Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur & Nöje

Få tittar uppmärksamt på tv-reklam

Toalettbesök, läsa tidningen, rasta hunden eller byta kanal. När reklambudskapen avbryter tv-programmen riktas tittarens uppmärksamhet oftast åt något annat håll.

Karolina Brodin vid Handelshögskolan i Stockholm har kartlagt vad folk egentligen gör när reklam visas på tv. Vetenskapligt slår hon nu fast något som de flesta känner igen sig i. Hon har i sin avhandling, som lades fram på fredagen, med hjälp av kameror i folks tv-apparater studerat ett antal hushåll i Storbritannien.

- Resultatet går att överföra till svenska förhållanden. Vårt medielandskap, med public service och flera reklamkanaler, är mycket likt, säger Karolina Brodin till TT.

Tittarna har lärt sig reklam-tv:s logik och anpassat sitt beteende därefter. När programmen avbryts av reklam då passar folk på att göra andra saker, som att gå på toaletten eller koka kaffe. En del får skuldkänslor när de tittar på tv. De tycker att de bör göra något viktigare och sätter därför i gång att städa under reklampausen.

När man tittar på tv tillsammans med flera andra har olika sociala spelregler utvecklats.

- Under reklaminslagen pratar man om vad man har gjort under dagen eller vem som ska hämta på dagis. Sådant går sällan att ta upp under själva programmet. Att strunta i de sociala koderna gör att man kan uppfattas som oartig.

Ju senare på kvällen och ju tröttare tittaren är, desto mer ser man på reklamfilmerna.

- Det här kan vara en signal till de kommersiella kanalerna och reklammakarna att anpassa sig mer till den trötte eller passive läsaren. I dag är man så inriktad på primetime, alltså då flest tittar.

- Både reklamforskare och reklamproducenter tenderar också att se på tittarna enbart som en individ i stället för en grupp av olika människor när det gäller att fånga uppmärksamheten.

Synen på reklam och att program avbryts är generellt negativ, enligt Karolina Brodin.

- Och när människor får frågan om de brukar titta på reklam säger de nej. Samtidigt är det många som har favoritfilmer. Det finns en paradoxal syn på tv-reklamen.