Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Film & TV

December räddade svensk film från publikflopp

Rolf Lassgård och Bahar Pars spelar radarparet Ove och Parvaneh i filmatiseringen av publiksuccén ”En man som heter Ove”.
Rolf Lassgård och Bahar Pars spelar radarparet Ove och Parvaneh i filmatiseringen av publiksuccén ”En man som heter Ove”. Foto: Jessica Gow/TT

Den urstarka decemberspurten med ”En underbar jävla jul” och ”En man som heter Ove” räckte inte. 2015 var ett bottenår för svensk film.

Intresset för svensk biofilm minskade förra året - trots att det totala antalet biobesök ökade. Under 2015 lyckades svenska filmer bara locka 3,4 miljoner biobesökare - en kraftig minskning från 2014 då det såldes 4,1 miljoner biljetter till svenska filmer. Därmed backade svensk films marknadsandel från 25,1 till 19,9 procent - den näst lägsta siffran under de senaste fem åren, enligt Svenska Filminstitutet.

Fjolårets mest sedda film var Helena Bergströms komedi "En underbar jävla jul" med cirka 600 000 besök, följd av "En man som heter Ove" som hann samla nära 424 000 mellan juldagen och nyårsafton, följd av "Micke & Veronica" som hade 378 000 besök under 2015.

Totalt ökade antalet biobesök från 16,3 miljoner för 2014 till 17,0 miljoner för 2015. Under december månad uppgick det totala antalet biobesök till 2,3 miljoner - vilket är den högsta siffran sedan början på 2000-talet. Mest sedda filmen var "Star Wars: The Force Awakens" med nästan 830 000 besök under december. Fjolårets mest sedda film på bio blev dock Bond-filmen "Spectre" med 840 000 besök.