Insidan

”I vårt jobb är det katastrof om inte tilliten fungerar”

I parakrobatik krävs styrka, balans, koncentration och extrem tillit till partnern.
I parakrobatik krävs styrka, balans, koncentration och extrem tillit till partnern. Foto: Eva Tedesjö

Saara och Peter är parakrobater, ett yrke som innebär att de måste lita på varandra till hundra procent. Börjar de tvivla på det som den andra gör kan det gå riktigt illa, med risk för allvarliga skador.

”Låt mig visa”, börjar Peter Åberg. Så fattar han Saara Ahola om midjan och lyfter henne. Någon tiondels sekund senare står hon högt uppe i luften med ena foten i  hans handflata, och armarna tätt intill kroppen.

Parakrobatik är en kombination av akrobatik och balans där två eller flera personer lyfter, balanserar, kastar och fångar varandra. De som lyfter kallas ”undermän” och de som lyfts för ”flygare”.

Peter och Saara är två av den svenska cirkusvärldens skickligaste parakrobater, ett yrke som bygger på maximal tillit. Om de under ett kort ögonblick börjar tvivla på vad partnern gör kan det gå riktigt snett, med risk för allvarliga skador.

Den naturliga reflexen för Saara är att själv försöka balansera kroppen så att den inte faller åt något håll när hon står i Peters hand. Men det fungerar inte alls.

– Saara måste lita på mig och på att jag kan balansera henne i min hand. Det ska kännas som om hon står på ett golv, inte går på en svajig lina. Hon ska också vara säker på att jag fångar henne om något går fel, säger Peter.

Samtidigt måste han vara säker på att Saara inte börjar ”sprattla” och ”vifta” om det är på väg att gå snett; han måste lita på att hans partner fullföljer den rörelse som ingår i  numret – och att han reder upp situationen.

– Annars är risken stor att jag råkar sparka eller slå Peter i ansiktet. Parakrobatik ställer extremt höga krav på tillit för att det ska fungera, säger Saara.

Vi träffar henne och Peter i den stora cirkushallen i Alby i norra Botkyrka. Här har den svenska nycirkuspionjären Cirkus Cirkör sin bas. Peter och Saara, som nyligen gifte sig, övar inför en julshow och inför en kommande föreställning i vår.

Nyligen uppträdde Peter och Saara tillsammans i jubileumsföreställningen ”Borders” på Malmö stadsteater. DN:s Rikard Loman skrev i sin recension att kvällens stora poäng var att det inte bara krävs muskler, koordination och balans för att göra cirkus, utan att det också behövs mod att förlita sig på att andra griper in när man faller. Utan tillit störtar vi till marken när säkerhetsnät saknas, både i och utanför manegen.

När Peter Åberg växte upp i Bureå utanför Skellefteå hade han ingen tanke på att bli cirkusartist. Som ung tonåring älskade han att åka skateboard.

I Bureå bor det två tusen personer. I  mitten av 1990-talet kom femhundra flyktingar till det lilla samhället. De bodde i tjugo nybyggda hus, hade inget arbete och fick ganska lite i bidrag från samhället.

– Vi var vana att alltid ha ytterdörrarna och cyklarna olåsta. Men sedan började saker försvinna och det är inte svårt att gissa vilka som fick skulden, oavsett om de var skyldiga eller inte. Tilliten i lilla Bureå fick sig en törn, berättar Peter.

Själv säger han apropå den senaste flyktingvågen att vi i Sverige kan ta emot fler asylsökande i landet. Han litar på att politikerna och staten klarar av situationen.

– Jag har kolleger från Italien och Grekland. De älskar sina länder, men misstror djupt myndigheterna och de styrande. Om inte flyktingarna som nu kommer till Sverige kommer in i   samhället och får jobb kan vi snabbt uppleva samma tillitskris här i landet, tror Peter Åberg.

I soffan intill nickar Saara Ahola. Hon är född i Tammerfors i Finland, ett land som inte på långa vägar tagit emot lika många flyktingar som Sverige.

– Min farmor kom som krigsbarn till Sverige under andra världskriget. Finland har upplevt ett blodigt inbördeskrig, vinterkriget mot Sovjet ... människor i mitt gamla hemland är därför nog fortfarande mer oroliga och rädda än här i Sverige. Det tror jag också påverkar tilliten och förmågan att möta nya människor och kulturer, säger Saara.

Som parakrobater har hon och Peter kommit att fundera över begreppet tillit och vad det står för. Främst kanske om och hur de måste arbeta tillsammans tillitsfullt.

– Eftersom min bakgrund är inom luftakrobatiken och Peter kommer från parakrobatiken fick han lära mig, berättar Saara. Och vi fick bygga tilliten som krävs i den här cirkusdisciplinen från grunden.

– Som när jag till en början låg på golvet medan Saara stod i min hand. Om hon skulle ramla var det ju bara tjugo centimeter till golvet ... och först när tilliten sakta men säkert byggts upp mellan oss kunde jag till sist ställa mig raklång och hålla hennes kropp i min hand, berättar Peter.

Sexton år gammal började han plötsligt att jonglera, snart var han fast och övade till slut nio tio timmar per dag. Så sökte han och blev antagen till Cirkuspiloterna, en utbildning som bedrevs i Cirkus Cirkörs regi.

Sedan fortsatte Peter att studera cirkus på högskolenivå. Då hade han redan träffat en spansk kille som sysslade med parabrobatik. Lika frälst som han blivit på att jonglera, lika lockande blev det nu att blir en bra akrobat.

När Saara var sex år började hon i en ungdomscirkus hemma i Tammerfors. Hon sysslade tidigt med akrobatik, mest med luftakrobatik då artisten eller artisterna till exempel använder sig av trapetser högt upp i luften.

Saara fick uppträda på Helsingfors stadsteater i en musikal där hon arbetade med akrobatik, sång och musik. Någon formell cirkusutbildning har hon inte genomgått.

Det var också i Helsingfors Saara och Peter möttes. I dag är de alltså ett par både på och utanför scenen.

Målet för parakrobater är att samspelet ska bli så nära att de blir en enhet, där ”flygaren” är en förlängning av ”undermannens” impuls och rörelse.

Peter och Saara arbetar, tränar, skapar, uppträder och turnerar tillsammans. Att vårda relationen, även den privata kärleksfulla, är lika viktigt som att träna fysiskt för det långsiktiga resultatet.

I fjol var de med med i den uppmärksammade föreställningen ”Crossroads” i Berlin. Då märkte Saara snabbt att gruppen skulle fungera bra ihop.

– Men jag har också lärt mig att snabbt läsa av människor i andra sammanhang, att tolka deras kroppsspråk. Det kanske är ett resultat av att tilliten är så viktig i mitt jobb, säger hon.

– Jag tror att det är mycket viktigt för att alla arbetsplatser ska fungera. Vi måste lita på varandra. Annars riskerar vi att hela tiden gå omkring och misstänka varandra. Det skapar inga bra arbetsplatser och inga bra samhälle, säger Peter.

Vad händer då om tilliten sviktar i  ert jobb?

Peter och Saara understryker att om tilliten sviktar är det katastrof. Om de inte kan lita på sina kollegor på scenen eller i träning blir allt svårare och skakigare och det bryter ner tilliten ännu mer.

– Detta leder i sin tur ofta till att folk blir rädda. Och när folk har adrenalin och blir rädda eftersom de inte har tillit till sina partner blir ofta resultatet ilska. I en sådan situation är det otroligt svårt att prestera hundra procent, säger Peter.

Och när tilliten krackelerar i hela samhället?

– Folk blir nog mer misstänksamma, svarar Peter och Saara. Och samtidigt börjar man tänka mer egoistiskt eftersom man inte litar på att någon annan ska ta hand om en. Då tar man hand om sig själv och vill inte offra något för någon annan. Det blir som att hoppet för samhället försvinner lite grann samtidigt.

Ni är gifta, hur påverkar yrkesvalet tilliten i ert privata förhållande?

– Eftersom tilliten är helt avgörande när vi jobbar tror jag att den fortsätter in i vår privata relation. Jag upplever en enormt stark tillit till Saara, svarar Peter.

– Tillit är något som snabbt kan raseras, fortsätter han. Genom parakrobatiken är Saara och jag är medvetna om tillitens betydelse för oss människor. Det påverkar också vårt förhållande.

Tilliten är A och O både yrkesmässigt och privat, tillägger Saara.

– Om jag är rädd för att utföra ett trick, det behöver inte vara ett nytt, beror det alltid på att jag misstror mig själv. Jag skulle aldrig kunna arbeta med en partner som jag inte litar på.

– Skulle jag förlora tilliten till Peter för en tiondels sekund fungerar det inte på scenen, och då troligen inte heller privat.

Fakta. Cirkus Cirkör 20 år

Jubileumsföreställningen ”Borders” på Malmö stadsteater uppmärksammade att det gått tjugo år sedan nycirkusen Cirkus Cirkör bildades. Peter  Åberg och Saara Ahola var två av de medverkande artisterna.

Cirkusprofessorn och regissören Tilde Björfors hade också idén om att skapa en föreställning om vår tids flyktingtragedier.

Med föreställningen ville hon hylla de människor som lämnar allt bakom sig för att skapa en ny framtid i  ett annat land – och får försöka bygga upp tilliten på nytt.

I vår har Cirkus Cirkör premiär för ”Limits”, där tillit också finns med som ett tema. Peter Åberg och Saara Ahola kommer även att vara med i denna föreställning.

Vem kan man lita på? Del 1

Sverige och övriga nordiska länder toppar den internationella ”Tillitsligan”. Men nu visar studier att svenska ungdomar litar allt mindre på andra.