Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Kultur & Nöje

Bokrean vägrar dö – och branschen tror på bättre tider

Oscar Söderlind och Rasmus Redemo driver Aspuddens bokhandel i Stockholm.
Oscar Söderlind och Rasmus Redemo driver Aspuddens bokhandel i Stockholm. Foto: Nicklas Thegerström

På tisdag öppnar årets bokrea. Efter några tröga år då reaförsäljningen dalat rejält tror bokhandlarna på en vändning. Har kunderna börjat uppskatta den traditionella bokhandeln igen?

Mars, 2010. Efter den bokrea som är menad att vara en höjdpunkt, råder snarast begravningssorg. Branschorganet Svensk Bokhandel rapporterar om en försäljning som hos de värst drabbade blivit ”en katastrof jämfört med för fem år sedan”. Varför släpa sig till en butik, när vi är vant oss vid dumpade priser året om, tycks kundbudskapet lyda.

Nu, fyra år senare, vädrar plötsligt de fysiska bokhandlarna åter feststämning inför rean. Vad är det som har hänt?

Anna Möller Wrangel är vd för Svenska Bokhandlareföreningen.

– Kunderna har börjat uppskatta att kliva in i bokhandeln igen.

Vad grundar du det på?

– På ett 2013 med mycket positiva siffror i den fysiska bokhandeln. Även om det inte är på samma höga nivå som för tio år sedan, så vittnar många om att förra året varit riktigt bra. Därför tror jag att kunderna åter tar rean till sitt hjärta.

Hon menar att den våg som årets bokrea förväntas rida på, är del av en internationell trend.

– Även i andra länder ser man att den fysiska bokhandeln repar sig. I USA köps gamla boklådor upp av yngre entusiaster, och där märker man en ”Buy local”-trend; att folk går till sin lokala bokhandlare och botaniserar. Den utvecklingen anas också här.

– För framtidens fysiska bokhandel gäller det att också vara en mötesplats för andra aktiviteter, lägger hon till. Vi är litteraturens rockscen, brukar jag säga.

Eva Löfstedt är butikschef på Akademibokhandelns väldiga butik på Mäster Samuelsgatan.

– Vi är absolut optimistiska inför årets rea, och bland många andra faktorer tror jag att den senaste tidens debatter kring Pisa-resultatet kan spela roll.

Skoldebatten kan slå igenom i försäljningen, menar du?

– Ja, plötsligt talar alla om vikten av ökad läsförståelse hos barnen, och då kommer årets rea helt rätt i tid. Barn- och ungdomsböcker är alltid en viktig del av rean.

– Vi har över huvud taget sett en ökad kundtillströmning hos oss det senaste halvåret, och vi hade en väldigt bra december i butiken.

Vad betyder det, i siffror?

– En försäljningsökning på 6 procent, gentemot december 2012. Med vår omsättning är det rätt mycket pengar.

Aspuddens bokhandel, startad 2012, är ett typexempel på den nya mindre boklådan: entusiastdriven och ”rock'n'roll”, inte bara i form av författarbesök, utan också, den ringa ytan till trots, mat från eget kök.

Delägaren Rasmus Redemo säger att de har byggt upp en lokal kundkrets och rönt stor uppskattning. Men när det ska bli realisation, visar det sig att storleken har betydelse.

– Vi satsar på feststämning till långt in på kvällen. Samtidigt har vi suttit här och våndats över hur villkoren för rean har förändrats.

Han menar att de små bokhandlarna förlorar mot de storas muskler.

– Titlar som inte är officiella reatitlar dyker upp i katalogerna hos de stora, efter att de lyckats pressa fram extremt bra inköpspriser från förlagen. Jag driver själv förlaget TankeKraft och har blivit pressad av Adlibris att ge rabatt, men alltid sagt nej.

Vad betyder det här titeldealandet för er rea, menar du?

– Storaktören får ju extra trumfort i sin reakatalog, med titlar som vi inte kommer åt. Förlaget ser det kanske som en marknadsföringschans. Men vi får en rea som inte blir lika bred och attraktiv.

Reaproblemet är ett symtom på en djupare obalans, menar han.

– Det är väldigt fina ord från förlagen om den lilla bokhandelns värde som litterär arena, men när vi köper in får vi inte samma villkor som de stora. Rabatter borde bara användas för att hjälpa mindre aktörer gentemot stora kedjor och näthandeln, inte tvärtom, som nu ofta är fallet. En ändring måste till, om det ska ljusna också för oss.

På Hedengrens, som tillhör de stora fristående butikerna säger Nicklas Björkholm glatt att de ”räknar med att rean går lika bra som vanligt”.

Och detta med ”lokaleffekten”, att kunderna börjat ta sig tillbaka till butiken?

– Den känner också vi av. Vi säljer mer, försäljningen i januari och februari ökade med runt tio procent, jämfört med samma period 2013.

– Jag tror att de tuffa åren lärt oss att man ska vara bra på det man gör, inte flippa ut och göra allt möjligt.

Men alla talar ju om att det inte räcker med att erbjuda bara böcker och kontorsvaror ...

– Då får man bara kaffe som smakar suddgummi.

Nyligen skrev svensk Bokhandel att preliminära siffror visar att näthandlaren Adlibris, för första gången sedan starten 1997, tappat i försäljning 2013. Betyder då denna nyoptimism att den fysiska handeln fått sin revansch?

– Jag tror inte att kunden ratar det ena för det andra, man väljer inköpskanal efter behovet man har i stunden, säger Anna Möller Wrangel på Bokhandlareföreningen.

När det gäller rean tvekar hon inte över vad som gäller.

– Det är folkfest när det är rea ute i handeln. Böcker ligger framme, man fördriver tiden i butiken på ett särskilt sätt, personalen står beredda att ge råd.

Så borde det väl alltid vara i en fysisk bokhandel?

– Jo, men vi människor vill ju också göra fynd. Om några månader får vi ser hur det har gått.