Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Kultur & Nöje

Årets redaktion finns på DN

Foto: Nicklas Thegerström

Dagens Nyheter fick på tisdagskvällen utmärkelserna Årets redaktion och Årets marknadsorganisation.

Det var branschorganisationen Tidningsutgivarna, TU, som delade ut priserna under evenemanget Årets dagstidning 2016. Tre tidningar var nominerade och motiveringen till DN:s vinst Årets redaktion lyder:

”I en tid när många medieföretag möter eroderande affärsmodeller med nerdragningar har årets redaktion också förmått att satsa på utveckling och att med moderna metoder och stor förståelse för samtiden fördjupa publicistiken i olika kanaler. Det har lett till en respektingivande samling reportage, intervjuer, analyser och avslöjanden i Dagens Nyheter under 2015.”

– En tidning bärs upp av dess medarbetare. Det här är ett pris till den journalistik som DN:s medarbetare står för och vi är oerhört tacksamma och glada för att den uppmärksammas. I kväll firar vi och i morgon gör vi en ny tidning, säger DN:s chefredaktör Peter Wolodarski.

Dagens Nyheters Marknadsavdelning fick också utmärkelsen Årets marknadsorganisation.

Motiveringen: ”Vinnaren visar en tydlig inriktning mot den digitala prenumerationsaffären som visar tillväxt och framåtanda. Genom att rensa i och renodla sitt erbjudande samt inleda ett fruktbart och spännande samarbete med marknadens främsta aktör Klarna, visar DN prov på ny innovation och mod som kommer få betydelse även för andra aktörer i branschen.