Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur & Nöje

De 10 mest omtalade filmerna i Cannes

Helena Lindblad tipsar om de 10 hetaste filmerna i Cannes och motiverar här varför man bör se dem.

”Les fantômes d’Ismael” (”Ismaels spöken”)

Foto: Cannes

Den franska festivalveteranen Arnaud Desplechin har fått hedersuppdraget att öppna 70-årsjubilerande Cannes filmfestival med en vild genremix av thriller, spiondrama, metafilm och kärleksmelodram. Stjärntrion Marion Cotillard, Charlotte Gainsbourg och Mathieu Amalric drabbar samman i ett udda triangeldrama på liv och död. Hövligt men oentusiastiskt mottagen av världspressen.

”The beguiled” (”De bedragna”)

Foto: Cannes

Sofia Coppola har gjort succé i Cannes förr med ”Marie Antoinette” och förväntningarna är stora på hennes erotiska inbördeskrigsdrama om en sårad soldat som vårdas på ett isolerat flickinternat. Nicoles Kidman, årets mesta festivalstjärna, spelar mot Colin Farrell och Kirsten Dunst.

”An inconvenient sequel: thruth to power”

Foto: Cannes

Den före detta vicepresidenten och miljöaktivisten Al Gore är tillbaka med en uppföljare till sin Oscarsbelönade succédokumentär ”An inconvenient thruth” (”En obekväm sanning”). Gore fortsätter oförtrutet att varna för klimatförändringarna och kämpar vidare för förnybar energi. Bilder från såväl smältande glaciärer som toppmötet i Paris 2015. Kan vara en av festivalens viktigaste filmer med tanke på Trumpadministrationens inställning till miljöfrågor.

”Happy end”

Foto: Cannes

Den österrikiske dystopikern och kritikerälsklingen Michael Haneke har redan vunnit två Guldpalmer (”Amour”, ”Det vita bandet”). Den stora frågan är om han kommer att skriva historia med en tredje Guldpalm? Hans nya Calaisbaserade familjedrama ”Happy end” utspelar sig mot fonden av den europeiska flyktingkrisen. Isabelle Huppert och Mathieu Kassovitz (tv-serien ”Falsk identitet”) toppar rollistan.

”Carne y arena”

Foto: Cannes

Det är klart att Cannes ska fira 70-årsjubileum med en VR-film signerad Oscarsvinnaren Alejandro González Iñarritu. ”Carne y arena” (Virtuellt närvarande, fysiskt osynlig) är ett 6 minuter långt försök att förena ny teknik med samtidens mest brännande frågor: migrationen och dess många offer.

”Top of the lake 2: China girl”

Foto: Cannes

Världens hittills enda kvinnliga Guldpalmsvinnare Jane Campion (”Pianot”) är en kär Cannesgäst och kommer till Rivieran med andra säsongen av den atmosfärrika thrillerserien ”Top of the lake” med titeln ”China girl”. Elisabeth Moss (”The Handmaid’s tale) som också syns i svenska ”The square” är tillbaka i rollen som plågad polis men serien har flyttat från Nya Zeelands skogiga berg till Sydney. Nicole Kidman följer förra säsongens mystiska sektledare, spelad av Holly Hunter, i spåren och uppträder med grått hår.

”Good time”

Foto: Cannes

Guldpalmstävlingens wildcard är definitivt New York-bröderna Ben och Joshua Safdies hetsiga thriller om en ung bankrånare, spelad av Robert Pattinson, som är på vild flykt undan rättvisan under en enda het natt.

”You were never really here”

Foto: Cannes

Brittiska Lynne Ramsay ("Vi måste tala om Kevin") har lyckats ta sig till tävlan med en ofärdig film och har spelat in kompletterande scener ända in i det sista. "Svart men inte avgrundsdjup", säger de som sett hennes drama om en krigsveteran (Joaquin Phoenix) som försöker rädda en ung flicka undan trafficking. Tematiskt likasinnade "Taxi driver" vann Guldpalmen i Cannes på sjuttiotalet, vilket kanske kan ses som ett gott omen.

”Le redoutable”

Foto: Cannes

Franska Nya vågens enda överlevande gigant, Jean-Luc Godard, kommer inte till Cannes längre. Men kanske gillar han att representeras av charmören Louis Garrel som spelar honom i en biopic om den legendariske, solglasögonprydde regissören. "The artist"-regissören Michel Hazanavicius har gjort film av kärlekshistorien mellan Godard och den unga Anna Wiazemsky under inspelningen av "Kinesiskan" 1967.

”The square”

Foto: Cannes

Ruben Östlund har alltid sagt att han siktar på Cannes och en plats i Guldpalmstävlingen. Med sin femte långfilm, "The square" har han lyckats – dessutom är det den första svenska filmen i tävlan på 17 år. Återstår att se om juryn, ledd av Pedro Almodóvar och med bland andra "Min pappa Toni Erdmann"-regissören Maren Ade, faller för Östlunds satiriska blick på konstvärlden.