Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur & Nöje

Coldplay på Ullevi – en logistisk mardröm

Foto: Pontus Lundahl/TT

Fyrverkerier, konfetti och effekter i massor. När Coldplays ”A head full of dreams”-turné intar Göteborg krävs en hel del för att få allt att fungera. Att flytta 200 personer och 185 ton utrustning mellan 120 spelningar på fem kontinenter är en logistisk mardröm.

Det brittiska bandets jättelika världsturné rullade i gång i Argentina den 31 mars förra året. När bandet spelar på Ullevi på söndag den 25 och måndag den 26 juni kommer omkring 3,5 miljoner människor att ha sett bandet.

Förutom de fyra bandmedlemmarna tillkommer mer än 200 personer för att sköta allt det pratiska.

"A head full of dreams"-turnén är minst sagt påkostad. Förutom att uppträda på tre olika scener släpar Coldplay med sig en 24 meter bred videoskärm, och flera mindre. 14 kameror filmar showen, varav en så kallad spindelkamera – uppsänd med vajrar – som svävar över arenan.

Läs mer: Så bra var Coldplay på Friends arena 2016

Därtill kommer 38 konfettikanoner, åtta eldsprutare, mer än 700 fyrverkeripjäser och en av världens största lasershower med 18 lasrar, enligt facktidskriften Light and Sounds international.

Runt handleden har varje besökare ett armband, som blinkar och lyser i olika färger i takt med musiken. Företaget Xylobands ligger bakom tekniken. Uppfinnaren Jason Regler kom på idén, berättar företagets Deanie Thain.

– Han är ett stort Coldplayfan och ville komma på ett koncept som kunde involvera publiken i showen, som en förlängning av tändaren i luften, säger hon.

En sändare skickar ut signaler till armbanden, som ändrar färg eller blinkningstempo, för att synka med musik och den övriga ljusshowen. Besökarna uppmanas att lämna tillbaka bandet efter showen.

– Vi har tagit bort bandets namn på bandet. För det är svårare att få publiken att lämna tillbaka det annars då de vill spara det som ett minne, säger Deaine Thain.

Omkring 30–50 procent av banden lämnas tillbaka, men det är stora skillnader i olika delar av världen. Deanie Thain vill inte peka ut vilka som dåliga.

– Men i Skandinavien har vi märkt att ni är väldigt bra på att återvinna, säger hon.

För att frakta runt 185 ton utrustning mellan spelplatserna krävs två fullastade Boeing 747, berättar Adam Harnell.

– Det är mycket småsaker som händer hela tiden. Det ska flygas in ny konfetti, eller nya armband, eller att någon utrustning ska till Tyskland på service, säger han.

Vid kortare sträckor transporteras allt landvägen av två andra företag, i 36 lastbilar och nio bussar.

Förutom det visuella är ljudet viktigt. Minst 245 högtalare och basenheter monteras upp på varje arena, bland annat i en enorm ringrigg. Den spelar upp ljudet med fördröjning, för att synka med ljudet som kommer från scenen när det sprids bakåt och åt sidorna över arenan, enligt TPI Magazine.

"A head full of dreams"-turnén i siffror

53 575 personer såg Coldplay spela på Friends Arena i Solna den 3 juli.

Motsvarande 4,3 miljarder kronor beräknas Coldplay spela in på hela turnén.

9 bussar transporterar runt personalen under den europeiska delen av turnén.

Omkring 3,5 miljoner personer kommer att ha sett bandet under turnén när den kommer till Göteborg. Förra året sålde Coldplay flest biljetter i världen.

303 985 personer såg Coldplay under fyra spelningar på Wembley i London i juni förra året. Det var världens mest inkomstbringande grupp av spelningar som gjordes under förra året.

185 000 kilo utrustning transporteras runt. Det krävs två Boeing 747 för prylarna. När transporten sker via land används 36 lastbilar.

Mat till omkring 300 personer som arbetade med turnén ordnades under delen i Nordamerika.

120 spelningar gör Coldplay under turnén.

900 pyrotekniska enheter, inklusive fyrverkerier, skjuts upp varje spelning.

Fler än 245 högtalare används.

45 gigabyte videofiler spelas upp på skärmarna.

23,4x12 meter stor är den största skärmen.

14 filmkameror filmar föreställningen.

Generatorer på 2,2 megawatt följer med. "Det är tillräckligt för att driva en mindre stad. Huvudkablarna är totalt sex kilometer", säger Anthony Hurlocker till TPI.

16 kilo konfetti skjuts upp i konsertens början.

Källor: TPI, Billboard, Global Motion, Beat the street, LSI, PLSN, Pollstar Pro, CX Media, Eat to the beat, Stagetruck