Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Insidan

”Hur ska jag våga prova något nytt trots min dåliga självkänsla?”

Foto: Hasse Holmberg/TT

Hon trivs mycket bra på sin nya arbetsplats. Men nu ska hon få arbetsuppgifter som hon är rädd att inte klara av, fast hon gärna vill prova. Liria Ortiz ger råd.

Ställ frågor till Insidans experter – mejla till fragainsidan@dn.se

Fråga:

Jag är en 47 år gammal ensamstående kvinna utan barn, familj, vänner eller bekanta. Därför blir (på gott och ont) min arbetsplats ganska viktig för mig eftersom det är där jag har någon form av social interaktion med andra människor.

För några månader sedan fick jag tillfälle att, under en tidsbestämd period, ”prova på” hos en ny arbetsgivare. På min gamla arbetsplats vantrivdes jag fruktansvärt mycket och övervägde uppsägning i stort sett dagligen.

På den nya arbetsplatsen är det så som jag inte trodde var möjligt. Man jobbar målmedvetet med personalfrågor, gemenskap och inkludering. Från första början blev jag sedd och behandlad som en jämlik, vilket kändes väldigt ovant men otroligt bra.

Nu har man vänt sig till mig med arbetsuppgifter som innebär att jag ska utföra kontroller av andras arbete. Det vill säga att med ett arbetsschema möta upp personalen på plats på olika ställen där man har köpt våra tjänster och kontrollera hur arbetet utförts efter vissa avtalade kriterier.

Jag upplever att det är väldigt kränkande för personalen att bli bedömd på detta sätt eftersom jag själv är så rädd för kritik. Jag har alltid varit rädd för konflikter, något som jag har försökt undvika till varje pris. Jag har aldrig tidigare vågat säga min mening (såtillvida den inte överensstämde med den andra personens). Därför känns det i princip omöjligt för mig att göra det här på grund av den stress det framkallar.

Jag skulle dock väldigt gärna vilja kunna göra det både för min egen skull och eventuella framtida anställningsmöjligheternas skull. Hur skall jag gå tillväga för att kunna genomföra detta?

Jag är fullt medveten om att det inte finns någon ”quick fix” för dålig självkänsla men vill ändå gärna höra er åsikt i frågan.

Konflikträdd

Fundera på vad du kan behöva lära dig för att bli bättre på att till exempel påpeka saker på ett respektfullt och tydligt sätt.

Svar:

Hej! Vad roligt att du har fått denna nya möjlighet. Uppenbart betraktar din nya arbetsgivare dig som en duktig person, och har troligen också gjort bedömningen att du passar väl för de uppgifter som nu är aktuella för dig.

Jag tror som du att det på många sätt kan bli till en positiv förändring för dig om du fullföljer det nya uppdraget. Så den avgörande frågan blir precis den du ställer: hur ska du gå till väga för att hantera din rädsla som kan bli till ett hinder? Finns det ändå sätt att hantera din stress, kanske inte så att den försvinner helt, men så att den kan bli mer hanterlig?

Jag kommer strax att ge dig några råd utifrån den frågan, men först resonera med dig om skillnaderna, och sambandet, mellan självkänsla och självförtroende.

Du skriver att du har en dålig självkänsla. Inom psykologin betraktas självkänsla som delvis något annat än självförtroende. Självkänslan berättar om hur vi värderar oss själva som personer. Som att vi duger, eller inte duger, som vi är, på gott och ont.

Har man bra självkänsla kan man acceptera att man inte är bra på allt, att man ibland har en dålig dag på jobbet, och att man inte är omtyckt av alla i alla lägen – utan att bli särskilt upptagen av det och utan att känna stark olust.

Självförtroende är mer avgränsat och närmast situationsutlöst. Det handlar om hur man bedömer, baserat på erfarenhet, hur man kan klara av något särskilt. Man kan till exempel ha stort självförtroende när det gäller att använda arbetsplatsens datorprogram, men ha ett lågt självförtroende inför situationen att träffa en ny kund.

Så självkänsla och självförtroende skiljer sig åt men det finns ett intressant samband dem emellan. Blir man bättre på en viss sak genom att man medvetet lär sig den saken, systematiskt och envist, så ökar det ens självförtroende. Men studier visar att det även påverkar din bild av vem du är och vad du klarar av i en mer övergripande mening, eller med andra ord, din självkänsla. Så vägen till bättre självkänsla kan också gå genom att öka sitt självförtroende.

Praktiskt, på beteendenivå, handlar det till exempel om att lära sig färdigheter som man anar behövs inför en utmaning man vill våga sig på.

Så mitt första råd till dig utgår från detta resonemang. Fundera på vad du kan behöva lära dig för att bli bättre på att till exempel påpeka saker på ett respektfullt och tydligt sätt och hävda din uppfattning emellanåt. Och med ”lära dig” menar jag handfasta färdigheter.

Inom det område som kallas organisationspsykologi har man studerat hur man uppnår både bättre prestationer (vilket dina kontroller verkar handla om), och att medarbetare känner sig respektfullt bemötta (som är vad du verkar ha som mål). Psykologen Rolf Olofsson har skrivit om att ge feedback på ett mycket pedagogiskt sätt. Mitt förslag är att du läser ”Feedback – ett kraftfullt verktyg: Utdrag ur beteendeanalys i organisation”.

Det handlar om att ge feedback, inte bara positiv sådan utan även korrigerande feedback, om att problemlösa tillsammans, och om att hantera konflikter utifrån olika metoder.

Du kan beställa de här texterna som fristående minihandböcker. Om du läser handböckerna tror jag att du kommer att få ett ökat självförtroende inför de situationer du oroar dig för, som du då kan lära dig att hantera på ett sakligt och professionellt sätt.

Olofssons texter utgår från vardagliga situationer på arbetsplatser där man som arbetsledare eller expert måste påpeka vissa saker och hävda vissa regler, och innehåller exempel på vad man kan säga, och göra, i sådana här ibland tuffa lägen.

Jag tror också att det är viktigt att du får ett tydligt besked från din nya arbetsgivare om att du har fullt stöd och mandat för de nya uppgifter som du förväntas utföra. Och att du har en erfaren kollega eller chef att bolla med, och få kloka råd av, när det känns ovant för dig i början, så att du får höra om andra mer erfarna kollegors erfarenheter av att hantera knepiga uppgifter.

Och varför inte fråga om du kan få en mentor, eller om det finns en utbildning inom det nya område som du ska ägna dig åt?

Du märker grundtanken i mitt svar till dig, eller hur? Att du ska boosta ditt självförtroende. Genom att lära dig ännu mer om det du ska göra, och bli tryggare inom ditt område!

Mitt avslutande råd till dig är att även bättra på din motivation för att göra den här satsningen som du verkar vilja göra. Gör en beslutsbalans, är mitt råd. Låt dina skäl till att vilja förändra ditt arbetsliv träda fram riktigt tydligt.

Så här kan du göra: Rita upp två kolumner. Som rubrik på den till vänster skriver du ”Som det är utan de nya arbetsuppgifterna”, och på den till höger skriver du ”Som det kan vara med de nya arbetsuppgifterna”. Skriv sedan ner allt det som dyker upp hos dig, tankar, känslor och händelser som kretsar kring de här två rubrikerna.

Idén är att på det här sättet göra tydligare för dig vilka skäl du har för att vilja röra på dig, och att du får uppleva en skillnad mellan hur det är och hur det kan bli – det som inom motiverande samtal kallas för upplevd diskrepans, alltså skillnaden mellan hur det är och hur det kan och borde bli.

Den upplevelsen fungerar som en startmotor för förändring, och ger rörelseenergi för att hålla i gång denna. Om du vill kan du läsa min bok: ”När förändring är svårt. Att hantera motstånd med motiverande samtal.”

Liria

Ställ frågor till Insidans experter – mejla till fragainsidan@dn.se

Läs fler frågor här

Fråga Insidans experter

Legitimerade psykologen och psykoterapeuten Liria Ortiz svarar på frågor om självhjälp, förändring och parrelationer. Legitimerade psykologen och forskaren Martin Forster, Karolinska Institutet, svarar på frågor om familjeliv, barn och ungdomars utveckling, föräldraskap, skola och förskola. Du kan vara anonym. Utvalda frågor och svar publiceras här och eventuellt i papperstidningen. Mejla till: fragainsidan@dn.se

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på DN Debatt och Insidan. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpligar.