Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Insidan

Rollspelet guidar när barn far illa

Organisationen Friends har gjort ett digitalt rollspel där föräldrar kan gå in och öva sig på olika sätt att agera om de misstänker att deras barn far illa i skolan.

Den som väljer att spela får rollen som förälder till tolvåringen Kim. Rollspelet börjar med att du har en magkänsla om att något inte är som det brukar med Kim.

När du knackar på dörren till Kims rum för att fråga hur det är fatt, är hen inte särskilt pigg på att prata. Du börjar lirka och det leder fram till att läraren och rektorn involveras i arbetet för att förbättra situationen mellan Kim och hens klasskamrater.

Den fiktiva coachen i spelet som leder en igenom olika situationer spelas av skådespelaren Nour El Refai. Beroende på vilka val som du gör i olika situationer ger hon dig olika typer av respons, till exempel genom att säga om det är rätt läge att kontakta läraren eller om du i stället ska prata med andra elevers föräldrar.

När jag provar spelet får jag ganska ofta bakläxa och får då gå tillbaka och göra om utifrån förmaningarna från coachen.

Olle Cox, som är beteendevetare och ansvarig för Friends arbete mot mobbning och kränkningar på nätet, säger att situationerna i spelet bygger nästan uteslutande på de erfarenheter som Friends har samlat på sig via sin rådgivningstjänst dit oroliga föräldrar har vänt sig.

– Det har vi försökt baka in i det här rollspelet. Både när det gäller hur man samtalar med barn och vilken typ av frågor som man ska ställa, men också vilket ansvar som man kan förvänta sig att skolan ska ta, säger Olle Cox.

Det vanligaste är att föräldrar vänder sig till Friends och säger att de upplever att skolan inte tar barnets upplevelser på allvar och inte gör tillräckligt för att hjälpa och stötta. Därför vill de veta vad skolan har för skyldigheter.

– Det är en av anledningarna till att vi har gjort det här rollspelet, för att låta vuxna testa en situation som är simulerad. Om något sedan händer i verkligheten så har de något i bakhuvudet som de kan falla tillbaka på: Hur var det nu man kunde göra om man var orolig? Vad är mitt ansvar och vad är skolans?

På så sätt hoppas han att vuxna ska få fler redskap för att kunna hjälpa sina barn.

Det har pratats om att föräldrar ibland skjuter över för mycket på skolan och tar för litet ansvar själva?

– Ja, föräldrarna har själva ett jätteansvar. Särskilt för att hålla en konstruktiv dialog med skolan. Därför fokuserar den här simuleringen hela tiden på att sätta barnets behov i första rummet.

Olle Cox vet av erfarenhet att föräldrar ofta blir väldigt känslomässigt engagerade när deras barn blir utsatta. Det gör att de ibland vill utse en syndabock och då ligger det nära till hands att peka på skolan.

Ibland spelar det ingen roll vad skolan gör, man blir ändå inte nöjd, menar han.

– Då kanske det egentligen handlar mer om en själv och ens egna skolupplevelser. Därför försöker vi hela tiden gå tillbaka och fokusera på barnet och hur man kan göra för att hjälpa Kim.

Vad är då som brukar utlösa oro hos de föräldrar som kontaktar Friends?

Ibland har deras barn helt enkelt berättat att det inte är som det ska i skolan. Eller också beter de sig inte som vanligt. De kanske plötsligt inte vill leka med samma kompisar som tidigare eller vägrar att gå till skolan trots att de tyckte att det var roligt tidigare. Det finns också fysiska symtom som magont och huvudvärk som kan väcka misstankar hos en förälder.

Men ett barn kan ha ont i magen även om det inte är mobbat. Och även den som inte visar något hemma kan ha det jobbigt.

– Utmaningen är att det inte finns något tydligt orsak-verkanförhållande här. Det är ett jättestigma att bli mobbad och en del blir experter på att dölja det för omgivningen, säger Olle.

Det viktigaste för en förälder är att skaffa sig en samlad bild genom att ha en dialog med framför allt barnet, men också med skolan och andra personer i hens omgivning.

När man pratar med lärare i skolan kan man fråga hur de tycker att ens barn verkar ha det.

– De som jobbar i skolan ser ju barnet i ett annat sammanhang, och slår man ihop den bilden med hur barnet är hemma så får man en mer heltäckande bild av hur barnet mår.

Fakta. E-simulering för föräldrar

Friends har försökt samla några vanliga situationer som föräldrar ofta hamnar i för att vem som helst ska kunna träna på att prata med sitt barn och med skolan i kniviga situationer.

Efter e-simuleringen, som tar cirka en halvtimme, kan man läsa mer om skolans ansvar enligt skollagen, självskadebeteende och neuropsykiatriska funktionshinder.

Simuleringen har ett påhittat händelseförlopp där man spelar vårdnadshavare till Kim, 12 år.

Man får träna på allt från att samtala om situationen i skolan till att prata med skolans personal. Ibland får man välja mellan olika möjliga sätt att agera i en viss situation.

Friends är en ideell organisation som arbetar för att stoppa mobbning och diskriminering.