Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Film & TV

Ljumma recensioner om ”Den allvarsamma leken” i Berlin

Foto: Erik Molberg Hansen

Berlin. Pernilla Augusts ”Den allvarsamma leken” möts av svala reaktioner från de internationella branschtidningarna efter världspremiären i Berlin.

Både europeiska Screen och amerikanska The Hollywood Reporter betraktar filmen som en konventionell melodram som mest är en angelägenhet för de närmast sörjande en svensk, möjligtvis skandinavisk, publik som har en relation till Hjalmar Söderbergs författarskap och kan fylla ut luckorna i filmen.

Brittiskbaserade Screen prisar den visuella stilen, men beklagar att filmen blivit slav under det konventionella melodramats regler. ”Filmens snygga utseende, dess huvudpersoner och kvaliteten i skådespelarnas prestationer borde garantera intresse på filmfestivaler”, skriver Screen och lyfter fram Michael Nyqvists rättframma chefredaktör som ”särskilt vass”.

Screen tycker också att greppet med handkamera adderar en dynamisk, ungdomlig känsla, ”även om den energin mattas av med för många scener där Arvid och Lydia stirrar på varandra med plågad men fotogenisk längtan”. The Hollywood Reporter är hårdare i sina omdömen. ”Filmen saknar den stjärnfaktor, eller elektricitet i personkemin som gör att vi bryr oss på djupet om denna romans med förhinder”. Recensenten anser inte att filmen är dålig men anmärker på det mesta; Lone Sherfigs manus, rollbesättning, skådespel och anser att 4:3-formatet ger för mycket tv-känsla. Hollywood Reporter drar paralleller till de färska filmatiseringarna av ”Therese Raquin” och ”Madame Bovary” och konstaterar hur svårt det är att få en modern publik att intressera sig för gammeldags kostymdramer med ”utomäktenskaplig action”: ”Det är så 1900-tal”.