Film & TV

”Det är bra att det finns en tydlig vision”

Alice Bah Kuhnke (MP).
Alice Bah Kuhnke (MP). Foto: Thomas Karlsson

”En central del i den nya filmpolitiken är att ge fler i branschen inflytande över svensk films framtid”, skriver Alice Bah Kuhnke (MP) och Gunilla Carlsson (S) på DN Debatt.

Så här kommenterar filmbranschen regeringens proposition om en ny filmpolitik.

Foto: Marie-Therese KarlbergAnna Serner, VD på Svenska filminstitutet:

– Jag är väldigt positiv. Det är bra att det finns en tydlig vision som anger våra uppdrag. Tidigare har det inte beskrivits vad som är målet med filmpolitiken, men det har man gjort nu. Man säger tydligt att det ska vara hög kvalitet, att det ska vara film för alla, att den ska finnas tillgänglig för alla. Och det är en jättetydlig vision. Sen behöver det brytas ner i konkreta mål: Vad menar man med tillgängligt för alla? Det är det som är vår uppgift, hur vi ska ta oss an visionen.

– Förslaget med branschråden är också bra, nu blir det tydligt och strukturerat hur branschen ska kunna känna inflytande och få inflytande. Att alla hör vad alla säger. Det är uppenbart att olika aktörer tycker olika, men alla nu får en chans att argumentera för sin sak. Det är jätteviktigt. Nu får även filmskaparna, regissörer och manusförfattare, säga sitt så att vi och alla andra hör. Det har de inte fått göra i filmavtalsförhandlingarna. Jag hoppas att det blir en ny typ av samtal inom filmens värld.

– Men propositionen läggs ju fram på tisdag, det återstår att se hur hela vårt uppdrag ser ut och det måste vi sätta oss in i då. I vårt remissvar gav vi input om att det till exempel saknades ett helhetsperspektiv och det ser jag fram emot att se hur de har tagit hand om.

Foto: Lena LahtiSusann Jonsson, vd Filmpool Nord:

– Vi är positiva till att regeringen noterar regionernas betydelse för svensk film. Under 90-talet när vi började bygga vår verksamhet och de regionala plattformarna fick vi mycket uppmärksamhet från riksdag och regering, men sedan avtog denna. Men nu stärker man den betydelsen igen och det är glädjande för oss.

– Film är en spegel av både vår historia och vår nutid. Det behövs en mångfald av miljöer och kreatörer för att göra svensk film intressant. Det är väldigt mycket av de filmer som många svenskar sett på bio – och dramaserier i dag som är inspelade i de regionala områdena.

– Det återstår otroligt mycket detaljer som behöver klargöras innan vi kan ge en åsikt om filmpolitiken som helhet, men det här är en bra början. Låt oss bara nu med tillförsikt se hur detaljerna tas fram.

Thomas Nilsson, chef för kanal och tablå samt tf dramabeställare SVT:

– Bra att processen mot en ny filmpolitik går vidare. Vi avvaktar med kommentarer till efter att vi läst propositionen.

Foto: RiksdagenPer Lodenius, kulturpolitisk talesperson för Centerpartiet:

– Man finansierar det genom att offra biografer på mindre orter och landsbygden, samtidigt som man straffbeskattar enskild kulturform vilket är unikt i Europa, ingen annanstans har man skilda momssatser på film på bio och exempelvis teater. Det är en tydlig markering från regeringen om vad man tycker om den breda kulturformen film på bio, som ju är en av de mest demokratiska kulturformerna där man över hela landet har möjlighet att ta del av en bred kultur, inte minst bland ungdomar.

– De ger 25 miljoner i stöd över fyra år som ska räcka till otroligt mycket enligt regeringen. Men det räcker knappt till att starta en ny biograf. Det innebär att det finns en risk att kanske uppåt hundra biografer ute på landsbygden och i mindre orter måste lägga ner på grund av momshöjningen, de har inte de marginalerna.

Foto: Leif R Jansson/TTLisa Langseth, regissör:

– Jag har sett att automatstödet har försvunnit och det tycker jag är bra. Jag hoppas bara att inte kärleken till filmen försvinner i alla utvärderingar, och att tron på att berättelser har förmågan att säga något viktigt bortom vår analytiska förmåga kommer att överleva.

– Förslaget om branschråd låter bra men det återstår ju att se hur det ska gå till i praktiken. Risken är att branschens motsättningar kommer att följa med in även i dessa rum och att man kommer lägga mer tid på att försöka komma överens om saker än att faktiskt göra film. Jag tror att filmbranschen som helhet har mycket större motsättningar än andra kulturområden.

Peter Fornstam, vd och delägare Svenska Bio:

– Jag tycker att det är väldigt fluffig och väldigt lite konkret. Det ska vara tre råd som ska göra att allt blir rätt,  men vad är det som garanterar att det blir bra?

– Vår bedömning är att det blir mindre pengar än med ett fortsatt samarbetsavtal, vilket vi visade för kulturutskottet för bara två veckor sen. Ett fortsatt filmavtal skulle ge 200 miljoner mer än de här beräkningarna. Dessutom räknar man in de tillfälliga pengarna man har fått som glesbygdsstöd som ska avlasta de mindre biografer som drabbas av momshöjningen. Men att kompensera för en skatt man har skapat, är det nya pengar? Att skapa mindre pengar till filmen, då har man gjort självmål tycker jag.

Ruben Östlund, regissör och professor vid Akademin Valand:

Foto: Tonya Wise/AP – Jag är intresserad av större förändringar på filmområdet, här finns inte mycket som är någon skillnad från hur filmpolitiken bedrivits innan. Och det blir väldigt viktigt vilka som tillsätts i de här branschråden, det är svårt att komma undan att folk pratar utifrån ekonomiska egenintressen när det gäller filmpolitiken i stort. Och det kommer man ju att göra i fortsättningen också, och det är där jag tycker att en diskussion om filmpolitiken på ett samhällsmässigt plan har blivit åsidosatt. Den måste i främsta rummet annars finns det ingen anledning att ha en film- eller kulturpolitik som är betald av skattemedel.

Foto: Leif R Jansson/TTLisa Ohlin, manusförfattare och regissör:

– Jag är väldigt glad över målsättningen att ge fler aktörer en vägande röst, och vill gärna tolka det som att kreatörerna, det vill säga manusförfattare och regissörer, som hittills hållits utanför avtalet blir en självklar del av filmpolitiken. Jag är också försiktigt glad till målsättningen att sprida fler filmer bättre, även om jag ännu inte helt förstår hur det ska gå till. Samtidigt kvarstår branschens enorma underfinansiering oavsett avtal eller statlig filmpolitik. Alla våra filmer är underfinansierade, vilket leder till omöjliga arbetsförhållanden och för många små historier som inte kan konkurrera mot internationella filmer.

Foto i text: Marie-Therese Karlberg, Lena Lahti, Riksdagen, TT, AP

Läs mer: Helena Lindblad: Mer än existensminimum var inte att vänta