Film & TV

Fem mästerverk av Ettore Scola

Ettore Scola mottar Donatellopriset för sin film ”Familjen” 1987. Till vänster filmregissören Margaretha von Trotta.
Ettore Scola mottar Donatellopriset för sin film ”Familjen” 1987. Till vänster filmregissören Margaretha von Trotta. Foto: Giulio Broglio / Ap

En av Italiens största filmregissörer Ettore Scola är död. DN:s Nicholas Wennö listar fem oförglömliga filmfavoriter.

”Vi som älskade varann så mycket” (1974)
Bitterljuvt och spirituellt mästerverk om några revolutionsromantiska vänner som skulle förändra världen - men som snarare själva lät sig förändras. Sällan har vänskap, förlorad oskuld, svikna ideal och krossade drömmar skildrats på ett lika komiskt, vemodigt, romantiskt och livfullt sätt. Scolas hyllning till den italienska efterkrigsfilmen följer rollfigurerna från slutet av andra världskriget fram till baksmällan efter den sexuella revolutionen i början av 70-talet. 

”En alldeles särskild dag” (1977)
Magiskt om ett lika slumpartat som livsavgörande möte mellan en hemmafru och en homosexuell man som båda skolkar från Hitlers statsbesök i Mussolinis Rom. Den oväntade daten mellan Sophia Loren och Marcello Mastroiannis rollfigurer tillhör en av filmhistoriens mest oförglömliga. Ett gripande kammarspel där två av Italiens största filmstjärnor genom tiderna står på toppen av din förmåga.  

”Kärlekspassionen” (1981) 
Starkt och udda passionsdrama som ifrågasätter skönhetsideal och kvinnliga normer, efter Iginio Ugo Tarchettis roman ”Fosca” (1869). Den unga och fagra kavalleriofficer Giorgio tvingas lämna sin älskarinna när han blir förflyttad till en håla på landet. Där blir han utsatt för känslomässig utpressning av överstens kusin - den fasansfullt fula, motbjudande och hysteriska kvinnan Fosca. Han ställs inför ett ultimatum - om han inte ger av sin kärlek kommer hon snabbt att tyna bort och dö.

”Natten i Varennes” (1982)
Rafflande, allegoriskt drama om den franska kungafamiljens flykt undan revolutionärerna 1789. I en annan diligens flyr ett dekadent sällskap med bland andra skandalförfattaren Restif de la Bretonne, grevinnan Sophie de la Borde och inte minst Marcello Mastroiannis ålderstigna Casanova. Under en enda dramatisk natt lyckas Scola skildra det mest abrupta paradigmskiftet i Frankrikes historia och sjunga en svanesång över den gamla världen. 

”Familjen”
(1986)

Ettore Scolas svar på Bergmans ”Fanny och Alexander” som följer en myllrande italiensk borgarfamilj - från familjepatriarken Carlos (spelad av Vittorio Gassman) dop 1906 fram till hans 80-årsdag då han omges av sina barnbarnsbarn. I detta episka och underhållande släktdrama tecknas små vardagliga händelser mot den stora historien med världskrig och revolter.