Från Fia till datorspel

”Spelen är revolutionerande för vår utveckling”

Foto: Erik Englund

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Spel med ”seriöst” innehåll vanligare

Den fjärde augusti 1912 föddes Raoul Wallenberg, mest känd för att ha räddat tusentals ungerska judar under andra världskrigets slutskede. I januari 1945 försvann han spårlöst och misstänks ha dött i sovjetisk fångenskap.

Nu ska ett nytt datorspel uppmärksamma hans arbete. Steven Bachelder (se intervju här nedan) ansvarar för designen tillsammans med Adam Mayes. Både är knutna till Högskolan på Gotland.

Om ekonomin löser sig är tanken att det nya spelet om Raoul Wallenberg ska presenteras den 4 augusti i år, alltså på hundra­årsdagen av hans födelse.

Datorspel förknippas ofta med våld och ytlig underhållning. Men allt fler försöker nu utveckla spel med ett mer seriöst innehåll.

I Nederländerna lanserades tidigare i år ett nedladdningsbart dator­spel med vattenfrågor i fokus. Med hjälp av nyborrade brunnar och toaletter ska den som spelar undvika en total miljökollaps i ett slumområde i Östafrika.

Emer Bremer, en av dem som tagit fram det nya spelet, konstaterar att alla holländska barn lär sig simma när de är fyra år. Men när de gått ut skolan vet de inte hur knapp tillgången på vatten är i många länder.

I det nya spelet ”Get H20 Challenge” gäller det att gå igenom tio olika nivåer. Spelaren ska sköta om hus, se till att det finns tillräckligt med vatten, motverka nedsmutsning, bygga toaletter och brunnar.

Mer info om ”Get H20 Challenge” finns på: Geth2ogame.com.

Många tror att datorspel bara är underhållning och förströelse. Men den synen är på väg ut. Datorspelen är en kulturyttring som borde ha samma status som litteratur, musik och annan konst, tycker spelprofessorn Steven Bachelder.

Många tror att datorspel bara är underhållning och förströelse. Men den synen är på väg ut. Datorspelen är en kulturyttring som borde ha samma status som litteratur, musik och annan konst, tycker spelprofessorn Steven Bachelder.

I framtiden kommer vi kanske att diskutera datorspel på samma sätt som vi i dag talar om teaterpjäser, konstverk, filmer och konserter. Då blir det lika viktigt att recensera släppen av avancerade spel som att kommentera premiären på Dramaten, bedöma en ny utställning av Karin Mamma Andersson eller skriva om en föreställning på Operan.

– I dag bedöms visserligen datorspel ibland i tidningar, radio och teve. Men det har inte alls samma status som recensioner av ”seriösa” kulturyttringar, säger Steven Bachelder.

Annons:

Han är en av världens ledande experter på design av datorspel och konstaterar att vi lever i en tid som erbjuder fler tekniska och kulturella möjligheter än någonsin tidigare. Datorspel är ett av de mest spännande forskningsområdena i vår tid, enligt honom.

– De nya medierna innehåller verktyg som har revolutionerat vårt sätt att kommunicera och därmed vårt sätt att tänka. Datorspelen innebär en unik möjlighet att kombinera konst och modern vetenskap, menar Steven Bachelder.

Han arbetar som professor i konstnärlig gestaltning i så kallade konvergerande medier vid Högskolan på Gotland. Det handlar bland annat om att undersöka på vilket sätt till exempel text, rörlig bild, artificiell intelligens och virtuella 3D-miljöer samverkar.

– De flesta verkar tro att datorspel bara är något som unga sysslar med, en form av meningslös förströelse och underhållning. Men kommande generationer kommer att se på spelen med helt andra ögon. De kommer inte att acceptera att datorspel ses som en minder­värdig kulturyttring.

Han gör en jämförelse:

– Tidigare nöjde vi oss med en tidtabell på busshållplatsen. I dag vill vi ha realtidsinformation om när nästa buss kommer på en elektronisk skylt vid hållplatsen eller så tittar vi på bussbolagets app.

– Utvecklingen går hela tiden framåt. Det som var nytt i går är gammalt i dag, och det som verkar omöjligt i dag är verklighet i morgon.

Steven Bachelder säger att människor i alla tider har använt spel för att roa sig – men att spelen också har haft en viktig funktion i lärandet. Han pekar på att schack, och även många till synes enklare brädspel, stimulerar exempelvis vår tankeförmåga.

– De tredimensionella datorspelen har tagit utvecklingen ett steg längre. De nya spelen kan samla alla kulturaspekter på en och samma gång till betydelsefulla upplevelser. Där ryms spelens arkitektoniska uppbyggnad, storyn, gestaltningen, språket, den konstnärliga utformningen, tekniken, logiken …

– Detta är något helt revolutionerade i människans utveckling.

Steven Bachelder är uppvuxen i Kalifornien söder om Los Angeles och har nästan tio års studier i konst bakom sig, bland annat på Konstfack i Stockholm. Under ett par år på Stockholms universitet ville han bland annat undersöka om det går att gestalta abstrakta begrepp inom fysiken med hjälp av konstnärliga uttryck.

Vid Högskolan på Gotland försöker Steven Bachelder visa att konst och pedagogik går att kombinera – samtidigt som han brinner för att lyfta fram att design av datorspel har en lika stor konstnärlig betydelse som skulptur, måleri och liknande.

Fia Andersson arbetar sedan några månader som lektor i pedagogik vid Högskolan på Gotland. Där vill hon utforska hur design av spel – både traditionella brädspel och avancerade datorspel – kan användas för att underlätta alla former av inlärning. Tillsammans med lärare som undervisar barn med autism och Aspergers syndrom har hon tidigare studerat vad barn kan lära sig med hjälp av bland annat datorspel.

– Jag ser att datorspel kan få en viktig roll i den framtida undervisningen i grundskolan, men också på gymnasier och universitet. Alla, särskilt unga människor, vill förstå och samtidigt ha kontroll. Vi prövar oss fram samtidigt som vi vill ha roligt. Datorspel kan erbjuda allt detta, menar Fia Andersson.

Hon säger att alla tonåringar vill utforska vilka de är och vill vara, de testar sig fram för att forma sin identitet. Ofta provar de olika roller för att till slut hitta rätt. Fia Andersson tycker att datorspelen ger en sådan möjlighet samtidigt som de stimulerar till kontakt med jämnåriga över hela världen.

– Men, fortsätter hon. Det finns etiska och moraliska aspekter som måste diskuteras. Datorspel kan vara rasistiska, våldsamma och kvinnofientliga. Därför är det viktigt att pedagoger, de som arbetar med barn och unga, själva vet vad som händer i den virtuella spelvärlden – och att de själva kan spela.

Fia Andersson ser en framtid där böcker, spel, film och andra medier bildar en helhet i undervisningen. Hon berättar om en lärare på Gotland som låter sin klass leta skatter på datorn i historieundervisningen, efter att först ha fått läsa eller höra en traditionell pappersbok.

– Böcker, konst, film, teater, dessa konstnärliga uttryck är värdefulla. Men jag tror att vi som är äldre även måste vara lyhörda för den tekniska utvecklingen, tänkande och syn på verkligheten förändras, säger Fia Andersson.

Hon påpekar att datorspel är här för att stanna och att de tillför en ny dimension i vår tillvaro som vi måste förhålla oss till och använda.

Steven Bachelder berättar att för hans 13-åriga son är datorspel ett viktigt kommunikationsverktyg. Hemma talar sonen svenska, men när han till exempel spelar rollspel på nätet tillsammans med sina kamrater sker alla samtal på engelska.

– Han spelar med kamrater från övriga Europa, Afrika, Asien och Amerika. De är svarta, vita, gula … De är kristna, muslimer, hinduer eller ateister, de är socialister, konservativa eller liberala. Det viktiga är att de delar en gemensam upp­levelse och samarbetar med människor över hela jordklotet. Är inte det helt fantastiskt?

Fia Andersson påpekar att våra barndomsupplevelser tidigare ofta var kopplade till gatan och kvarteret där vi växte upp, till skolan där vi gick och till parken där vi lekte eller spelade fotboll.

– I dag kan en ung kille eller tjej dela en upplevelse med fem miljoner jämnåriga från hela världen. Det är något helt nytt. Hur kommer det att påverka oss?

0 . Per sida:

Andra har läst

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

kombo
Foto:TT Peter Englund och Sara Danius.

 Peter Englund avgår. Överraskande besked i Svenska Akademien. 591  45 tweets  546 rekommendationer  0 rekommendationer

 Björn Wiman: Ingen kommer att kunna öppna den berömda dörren med samma elegans som Danius. 14  11 tweets  3 rekommendationer  0 rekommendationer

 Ukrainas premiärminister: För att upprätthålla populariteten måste Putin begå ytterligare brott. 12  4 tweets  8 rekommendationer  0 rekommendationer

Yatsenyuk
Foto:AP
zlatan144
Foto:AFP

 Efter 0–0 mot Montpeiller: Spelar laget dåligt blir publiken otålig. Det är så det är.

Annons:

 Skriver Financial Times. Utländska jihadister ska ha försökt fly. 114  20 tweets  93 rekommendationer  1 rekommendationer

BrandUpplandsBrony.500
Foto: Läsarbild

 Explosion i verkstad i Stockholmsförort. En person förd till sjukhus. 2  0 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: