Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Insidan

Appen som ska minska ångesten

Foto: Eva Tedesjö

Den som har social fobi och panikångest kan nu träna sig att hantera svåra situationer med hjälp av en ny app.
–  Mobilen har man med sig i vardag­en. Det gör att man kan jobba aktivt med behandlingen, säger psykologiprofessor Per Carlbring.

Internetbehandling mot social fobi och paniksyndrom har varit mycket framgångsrik sedan den startades för femton år sedan. Nu har en grupp forskare vid Stockholms universitet tagit interaktiviteten ett steg vidare och skapat en app som användarna kan utnyttja för att interagera och peppa varand­ra ungefär som på Facebook.

– Eftersom den är kopplad till gps känner den av var du befinner dig. Säg till exempel att du är nära en Statoilmack. Då kan den skicka ut en fråga om du har lust att göra en utmaning, säger Per Carlbring.

Han är professor i psykologi vid Stockholms universitet och har tillsammans med psykologikandidaten Arvid Marklund utformat den nya appen.

– Om du svarar ja kanske den uppmanar dig att svänga in på macken och köpa en liter röd mjölk och att be om ett kvitto för köpet. Någon minut senare kan du bli uppmanad att gå tillbaka och lämna tillbaka den. Det kan vara svårt för någon med social fobi.

Därefter uppmanas du att reflektera över de tankar som for omkring i huvudet och att skicka dem i ett meddelande till någon som du kanske inte ens vet vem det är, som får ge dig feedback. Det brukar upplevas som befriande, menar Per Carlbring.

Det här är alltså ett sätt att komma till skott och börja utmana sin sociala fobi. Övningarna har skräddarsytts för att passa olika användare och olika grader av social fobi. Om de känns för enkla kan man trappa upp svårighetsgraden och vice versa.

Den som bestämmer sig för att testa appen börjar med att svara på frågor om vad man tycker är svårt. Därefter talar man om vad man har för målsättning.

– Någon kanske vill våga närma sig och prata med personer som den tycker är attraktiva, vilket ofta upplevs som svårt. En annan kanske vill våga åka kollektivt.

Därefter kommer frågor om hur osäker eller trygg man känner sig på olika platser, till exempel i hemmet eller i en affär. Trygga platser kan vara bra att börja göra övningarna på, menar Per Carlbring.

Man får också frågor om hur mycket olika personer betyder för en och hur trygg man känner sig med dem. Även det påverkar sedan utformningen av utmaningarna där man ofta startar litet mjukt med någon som man inte är så rädd att göra bort sig inför.

Till exempel kan man ange att man vill göra en utmaning på arbetet. Då kan man bli uppmanad att dra en rolig historia eller berätta om något man läst i tidningen på förmiddagsfikat med arbetskamraterna.

– Arbetskamraterna behöver ju inte veta varför man gör detta. När man gjort det frågar sedan appen hur det gick.

Nästa utmaning styrs sedan av vad man har gjort i den kategorin tidigare. Beroende på om det gick bra eller dåligt, anpassas svårighetsgraden i nästa utmaning efter det.

Det kan börja med att man köper en kexchoklad som man sedan ska byta. Om det går bra kan nästa utmaning vara att ta en tugga på den för att sedan gå tillbaka och säga att den inte smakade bra och att man vill ha pengarna tillbaka. Ett ytterligare steg kan då vara att säga till personalen att de bör tänka på hur de förvarar chokladen.

– Det gränsar till att våga bryta mot en norm, säger Per Carlbring.

Utmaningarna ska vara lagom obehagliga och inte outhärdliga.

– För att det ska kännas roligare lägger man själv in vilka belöningar man vill ha, till exempel att köpa sig en semla, eller att unna sig DN på en lördag.

Det enda som spelar roll är att det är en belöning som känns positiv och att den kommer när man genomfört fem steg i utmaningen.

Antingen gör man utmaningen på egen hand eller tillsammans med en grupp, eller med personer som man antingen själv har angett eller som man väljer bland dem som använder appen.

Efter utmaningarna ber appen att man reflekterar över hur det kändes och skriver ned det. Det används sedan för att utforma kommande utmaningar. Det kan också skickas vidare till en annan anonym användare som då får se hur andra tacklar utmaningarna och hur de reflekterar kring dem. De kan trycka på ”gilla” ungefär som på Facebook.

Det är litet som att spela Wordfeud med sin sociala fobi?
– Den som inte vill kan ju naturligtvis välja att inte interagera med andra. Men visst, beroende på hur många och hur svåra utmaningar som man har gjort kommer man också olika långt. Jag tror verkligen att man kan bli sporrad.

– När vi har genomfört behandlingar via internet har vi haft diskussionsforum i anslutning till terapin. Det har skapat en bra atmosfär och en vi-känsla hos deltagarna. De har stöttat varandra och inte känt sig lika ensamma med sin problematik. Så vi hoppas att det ska bli samma effekt här, säger Per Carlbring.

En stor del av behandlingen vid social fobi och panikångest går ut på att utmana sig själv och att ändra livsstil genom att exponera sig för situationer som man annars hade undvikit.

– Det leder till en ”nyinlärning”. Det man var rädd för kanske inte var så farligt som man hade trott. Framför allt är appen ett bra komplement till en vanlig terapi som man kanske deltar i fysiskt en gång i veckan.

Meningen är att appen ska testas i några veckor och att den sedan ska utvärderas.

Fakta. Appen skräddarsyr personliga utmaningar

Iphoneappen för social fobi är speciellt utformad för personer som brottas med
social fobi och som vill utmana sig själva genom att exponera sig för situationer som de annars hade undvikit.

Den har också en social komponent som möjliggör – för dem som vill – att anonymt dela med sig av sina tankar inför, under och efter olika utmaningar. Man också kan välja att få feedback.

Till testet söker man framförallt dem som:
• är rädda att tala inför grupp.
• känner starkt obehag när de
står i fokus för uppmärksam-
heten eller utför något när andra ser på.
• känner sig blyga och hämmade i sociala situationer.
• begränsas i vardagen av sin sociala rädsla.
• undviker sociala situationer eller genomlider dem med ångest och oro.
• tycker att deras sociala rädsla påverkar arbete, studier, familjeliv, fritid eller sociala liv.

De som deltar ska inte lida av djup depression eller ha självmordstankar.

För att ladda ned appen behöver man ha en iPhone 4S eller senare med iOS7 installerat.

Den som vill vara med och testköra appen kan gå in på mobilkbt.se och ladda ned den nuvarande versionen. Appen kostar 7 kronor.