en sex månaders praktikplats på Deutsche Oper i Berlin.

– Det var en fantastisk skola för mig, Deutsche Oper har en gigantisk repertoar och jag hann se enormt mycket. Och eftersom det var praktik kunde jag jobba hur mycket jag ville, och se hur mycket jag ville. Jag hann med att se uppsättningar även på andra ställen än Deutsche Oper.

De senaste 20 åren har Linus Fellboms ljuskonster varit extremt efterfrågade och han har varit med nästan överallt. Periodvis har han stått för ljuset på tre fyra föreställningar som getts samtidigt på olika scener i Stockholm.

Han regidebuterade 2005 med pjäsen ”Sympati för djävulen” på Strindbergs Intima Teatern. Och för varje år har antalet regiuppdrag växt sedan dess.

– Det är väldigt kul, och jag är extra glad för att jag får regissera mer och mer opera. Jag älskar att jobba med teater också, men mitt hjärta vilar, av genetiska skäl, i operakonsten.

Jag älskar att jobba med teater också, men mitt hjärta vilar, av genetiska skäl, i operakonsten.

I höst ska han för första gången regissera på Kungliga Operan när han tar sig an ”Dracula”, en nyskriven opera (musik av Victoria Borisova-Ollas, text av Claes Peter Hellwig och Kristian Benkö) baserad på Bram Stokers klassiska skräckroman.

– Det är med just skräckblandad förtjusning jag ser fram emot ”Dracula”. Att få jobba med en helt nyskriven opera är en ovanlig och skön känsla, det finns ingen tidigare uppsättning att jämföra med. Det är inte som att göra ännu en ”Carmen”, säger Linus.

Hur gick det till när du fick det här regiuppdraget?

– Under diskussioner med operachefen Birgitta Svendén pratade vi först om ett annat verk. Men jag kände att det inte passade mig. Då nämnde hon ”Dracula” och den kändes klockren. Jag har ägnat mig mycket åt onda sagor och sedelärande historier som regissör så jag känner mig hemma i den här genren.

Även i privatlivet är 2017 ett händelserikt år för Linus Fellbom. Han blev pappa till dottern Nora för två månader sedan, i morgon, den 18 juni, blir han 40 år och i sommar ska han gifta sig med sopranen Elisabeth Meyer.

– Vi träffades när jag regisserade ”Hoffmans äventyr” på Folkoperan för två år sedan. Elisabeth gjorde alla kvinnliga huvudroller. Det var intensiva omständigheter, sedan avslutningsfesten är vi tillsammans.

Linus Fellbom

Gratuleras till: Fyller 40 år den 18 juni 2017.

Gör: Ljusdesigner, regissör, scenograf.

Bor: Mariaberget, Södermalm, Stockholm.

Familj: Blivande hustrun, sopranen Elisabeth Meyer, deras gemensamma dotter Nora och sonen Valter, 6, från en tidigare relation.

Om opera: ”När alla ingredienser stämmer är det världens bästa konstform. Men så fort någon av beståndsdelarna inte riktigt funkar kan det bli förfärligt dåligt.”

Stolt över: Att ha regisserat ”Hoffmans äventyr” på Folkoperan 2015.

Intresse: Gillar att laga mat, inte minst italiensk och japansk.

Så firas födelsedagen: ”Det planeras för ett badkar med is fyllt av champagneflaskor och en foodtruck som ska servera napolitansk pizza.”