Dagens Nyheters kulturpris

Dagens Nyheters kulturpris till Martin Fröst

Ylva Sundgren

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Martin Fröst

Martin Fröst är född 1970, uppvuxen i Sundsvall, och bor i Stockholm.

Han började spela fiol som sexåring, men valde några år senare klarinetten i stället.

Utbildad i Stockholm och Hannover, håller numera själv i master classes i samband med sina konserter runt om i världen.

Gav ut sin första skiva 1994, "French beauties and Swedish beasts", där han spelade tillsammans med pianisten Roland Pöntinen.

Sedan dess har det kommit mer än tio skivor, med inspelningar av bland annat verk av Mozart, Brahms, Anders Hillborg och Benny Goodman.

Varje år gör han ett uruppförande av ett nyskrivet verk, i år samarbetar han med Sven-David Sandström. Under juni 2007 framför han sin första egna beställning från Concertgebouw i Amsterdam.

Blev nyligen utsedd av engelska tidskriften Grammophone till en av "Today's stars, tommorrow's icons".

Ett av Martin Frösts mest uppmärksammade projekt på hemmaplan hittills är "No strings attached", som han framförde med bland andra mezzosopranen Malena Ernman. I år har han satt ihop musikdramat B A C H - "Beyond All Clarinet History", en fusion mellan Bach och nyskrivet, som kommer att framföras under 2008 och 2009.

Fick 40 procent av omkring 10.000 läsarröster.. Dagens Nyheters kulturpris 2007 går till klarinettisten Martin Fröst. Han får priset för att han "bemästrar klarinetten med ojämförlig virtuositet, djärvhet och magi", skriver juryn i sin motivering.

Fick 40 procent av omkring 10.000 läsarröster.. Dagens Nyheters kulturpris 2007 går till klarinettisten Martin Fröst. Han får priset för att han "bemästrar klarinetten med ojämförlig virtuositet, djärvhet och magi", skriver juryn i sin motivering.

- Priset går till Martin Fröst.

Med juryledamoten Nina Perssons förlösande ord slänger sig en lycklig Martin Fröst bak i stolen samtidigt som fotoblixtarna och applåderna riktas mot honom, festens plötsliga epicentrum.

Annons:

- Det är helt fantastiskt att bara bli nominerad, särskilt med så häftiga konstnärer som dessa, säger klarinettisten Martin Fröst i sitt spontana tacktal när han tar emot DN:s första Kulturpris i Bonniers konsthall.

Hans annars så säkra fingrar darrar i uppståndelsen.

- Om man far och flänger som jag gör förlorar man lätt fotfästet här hemma. Därför går det rakt in i hjärtat när man uppmärksammas så här på hemmaplan.

Martin Fröst befinner sig på resande och spelande fot ungefär tre hundra dagar om året. I söndags kom han hem från Dortmund och säger att han därför inte har hunnit tänka så mycket på prisutdelningen.

Martin Fröst är en rutinerad vinnare i många andra sammanhang. Priser, utmärkelser och andra framgångar har kantat hela 36-åringens redan långa karriär, men han säger diplomatiskt att det är omöjligt att jämföra de olika prisernas betydelse.

När han får höra att inte bara Kulturprisets jury förordat honom, utan också folket, brister han dock ut i ett "Åh jävlar!". Närmare fyrtio procent av cirka 10.000 webb- och sms-röster har tillfallit honom.

- Va?! Var det så mycket? Det var helt fantastiskt att höra. Ett stort tack till DN:s läsare, det blir jag extra glad för!

Inför folkets omröstning pläderade DN:s recensent Martin Nyström för Martin Fröst (21/4). Där tecknas bilden av en unik musiker som har ett minst sagt fysiskt spelsätt. Inåtvänd koncentration och utåtriktad energi.
En del heavy metal-artister pratar om att vara besatt av Satan, inom soulen säger de ofta att de är uppfyllda av Gud.

Vad får dig att gå i gång så på scenen?

- Att vara besatt är faktiskt en väldigt träffande beskrivning. Men jag är nog väldigt absorberad av musiken och uppfylld av nuet. Och för att behålla nuet krävs att man är besatt av det.

I den tidigare DN-intervjun med Malin Ullgren (17/4) sa Martin Fröst att han stod med ena foten i fiaskot och den andra i konstnärlig triumf. Vad menar du med det?

- Det handlar om mina nya projekt som jag laborerar med. Saker som är osäkra och inte hör till den traditionellt klassiska musiken. Det är en balansgång som handlar om att bryta ny mark.

När Martin Fröst beskriver sitt konstnärskap nämner han ofta balansgång, och han hyllas såväl av traditionalister som av dem som söker förnyelse.

Hur lyckas du?

- Jag är väldigt mycket både och. Den klassiska repertoaren gör jag mest. Men de få nya projekt jag gör varje år är ofta ambitiösa och de märks. Förhoppningsvis har de något av värde i sig.

Martin Frösts framtid fortsätter i samma stil som hittills, säger han. "80 procent klassisk musik och resten nya projekt med andra musiker och konstnärer."

Ständigt nya kontakter. Innan han försvinner i festens mingel skakar han hand med jazzblåsaren Magnus Lindgren som monterar ner sin och slagverkaren Robert Ikiz utrustning.

- Det vore kul att gör någonting ihop någon gång. Vi hörs.

Andra har läst

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

lofven500
Foto:Roger Turesson

 Ny mätning av Novus. Och lägst förtroende har väljarna för... 3  1 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

 Företaget Solberga konfektyr. Julgodis, brända mandlar och havrebollar. 1  0 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

 Godisfabrik stängs. ”Utrustningen genomgående mycket smutsig.” 104  17 tweets  85 rekommendationer  2 rekommendationer

Annons:
nutidstestet_500
Foto:Henrik Montgomery/TT

Har du hängt med i veckans nyhetsflöde?  Gör veckans Nutidstest här. 31  4 tweets  27 rekommendationer  0 rekommendationer

thomsen144
Foto:Bildbyrån

 Cronemans tv-krönika: Handbollslandslagets tränare Helle Thomsen är kaxig, sträng och tuff.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: