Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Kultur & Nöje

De ska rädda tiden i julkalendern

Den handlar om en storslagen räddningsaktion, tre barn färdas till universums mitt för att förhindra att tiden stannar. DN besöker filmstudion där inspelningen av årets äventyrliga julkalender nu drar i gång.

I en kylig filmstudio nordväst om Stockholm står dekoren utspridd. Där finns hyllor fyllda av provrör, e-kolvar, sladdar och andra obestämbara manicker, ett slags snurrbar ställning med spakar och vevdon och så huvudsaken – den fyra meter höga portalen.

Under måndagen börjar 2017 års julkalender ”Jakten på tidskristallen” att spelas in här. Den handlar om de utvalda barnen Asrin, Lima och Max som är världens sista hopp. Onda krafter har nämligen bestämt sig för att stoppa tiden den 23 december så att det aldrig mer blir julafton. För att rädda världen undan ett tidsstillestånd måste de resa till universums mitt och dit kommer man bara med hjälp av en magisk portal som inte alltid är så lätt att manövrera.

Årets julkalender är ett science fiction-äventyr och en kamp mot klockan. Berättelsen är fritt baserad på Erika Vallins boktrilogi ”Speglarnas hemlighet”.

– Vi växte upp med 80-talsfilmer som ”ET”, ”Tillbaka till framtiden” och ”Indiana Jones”. De är filmer som kombinerar spänning och stora uppdrag på liv och död med hjärta och värme. Det är också det vi vill ta fasta på, säger Tord Danielsson som tillsammans med Oskar Mellander står för manus och regi.

Quiz: Kan du din julkalender?

– Den kommer att vara julig och den kommer att innehålla snö, vi lovar, men det verkar, utifrån kritiken som kommer varje år, som att en julkalender inte kan vara tillräckligt julig, säger Oskar Mellander som även skrev manus och regisserade 2013 års julkalender ”Barna Hedenhös uppfinner julen”.

De unga skådespelarna Monna Orraryd, Naima Palmaer och Vincent Wettergren spelar trion Asrin, Lima och Max. Receptet för en lyckad julkalender är, enligt dem, en stark och dramatisk handling där varje avsnitt innehåller ett nytt äventyr och en cliffhanger. Just äventyret är en essentiell ingrediens. Och de är belåtna med manuset.

Foto: Andrea BraskRedo att rädda världen. Monna Onnaryd är en av de skådespelare som ska försöka rädda världen i 2017 års julkalender. Foto: Andrea Brask

– Berättelsen är jättecool och jättespännande. Det är så mycket som händer i denna julkalender som inte skulle kunna hända på riktigt, säger Monna Orraryd som spelar Asrin och mellan repetitionerna har ett sjå med att kamma ut sina dreadlocks eftersom rollen kräver att hon klipper page.

– Jag tror att en julkalender som bygger på science fiction och innehåller magi är den roligaste sortens kalender man kan spela in, säger Vincent Wettergren som gör den blyga, på gränsen till fega, Max.

Trassel och hot kantar barnens resa men de har en bundsförvant i den smått galna professor Styregaard, hon med e-kolvarna och manickerna, spelad av Eva Rydberg. Att spela mot Eva Rydberg är inte helt lätt, det är svårt att hålla sig för skratt, berättar Monna Orraryd och Naima Palmaer.

– Professor Styregaard vet inte om att hon är rolig men hon blir rolig genom alla fel hon gör, säger Rydberg.

– Eva är helt fantastisk, hon är professor Styregaard, hon har funny bones, det är det som är grejen med Eva, säger Tord Danielson.

”Jakten på tidskristallen” är Eva Rydbergs femte julkalender. I den varmt ihågkomna ”Trolltider” (ofta framröstad till den bästa julkalendern genom tiderna) från 1979 spelade hon det framfusiga, 12 centimeter långa trollet Gloria som sover i en gympasko tillsammans med sin mer försynta vän Daisy. Men redan 1967 julkalenderdebuterade hon i ”Teskedsgumman”, även den gången mot Birgitta Andersson.

– En bra julkalender är spännande, attraherar barns fantasi och har några magiska element, säger hon.

Tittarna kan vänta sig en del specialeffekter, digitala såväl som optiska och mekaniska. Rikard Wolff, som spelar skurken Dr Ruben, är något orolig för att hans robotaktiga arm inte ska fungera väl.

Dr Ruben sätter käppar i hjulen för barnens räddningsaktion. Han är en riktigt läskig typ som håller sin son inspärrad och förespråkar vapen framför leksaker, i alla fall till en början.

– Han vill vara världens härskare och det är lite otäckt. Men i julkalendern finns också en försoning som är väldigt härlig. Det här är en berättelse som i slutändan försvarar godheten och den fria människan, säger Rikard Wolff.

Den kommer att vara julig och den kommer att innehålla snö, vi lovar, men det verkar, utifrån kritiken som kommer varje år, som att en julkalender inte kan vara tillräckligt julig.

Foto: Andrea BraskEn julkalender ska innehålla något för alla. Den ska vinna gehör hos både treåringar och mor- och farföräldrar. Uppdraget är att göra en serie som passar alla mellan 2 och 99 år. Det är en utmaning och som manusförfattare och regissör gäller det att kunna arbeta på olika nivåer samtidigt. Humor kan vara ett användbart grepp.

– Vi har tittat en del på hur Pixar jobbar. De använder slapstick som något slags grund, det är en typ av humor som man skrattar åt med magen. Därtill läggs dialogskämt eller referensskämt som kanske flyger yngre barn över huvudet men plockas upp av vuxna, säger Tord Danielsson.

Äventyr i kombination med humor ses av SVT som en nyckel för att nå en bred målgrupp. Och brett når den. Lägereldstv:s död har förutspåtts vid upprepade tillfällen men intresset för julkalender dalar inte, tvärtom. Förra årets julkalender ”Selmas saga” sågs av 2,5 miljoner personer i broadcast-tv.

– Julkalendern blir bara starkare och starkare, den senaste tiden har den slagit tittarrekord nästan vartenda år. Jag vet inte hur länge det kan hålla i sig. Det verkar som att människor alltmer har inkorporerat julkalendern i sin årscykel och ändrar sina vanor just i december. Det stora intresset visar sig också i form av de många och starka reaktionerna som julkalendern väcker, säger Johanna Gårdare programchef för Barnkanalen på SVT.

De senaste åren har barnen tagit allt större plats i julkalendrarna. I många av de tidiga, som ”Trolltider”, ”Fem myror är fler än fyra elefanter” och ”Ture Sventon Privatdetektiv” förekommer nästan inga barn alls. I ”Jakten på tidskristallen” är barnen de aktiva, de som driver handlingen framåt.

– Vi har varit väldigt noga med att det ska vara barnens historia och att barnen ska driva berättelsen. Det är ganska vanligt att barn blir passiva och medsläpade i historien av vuxna, så ville vi inte ha det. Det är barnens uppdrag som skildras, säger Tord Danielson.

”Jakten på ­tidskristallen”.

2017 års julkalender är löst baserad på Erika Vallins fantasytrilogi ”Speglarnas hemlighet” där Asrin, Max och Lima löser mysterier och färdas en lång väg för att ta sig till Eunomia, landet bortom speglarna, som en gång var en utopi men förvandlats till ett skräckvälde.

Medverkande: Eva Rydberg, Rickard Wolff, Kodjo Akolor, Julia Ragnarsson, Monna Orraryd, Vincent Wettergren, Naima Palmaer med flera.

Manus och regi: Oskar Mellander och Tord Danielsson

Producent: Anna Wallmark