Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Kultur & Nöje

Danska BT drar tillbaka 287 bluffartiklar

BT är en del av mediekoncernen Berlingske Media med bas i Köpenhamn.
BT är en del av mediekoncernen Berlingske Media med bas i Köpenhamn. Foto: Corbis

Danska tidningen BT återkallar 287 artiklar skrivna av sportjournalisten Michael Qureshi sedan det framkommit att han hittat på sina källor. ”Det borde inte kunna ske, men nu har det skett”, skriver BT:s chefredaktör Olav Andersen.

Tidningens redaktionsledning har under tre månader granskat 6.500 artiklar skrivna av Michael Qureshi och funnit ett stort antal felaktiga källor. De utländska källorna, som varit namngivna i texterna, förnekar att de har uttalat sig till Quereshi. Somliga namn kan även vara påhittade, konstaterar BT efter utredningen.

I ett öppet brev på BT skriver tidningens chefredaktör Olav Anderson att han djupt beklagar den skada som ”en enskild persons obegripliga handlingar” har lett till. Han hoppas att offentliggörandet nu ska bidra till att bygga upp förtroendet för tidningen och Berlinske Medias övriga tidningar.

”Michael Qureshi har systematiskt fört både sina kolleger, chefer och mig bakom ljuset och ljugit om ett antal påhittade artiklar. Han kan ha lurat BT:s koncern Berlingske Media för ett mindre femsiffrigt belopp, men än värre är hans oerhörda bedrägeri mot våra etiska riktlinjer – och i förlängningen er läsare”, skriver Anderson.

Frilansjournalisten Michael Qureshi haft uppdrag för både BT, Ekstra Bladet och Egmont Publishing. I december avslöjade danska TV3 Sport att Qureshi hade hittat på namnen på fem utländska källor som han hade citerat i artiklar. Detta ledde till att han blev sparkad från sitt uppdrag på Ekstra Bladet.

Till danska Journalisten fasthöll Qureshi då att citaten och historierna är riktiga, men att han hittat på namnen för att anonymisera källorna – något som inte framgår i artiklarna.

Quereshi meddelar via sin advokat att han inte har några ytterligare kommentarer att ge gällande de nya uppgifterna från BT, skriver norska Journalisten.