Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur & Nöje

2000 år gammal bild för naken för SL

Foto: Hans Thorwid

I ett internt mejl framgår att SL anser att en 2.000 år gammal bild som ska marknadsföra Millesgårdens utställning "Pompeji" i tunnelbanan är för naken. Man bad därför Millesgården att byta motiv.

"Pompeji" är höstens stora satsning på Millesgården. Utställningen sker i samarbete med arkeologer i det Svenska Pompejiprojektet och kommer att hysa inlån från museet i Neapel. Somliga av de närmare 2.000 år gamla bilderna är av erotisk natur.

Som en del i marknadsföringen har Millesgården planerat att annonsera i Stockholms tunnelbana. Men i en mejlväxling som DN har tagit del av framgår att SL bett Millesgården att byta ut en bild. Clear Channel, det företag som administrerar reklamen i Stockholms tunnelbana, skriver att SL anser att motivet är för naket.

Clear Channel hänvisar till att då annonsplatserna är i SL:s miljö så är det de som bedömer vad kampanjer får och inte får innehålla.

– Det här grundar sig i att det har förts en diskussion internt om det här materialet är något som kan upplevas som stötande. Men den diskussionen var över huvud taget inte färdig. Det är inte så lätt att avgöra i alla lägen. Men får vi en propå från Clear Channel om att något ska granskas så tittar vi på det, säger Jesper Pettersson, pressansvarig på SL.

Men Clear Channel hänvisar till att det var SL som ansåg att motivet var för naket.

– Ja. Och det var ett misstag. Den här diskussionen var inte färdig hos oss. Nu när vi tittat närmare på det kan vi ju säga att vi inte upplever att den här kampanjen faller under det som skulle kunna kallas för sedlighetssårande eller stötande. Kampanjen kommer att gå som den är utformad, säger Jesper Pettersson.

Onita Wass på Millesgården blir förvånad när hon nås av uppgiften om att kampanjen inte kommer att stoppas.

– Jaha? Va kul. Det har man inte meddelat oss. Vi har kommunicerat via Clear Channel och först fick vi beskedet att bilden behövde godkännas av SL. Därefter meddelade man att SL ville att vi bytte bild, säger Onita Wass.

– Men jag är förvånad över att diskussionen ens uppkommer. Det handlar om en 2000 år gammal fresk, fortsätter Onita Wass.