Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur & Nöje

Bilden av svenskarna: Besatta av Melodifestivalen

Foto: Bertil Ericson/Scanpix
Svenskarnas eget Superbowl, där intresset är på gränsen till onaturligt. Det är bilden som sprids över världen av den svenska Melodifestivalen.

Vissa länder i Europa tar det inte på speciellt stort allvar. Vilket bidrag de skickar till Eurovision Song Contest och hur det går i tävligen. I andra länder är musiktävlingen större. Som till exempel i Sverige.

Nu får vi svenskar tåla att vår Melodifestival lyfts fram i ljuset och skärskådas av våra grannländer. I en artikel i CNN tas det stora intresset för tävlingen upp till allmän, utländsk förundran.

Artikelförfattaren menar att: ”Skandinaviens största land har rykte om sig att vara snyggt, progressivt och frostigt coolt – kort sagt allt som Eurovision Song Contest inte är.”

Vidare undrar artikelförfattaren vad det kan vara som gör att miljoner av dessa  svenskar bänkar sig framför soffan under urvalsprocessen till Eurovision Song Contest? En tävling som i många länder inte har något lysande musikaliskt anseende, och i andra mest ses som ploj.

Melodifestivalen benämns som en tävling förlagd under sex veckor som liknas vid TV-konceptet American Idol, och som har blivit mer populärt än själva Eurovisiontävlingen. Det berättas om människor som har middagsbjudningar där de tittar tillsammans, och klär upp sig för att följa ”Mellon”. En nationell tradition, som följt med från barnsben där man för en gångs skull får vara uppe sent och äta hur mycket godsaker man vill.

Svenskarnas långa, mörka vintrar ses som ett skäl till att tävlingen har blivit så stor. Dess traditonella förankring ses som ett annat skäl, där vi bakåt i tiden kan se tillbaka på bland annat ABBA:s vinst från 70-talet med låten "Waterloo".

TV-producenten Per Blankens får försöka förklara svenskarnas stora intresse.

– Många vet inte om det, men svenskar är besatta av musik. Inte bara de mest populära TV-showerna i Sverige är relaterade till musik, körsång är den näst mest populära fritidssysselsättningen efter sport, säger han till CNN.

Även Christer Björkman, som i artikeln benämns som Mr Melodifestivalen, får komma till tals. Han berättar om omgörningen där tävlingen som tidigare var en enskild kväll blev ett ”pop-maraton” med 32 bidrag.

Tävlingen är oerhört viktigt för den svenska musikindustrin eftersom den inte bara lansera nya karriärer och återupplivar gamla, den säljer en hel del album också, säger han.