Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur & Nöje

Åsa Beckman: Fri journalistik viktigare än någonsin

Under en frukost läser jag mitt favorit­magasin Residence där Mårten Niléhn beskriver en paradisisk vistelse i södra Frankrike. På kvällarna kopplar han av med ”Fame to claim – 12 kreativa hjältesagor”. I boken finns en bild där en ensam motorcyklist åker genom ett mäktigt ökenlandskap med bildtexten: ”Somewhere on an airplane a man is trying to rip open a small bag of peanuts”.

”Jag älskar den sortens humor och aforismer – i vems kläder vill man vara?” skriver Niléhn. Hans ton är full av tillförsikt.

Samma morgon skriver också SvD:s kulturchef Kaj Schueler om aforismer. Här är tonen en annan. Schueler har läst den polsk-judiske författaren Stanislaw Jerzy Lecs aforismsamling ”Ofriserade tankar” och avslutar med att delge sina läsare en dyster aforism:”låt oss vara sparsamma med optimismen, så att den räcker året ut”.

Det går knappt att tänka sig en tydligare illustration av dagsläget i tidningsbranschen. Vi ser just nu en förflyttning av pengarna från traditionella tidningar till rena kundtidningar. Kaj Schuelers redan pressade tidning SvD ska spara 40 miljoner och 60 tjänster ska bort, medan Mårten Niléhn går över till den blomstrande kundtidningsmarknaden. Inte undra på att han ser fram emot hösten.

Att företagen satsar på egna tidningar är inte mycket att säga om. Visst kan man, som många i artikeln här intill, hävda att läsarna är smarta och ser igenom vem avsändaren är. Men samtidigt är det ju just därför som företagen vill sköta sin egen reklam. De hade aldrig gjort satsningen om de inte visste att det är en mycket effektivare metod för att öka auran runt deras varumärke och produkter. De utgår från att de än så länge är smartare än oss läsare.

Därför gäller det att ägarna och vi alla slår vakt om fria tidningar och public service. En kundtidning kommer aldrig att publicera en granskning av Tillväxtverket, en genomlysning av fallet Thomas Quick eller en lång essä om Anders Behring Breivik av Karl Ove Knausgård.

Oberoende journalistik kommer att bli viktigare än någonsin.