Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Kultur & Nöje

Fashion week Stockholm: Det blir en androgyn höst

Uppluckring pågår. Feminint och maskulint smälter samman, både i garderoben och när det gäller skönhetsideal. DN:s Susanna Strömquist synar höstens modevecka.

Mode

Fashion week Stockholm

Höst 2016

Korsbefruktningen av herr- och damgarderoben är en av de tydligaste trenderna i höstkollektionerna som visades upp under Stockholms modevecka. Ett könsglidande, androgynt uttryck som har slagit igenom starkt även i det internationella designermodet den senaste tiden.

Whyred, Filippa K, Dagmar, AltewaiSaome och Stylein presenterade alla damkollektioner med starka herrinfluenser – som tweediga material, kostymer, skjortor och platta herrskor.

Coco Chanel måtte le i sin himmel! Den parisiska modelegenden som en gång i tiden, i början av förra seklet, kickade igång den könsglidande trenden när hon lånade influenser ur sina välklädda älskares garderober. Hennes radikala funktionslook blev snabbt den moderna kvinnans favorit.

Även om det i dag lika ofta är herrlooken som lånar ur damgarderoben är det uppenbart att Chanels ande svävar över höstens modebild. Inte bara när det gäller plaggen utan också i materialvalet, med fokus på tweed, stickat och trikå. Och i färgskalan – svart, vitt och beige, som alla tillhörde hennes favoriter.

Dagmar, med designern Kristina Tjäder i spetsen, stod för en av säsongens starkaste visningar. Med Twin Peaks-mystik, rökeffekter på catwalken och en kollektion som landar mitt i modetrenden. Med fokus på tweed och skinn (två favoritmaterial i höst) samt lurexglittrande stickdesign i säsongens färgskala svart, brunt, beige, vitt, grått och mossgrönt. Dessutom med inslag av asiatisk inspiration, som generösa kimonoformer, omlottskärningar och orientaliska blommönster. En annan trend som kommer starkt.

Stjärnduon Randa Saome och Natalia Altewai med märket AltewaiSaome mixar till exempel japanska influenser med brittiskt herrskrädderi och nordiska fårskinnsdetaljer, i perfekt harmoni. Deras modeller gick snyggt på catwalken i skor från ATP Atelier. Ett av flera framgångsrika namn i en ny våg svenska sko- och accessoarmärken som presenterade sig i ett gemensamt showroom den här säsongen. En satsning som gav hopp om återväxt under en modevecka med i övrigt oroväckande dålig uppslutning.

Bland de relativt få modeskapare som satsade på regelrätta catwalkvisningar utmärkte sig förutom Dagmar och AltewaiSaome även Ida Sjöstedt. Hon utnämndes nyligen till årets designer på Ellegalan och går som vanligt sin egen väg med kollektionen ”Go your own way” – fylld av glitter, glam och kaxig attityd. I höst med en punkigare, mindre prinsessgullig ton än tidigare. Nattsvart paljettglans, transparenta spetsar, lurexskimmer och glittrande asiatiska blomstermotiv – maximalism när den är som bäst.

Smyckesdesignern Maria Nilsdotter är en annan av våra mest egensinniga talanger. Hon imponerade med ett androgynt stilideal, handgjorda smycken som drar blickarna till sig och en ballerina på catwalken.

Till de kreativa höjdpunkterna under veckan hörde även Beckmans Designhögskolas studenter som presenterade sina tolkningar av svenska varumärken, samt designtävlingen Swedish fashion talents där bland annat designduon Lazoschmidl utmärkte sig med en könsneutral kollektion.

Medan hyllade talangen Ida Klamborn avslutade veckan storstilat med en ung, kaxig look och ett feministiskt budskap i en slagkraftig visning – med en front row fylld av jublande fans. Både rent fysiskt och i en vidare, virtuell verklighet som symboliserades på plats i Kulturhuset av ett gäng blinkande robotar. Ett framtidslöfte att hålla koll på!

Där här är annars generellt en modevecka som inte kommer att gå till historien som en av de starkaste. Antalet visningar hade decimerats från runt trettio förra säsongen till ett tjugotal den här gången. Jag saknade framför allt det yngre experimentella gardet och tyvärr även flera av de etablerade namn som brukar höja den kreativa nivån på veckan, som Back, Carin Wester, Diana Orving och By The Number.

Samtidigt valde ett större antal varumärken än tidigare att satsa på mindre installationer och presentationer i stället för regelrätta catwalkvisningar, som Filippa K och J. Lindeberg.

Ett tidens tecken, kan hända. Det är uppenbart att det har blivit dags att ifrågasätta och omvärdera catwalkens funktion i dagens snabbrörliga digitala värld. Men det känns inte desto mindre oroväckande att tillväxten är så pass skral på den svenska modescenen. Och att även den hyllade kärntrupp, som bidragit till att Stockholms modevecka hamnat i det internationella blickfånget, nu börjat ge vika. Låt oss hoppas att det bara är en tillfällig svacka.

Fashion week Stockholm arrangeras två gånger om året med visningar på Berns och Kulturhuset.