Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

De är Sveriges mest populära poddar

Sigge Eklund och Alex Schulmans podcast "Alex & Sigge" har 202.000 lyssnare i månaden.
Sigge Eklund och Alex Schulmans podcast "Alex & Sigge" har 202.000 lyssnare i månaden. Foto: Anders Wiklund/TT

”P3 Dokumentär” är överlägsen etta, följt av ”Alex & Sigge”, ”Värvet” och ”Filip och Fredrik”. Så ser topplistan ut gällande räckvidd för svenska poddar, enligt Orvesto Konsument.

Lyssningen av poddar har växt markant under det senaste året, visar mätningen: 50 procent ökad lyssning ses jämfört med fjolåret, skriver Resumé och Medievärlden.

Överlägset mest populär – med 761.000 lyssnare i månaden – är mångfaldigt prisbelönande ”P3 Dokumentär”; SR-programmet som berättar den stora bilden av skeenden och nyhetshändelser ur nutidshistorien.

Efterföljare på topplistan är samtalspodden ”Alex & Sigge” med 202.000 lyssnare en genomsnittlig månad, före intervjupodden Värvet som har tiotusen färre lyssnare.

I hög utsträckning bor poddlyssnarna i storstadsområden eller större kommuner. Unga mellan 16 och 35 är de flitigaste lyssnarna och 4 av 5 strömmar poddar i mobilen.

Trots den kraftiga ökningen av lyssnandet visar Orvestos mätning att trenden planar ut. Konsumtionen beskrivs som fragmenterad; ett fåtal stora poddar lockar många lyssnare samtidigt som "oändligt" många små poddar kämpar om publiken.

Lista. Sveriges mest populära podcasts

Foto: DNP3 Dokumentär - 761.000 lyssnare

Foto: Alex & Sigge - 202.000 lyssnare

Foto: Värvet - 192.000 lyssnare

Foto: The Filip och Fredrik Podcast - 171.000 lyssnare

Foto: Fredagspodden - 118.000 lyssnare

Foto: Lilla drevet - 76.000 lyssnare

Foto: Den fantastiska resan - 74.000 lyssnare

Foto: Rättegångspodden - 69.000 lyssnare

Foto: Spår - 67.000 lyssnare

Foto: Wahlgren & Wistam - 65.000 lyssnare

Om mätningen:

  • Siffrorna gäller 2016 och visar antalet lyssnare i åldern 16-80 år under en genomsnittlig månad.
  • Sveriges annonsörers definition av en podd eller poddsändning gäller:"... allt redaktionellt ljud/program som du kan lyssna på när du själv vill, inklusive program som tidigare sänds på radio".
  • Mätningen täcker landets 14 mest populära poddar. I en mätning framöver ska lyssningen för ytterligare 14 poddar studeras.