Mitt DN
logo-woman
välkommen
Vill du göra adressändring, göra uppehåll eller anmäla utebliven tidning?
Mina bokmärken
Skribenter jag följer
Mina bokmärken
Det är lite ensamt här inne

Klicka på bokmärkessymbolen vid artikeln för att spara i denna lista

Ta bort markerade
Avbryt
Vill du ta bort markerade bokmärken?
Avbryt

Heyerdahl blir norsk Indiana Jones

Bokmärk artikel
Torstein Raaby (Jakob Oftebro) och Knut Haugland (Tobias Santelmann) från Thor Heyerdahls expedition i den norska storfilmen ”Kon-Tiki”.

Foto: Nordisk film Torstein Raaby (Jakob Oftebro) och Knut Haugland (Tobias Santelmann) från Thor Heyerdahls expedition i den norska storfilmen ”Kon-Tiki”.

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

"Haugesund" I dag sjösätts ”Kon-Tiki” – ­historiens dyraste norska film. ”Max Manus”-regissörerna har förvandlat Thor Heyerdahls legendariska flottfärd till norsk Hollywood­action med skräckinjagande vithajar.

I dag sjösätts ”Kon-Tiki” – ­historiens dyraste norska film. ”Max Manus”-regissörerna har förvandlat Thor Heyerdahls legendariska flottfärd till norsk Hollywood­action med skräckinjagande vithajar.

I början av 1980-talet försökte filmproducenten Aage Aaberge ragga ihop pengar till den banbrytande norska actionfilmen ”Orions bälte”. Under en av sina många finansieringstripper satt han i en flygtaxi på väg till Oslos flygplats. Plötsligt frågade chauffören vad han jobbade med. När Aaberge sanningsenligt svarade ”norsk film”, stannade chauffören bilen och skrek: ”Ut!”

– Haha, det är lite lättare att vara norsk filmproducent i dag. Numera kan vi se publiken i ögonen. Personligen gillar jag även smala filmer, men har alltid varit inriktad på att göra bred publikfilm. Redan när jag läste boken ”Expedition Kon-Tiki” som barn drömde jag om att bygga en flotte och segla på de stora haven. För en producent är det förstås fortfarande en drömhistoria som man aldrig kunnat fantisera ihop, ler Aage Aaberge i lobbyn på festivalhotellet vid bryggan i Haugesund.

Annons:

Han är lugn som en yogaguru trots att han just har spenderat 117 miljoner kronor på norska Hollywoodfilmen ”Kon-Tiki” som just haft världspremiär på filmfestivalen i Haugesund. Joachim Rønning och Espen Sandberg, succéduon bakom motståndsfilmen ”Max Manus”, har skapat ett spektakulärt kammarspel på Stilla havet med några av de mest avancerade specialeffekterna som gjorts i Skandinavien. Heyerdahl är ett slags filosofisk mjukversion av Indiana Jones – fast helt utan oxpiskor, våld och nazister. Aage Aaberge drömde om att göra ”Kon-Tiki” redan i början av 1990-talet men insåg att det skulle se pajigt ut. Några år senare köptes rättigheterna till den norska kronjuvelen upp av Jeremy Thomas (”Den sista samurajen”).

– Då kändes det sorgligt att rättigheterna hamnade utanför Norge, men det är först nu som det finns tekniska möjligheter att göra något vettigt. Detta är ingen europudding utan en skandinavisk samproduktion där vi har använt de allra bästa krafterna, försäkrar Aage Aaberge, som delar producentrollen med Jeremy Thomas.

Och visst, visuellt är ”Kon-Tiki” i klass med stora Hollywoodproduktioner. En tredjedel av filmens totalt 1 500 scener består av avancerade digitala specialeffekter för att vithajar och valar ska kännas livs levande. Filmen har spelats in i sex olika länder, framför allt i en gigantisk vattentank på Malta. För att ro inspelningen i land krävdes en mind­re flotta med ett moderfartyg, snabbgående båtar, dykare, säkerhetspersonal och en svensk undervattensfotograf. Trots detta var inspelningen en barnlek i jämförelse med finansieringsarbetet.

– Jag kände mig som Thor Heyerdahl när jag försökte ragga pengar. Det var svårt att få ihop tillräckligt med pengar och många sa precis så om Kon-Tiki: ”Det kommer aldrig att gå.” På jul­afton 2010 ringde min fru till kontoret och undrade om jag skulle komma hem, precis som i filmen, ler Aage Aaberge.

Den spektakulära flottfärden på 800 mil på Stilla havet gjorde Thor Heyerdahl till världens mest kände norrman. Allt för att bevisa att Polynesien troligtvis befolkades av sydamerikaner – tvärt emot den rådande uppfattningen att det var asiater. Hans dokumentär vann en Oscar 1951 och boken som kom ut 1949 har sålt i över 50 miljoner exemplar i runt 70 länder. Ändå tvivlade många på dramatiken i att flyta fram 101 dagar på en flotte, särskilt som alla vet at det blev ett lyckligt slut.

– Det var förstås en dramaturgisk utmaning. Vi har inte försökt att göra en pedagogisk film om hans migrationsteorier eller en regelrätt Hollywoodfilm – det gör Holly­wood bäst. Men en sådan här historia kräver det här storslagna formatet, publiken måste känna att man är med på flotten mitt ute i Stilla havet, säger Aage Aaberge.

Framför allt var det människan Heyerdahl som regisslrerna intresserade sig för. Filmen börjar med barndomstraumat där Heyerdahl håller på att drunkna, något som ger honom vattenskräck och gör att han aldrig lär sig simma.

– Även om det inte är en biografi om Heyerdahls liv så ville vi problematisera hans bakgrund. Det fanns också en dualism mellan hans far och mor som är intressant. Hans mamma var ateist medan hans pappa var djupt troende, själv blev han panteist, ett slags naturreligion, säger Aage.

I slutet av 1990-talet lärde Aage Aaberge känna Thor Heyerdahl när han producerade en dokumentär om Kon-Tiki-expeditionen på Teneriffa.

– Heyerdahl var en person som helt saknade auktoritetsångest och inta var rädd för någon. Han hade dessutom extrem drivkraft, järnvilja och ett kontrollbehov. Alla dessa egenskaper hade en baksida – familjen blev lidande, berättar Aaberge, som även gjorde ett fyra timmar långt personporträtt på Heyerdahl för NRK för några år sedan.

Vilken var Heyerdahls smärtpunkt?

– Att han inte hade den formella utbildningen som gjorde att han blev accepterad i den akademiska världen, särskilt inte i Norge. Hans metoder var ju väldigt tvärvetenskapliga, han hade ett helhetstänkande som var unikt. In i det sista tog han mycket illa vid sig av elak kritik, säger Aage Aaberge.

Själv håller han på med att ta sig an ännu en norsk ikon: Edvard Munch. Filmen, som troligtvis kommer att regisseras av Erik Skjoldeberg (”Insomnia”), ska skildra den norska konstnären under tio ångstfyllda . Det börjar med det avskjutna fingret i ett svartsjukedrama och slutar med att han målar ”Skriet” – en av världens mest kända tavlor.

– Jag lovar att det finns mycket dramatik att hämta där…

Kommentarer (2)

Den här artikeln går inte längre att kommentera.

0 Per sida:

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

xlatan22
Foto:Beatrice Lundborg

 Stjärnan i stor DN-intervju. Om manlighet och varför han inte vill bo i Malmö.

 Ibrahimovic om sin uppväxt. ” Skulle vara tio gånger bättre än alla andra.” 47  6 tweets  40 rekommendationer  1 rekommendationer

 Johan Esk. ”Nu är han inne i den mest spännande delen. Den sociala klassresan.”

esk-288
Annons:
förskola-kemikalier
Foto:Jonas Lindkvist

 ”Har utsatt våra barn för risker.” Oroliga föräldrar slog larm. 1  0 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

rosling488
Foto:TT

 Danskt tv-klipp blev en viral succé. Professor Hans Rosling: ”Jag försökte förklara världen.” 5980  88 tweets  5888 rekommendationer  4 rekommendationer

 Tusentals delar. Upprop sprids för Rosling och Åkesson i tv-debatt. 7032  52 tweets  6965 rekommendationer  15 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: