Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Kultur & Nöje

”Amazon försöker devalvera värdet på böcker”

Amazons grundare och vd Jeff Bezos.
Amazons grundare och vd Jeff Bezos. Foto: Patrick Fallon/Alamy

Kritiken mot nätjätten Amazon växer i USA. På den nyligen avslutade bokmässan i New York gick både författare och förläggare hårt åt företagets sätt att göra affärer.

På årets bokmässa i New York var det stora samtalsämnet varken någon ny, hyllad debutroman eller några häpnadsväckande nya smartphone-appar som lovade att förändra skönlitteraturen. Istället ville så gott som alla förlagsrepresentanter på plats enbart prata om ett enda företag: Amazon, USA:s största sajt för bokförsäljning och en av världens största e-handelstjänster.

Anledningen var Amazons bråk med bokförlaget Hachette, som skapat stora rubriker i amerikansk media de senaste veckorna.

Efter att Hachette tvekat inför att skriva under ett nytt kontrakt med Amazon, då man tyckte att villkoren var för dåliga, har Amazon bestraffat förlaget med en rad små och stora knep, som gör det svårare att köpa Hachettes böcker på Amazon. De har tagit bort ”köp”-knapparna på vissa böcker, höjt priserna på andra böcker och i många fall får en kund som försöker köpa en Hachette-bok på Amazon ett meddelande om att ”leveransen kan ta upp till 8 veckor”, trots att de har boken i lager.

Det här har drabbat försäljningen av färska böcker på Hachette-ägda förlag, av författare som Malcolm Gladwell och David Sedaris. Dessutom har det väckt en svallvåg av kritik mot Amazon i den amerikanska bokbranschen.

– Amazon har alltid betett sig som en maffiaorganisation. Men det är först nu det har blivit offentligt. Det här har tveklöst varit det största samtalsämnet på bokmässan i år, säger Dennis Johnson, som driver det oberoende förlaget Melville House i New York.

Flera författare uttryckte sig negativt om Amazon under bokmässan. James Patterson, som ger ut böcker på Hachette, tilldelades ett pris på bokmässan och höll ett tacktal där han gick till hård attack mot Amazon och hånade deras grundare och VD, Jeff Bezos.

– Om Amazon är det amerikanska sättet att göra affärer på så är det dags att vi ändrar på det, sade Patterson i sitt tal.

Bråket med Hachette skapade även rubriker på förstasidorna i Financial Times och New York Times under bokmässan.

På Hachettes bås på bokmässan suckade medarbetarna ilsket när Amazon fördes på tal. I ett pressmeddelande från förlaget ifrågasätter man med relativt diplomatisk ton Amazons agerande, samtidigt som man påpekar att de varit en viktig affärspartner i många år.

Dennis Johnson på Melville House är en av få förläggare som går ut offentligt med sin kritik av Amazon. Han har under de senaste åren blivit ett slags inofficiell talesperson för amerikanska bokförlags problematiska förhållande till Amazon. Johnson har besökt bland annat Kanada, Tyskland, Australien och Sverige för att kritisera Amazon och varna förlag för att samarbeta med dem (i Sverige har han bland annat hållit ett föredrag hos Natur & Kultur, där undertecknad ger ut böcker).

I en intervju på bokmässan säger Johnson att Amazons bråk med Hachette kan få konsekvenser för bokbranschens framtid. Om nästa förlag som ska förhandla om sitt kontrakt med Amazon, förmodligen Harper Collins eller Simon & Schuster, också vägrar att gå med på Amazons förhållanden så kan det leda till en snöbollseffekt där allt fler av böckerna från de stora förlagen inte längre går att få tag på hos Amazon, enligt Johnson.

– Böcker är ovärderliga för vår kultur och vår demokrati, men Amazon försöker sakta men säkert devalvera värdet på böcker. Amazon säger att de bara bryr sig om sina kunder, men om de pressar ner priserna så lågt att det dödar bokförlagen, då är det inte särskilt bra för kunderna. Det här är ett företag som skadar den litterära världen just nu, säger Johnson.

De utsända från Amazon höll låg profil på bokmässan och undvek journalister med en entusiasm man annars bara ser hos oljeföretag eller hedgefondfirmor.

Enligt de flesta förlagsrepresentanter på bokmässan (som generellt bad om anonymitet) har Amazons tilltagande aggressivitet mot bokförlagen att göra med hårdare krav på lönsamhet från företagets investerare och aktieägare. Trots flera år av snabb tillväxt har Amazons aktiekurs dalat kraftigt under våren och nu höjs rösterna för att man måste öka lönsamheten.

– De är i allt mer desperat behov av vinster och man kan se att de blivit mer aggressiva i takt med de hårdare kraven på lönsamhet, säger Dennis Johnson.

Den amerikanska bokbranschen har överlag ett kluvet förhållande till Amazon. De står för nästan en tredjedel av bokförsäljningen i USA i dag – för digitala böcker står de för nästan 70 procent – och många förlag är helt beroende av ett fungerande samarbete med dem.

Under konflikten med Hachette har flera förläggare försvarat Amazon genom att påpeka att de bidragit till att öka bokläsandet i världen, genom att sälja böcker till så låga priser att fler har råd att köpa och läsa dem. De leverar böcker även till delar av världen där det är ont om bokhandlar och de uppfinner ny teknik som gör det lättare att läsa överallt, när som helst.

När Amazon lanserade sitt förlag för internationell litteratur, Amazon Crossing, var de globala reaktionerna överlag positiva. Författaren och Akademiledamoten Per Wästberg sade till exempel att ”Amazon Crossing förtjänar beröm och stöd. Översättning och distribution av bra litteratur från så kallade mindre språk kan enbart stimulera våra kulturer och inspirera författare att bredda sina perspektiv”.

Amazons kritiker har däremot alltid oroat sig för riskerna med att ett enda företag börjar få så oerhört stor makt över försäljningen av böcker, och numera även utgivningen av böcker.

Under våren har det vuxit fram en backlash mot Amazon i USA, dels från bokförlagens håll, dels genom mer negativ uppmärksamhet i media. Med Hachette-bråket har Amazon till slut ”bekräftat alla kritikers värsta mardrömmar”, skriver Farhad Manjoo, teknikkolumnist i New York Times.

Denise Rudberg var den första svenska författaren som publicerades på Amazon Crossing. När hon gästade bokmässan i New York, för att marknadsföra sin roman ”A small indiscretion”, uttryckte hon sig överlag positivt om sitt förhållande med Amazon, men kom också med en mer generell kritik mot maktkoncentration i bokbranschen.

– Jag tycker det är oroväckande varje gång ett företag får för stark dominans. Det leder till hybris och brist på ödmjukhet. Bonniers har haft en liknande roll i Sverige tidigare. Det är bättre med fler som konkurrerar, säger Denise Rudberg.

Amazon. Nätjätten omsätter 400 miljarder om året

Amazon grundades 1994 som en nätbokhandel. I dag omsätter företaget ca 400 miljarder kronor om året, nästan dubbelt så mycket som Ikea. Amazon är världen största nätvaruhus.

I USA får nu Amazon hård kritik för monopoltendenser och stenhårda affärsvillkor. De står för nästan en tredjedel av bokförsäljningen i landet. För digitala böcker är siffran uppemot 70 procent. Många förlag är helt beroende av ett fungerande samarbeta med Amazon.

I april tecknade nätjätten ett avtal med svenska Bokrondellen. Företaget har en databas som omfattar all svensk utgivning. Rent tekniskt är det en förutsättning för att Amazon ska kunna sälja svenska böcker.

Den svenska bokbranschen har länge bävat för Amazons etablering i Norden. De mindre förlagen är rädda för att hamna i knät på Amazon, som fått kritik för att dumpa priserna på böcker.

Mot det talar att Sverige redan har en hög andel bokförsäljning på nätet. ”Jag har svårt att se hur Amazon skulle kunna ta kontroll över den svenska marknaden utan att köpa Adlibris och Bokus”, sade förläggaren Kristoffer Lind till DN i april.

Håkan Rudels, förlagsdirektör på Bonnierförlagen, har sagt att Amazon skulle kunna öka försäljningen av digitala böcker och bli en injektion för hela branschen.

Den svenska e-boksmarknaden är liten. Intäkterna kommer främst från biblioteken.

Lästips: Brad Stones ”The everything store. Jeff Bezos and the age of Amazon” (Bantham press).

Läs fler artiklar om Amazon på dn.se/kultur