Fler tittar mer och längre på webb-tv

Publicerad 2014-01-13 08:51

Poppis på nätet.

Foto: SVT Poppis på nätet.

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Svensken tittar allt mer på webb-tv. Förhandssiffror från analysföretaget MMS visar att enbart SVT hade 86 miljoner uppspelade timmar rörligt ­material under 2013. En fördubbling mot föregående år.

Svensken tittar allt mer på webb-tv. Förhandssiffror från analysföretaget MMS visar att enbart SVT hade 86 miljoner uppspelade timmar rörligt ­material under 2013. En fördubbling mot föregående år.

Ökningen är särskilt markant i julhelgen.

– Vi har sett flera decembermånader i rad att julkalendern genererar mycket besök på vår sajt. Sedan vi dessutom började sända "Musikhjälpen" under den månaden så blir det väldigt många timmar. Men det här är också ett helårsfenomen, säger Lena Glaser, programdirektör för interaktivt utbud och interaktiva plattformar på SVT, till DN.

"Barna Hedenhös räddar julen" snittade i julas en webbpublik på 492 000. "Musikhjälpen" hade hela 6 miljoner uppspelade timmar på 6 dagar.

Vad kan man säkert utläsa av statistiken?

– Att publiken har börjat titta längre tid på webb-tv, allt fler tittar och nu gör man det mer.

Antalet webb-tv-tittare hos SVT ökar just nu långsamt, men de som tittar gör det under längre tidsperioder. En annan faktor bakom den totala ökningen tror SVT är relanseringen av Öppet arkiv i april förra året.

Det säljs i dag fler läsplattor än stationära datorer och netbooks. Hur stor roll spelar den snabba tekniska utvecklingen?

– Att utsändningskvalitet ökar liksom publikens förmåga att med olika utrustningar ta emot den påverkar naturligtvis. Jag tror också att vanan och enkelheten driver utvecklingen väldigt mycket: Alltifrån navigationen, att man hittar det man söker och förstår hur det fungerar, till när man kan hitta vad. Men också att webb-tv-tittandet blivit en tillbakalutad kvällsaktivitet till skillnad från att surfa runt mer aktivt och framåtlutat. Fast helt avgörande är naturligtvis att det finns program på webben som publiken uppskattar.

Lena Glaser ser en utveckling där gränserna mellan webb-tv och det linjära tv-tittandet blir allt mer porös.

– I början var webb-tv en individuell och ensam aktivitet, man satt vid en dator vid ett skrivbord. I dag tar man mobilen, läsplattan eller datorn till soffan eller sängen eller kopplar upp sig mot tv-skärmar. Jag tror att vi är på väg mot mer tillsammans-tittande på on demand-program än tidigare och att vi bara sett början på den utvecklingen.

Stora titlar i broadcastsändningarna, som underhållning, tv-serier och dramasatsningar, liksom barn-tv är generellt mest sedda på webben.

– Barn tittar mycket och ofta flera gånger. Dessutom går i regel program som attraherar yngre tittare, som ungdomar och unga vuxna, också bra vilket sannolikt beror på att den målgruppen tagit till sig den här typen av tittarbeteende. Ett roligt fenomen är också att mindre breda program, som exempelvis dokumentärer, kan få en stor andel av play-tittandet.

Hur tittar vi på tv om fem år?

– Det är tiotusen-kronors-frågan. Men jag tror att publiken i högre utsträckning kommer glida mellan de två sätten att titta på tv och att tittandet möts på samma skärmar, säger SVT:s Lena Glaser.

Tipsa via e-post

0 . Per sida:

Mer från förstasidan

Bostadsrättspriserna på Manhattan närmar sig rekordnivåer. Fortsätter stiga.

Manhattan-144
Foto:AP
koppar500
Foto:Joakim Roos

Kostar hundratals miljoner. Trafikverket tar krafttag mot kopparstölder.

Annons:

Aktivera, logga in, läs! Du får tidningen digitalt i stället för i brevlådan. 33  15 tweets  17 rekommendationer  1 rekommendationer

Annons:
Annons: