Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Film & TV

”Inga svenska filmer i tävlingsklassen detta år heller”

Dieter Kosslick är general för Filmfestivalen i Berlin sedan 2001.
Dieter Kosslick är general för Filmfestivalen i Berlin sedan 2001. Foto: John MACDOUGALL/AFP/TT

Filmfestivalen i Berlin och Sverige är ingen bra kombination. I år är i vanlig ordning ingen svensk film med i tävlingsklassen. Pernilla Augusts ”Den allvarsamma leken” har dock världspremiär i Berlin – utom tävlan.

Dieter Kosslick, festivalgeneral sedan 2001, kommer farande med andan i halsen för att hinna i tid till mötet med den utländska pressen på fredagseftermiddagen.

I handen har han det nytryckta programhäftet, nu är allting spikat och bestämt.

Den 11 februari invigs den 66:e Berlinalen med bröderna Coens ”Hail Caesar!” som inte ingår i tävlingsklassen.

I tävlingsklassen konkurrerar 18 filmer om de prestigefyllda björnarna i guld och silver.

Inte heller detta år deltar någon svensk film. Det enda svenska inslaget är Mikael Persbrandt som har en roll i ”Ensam i Berlin”, filmatiseringen av Hans Falladas bok med samma namn.

När DN frågar vad som är felet med svensk film svarar Dieter Kosslick avvärjande:

– Ingenting alls. Ni har mycket på gång. Pernilla Augusts ”Den allvarsamma leken” är en excellent film med en storartad ensemble. Det får jag säga eftersom filmen inte ingår i tävlingen, säger Dieter Kosslick, som måste förhålla sig neutral när det gäller tävlingsfilmerna.

”Den allvarsamma leken” har världspremiär när den visas i det jättelika Friedrichstadt-palatset om knappt två veckor.

Där visades i fjol ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann”. Filmatiseringen av bestsellern gjorde enligt Dieter Kosslick en hejdundrande succé.

– Begeistringen var enorm och nu har ni visst en ny sådan film på gång.

– Ove?

– Ja, just det, säger Dieter Kosslick och menar att vi inte behöver bekymra oss om den svenska filmens välbefinnande.

Han upplyser också om att det finns ytterligare 13 svenska filmer i sektionerna vid sidan av tävlingsklassen.

Faktum är dock att det varit ytterst tunnsått med svenska filmer i tävlingsklassen de senaste tjugo åren, man kan räkna dem på handens egna fingrar.

För Dieter Kosslick och Berlinalen är frånvaron av svenska filmer i tävlingsklassen inget större problem. Värre vore det om man i likhet med Oscarsgalan skulle få kritik för bristen på mångfald.

Oscarsgalan har nyligen kallats ”whitewashed”, endast vita skådespelare har nominerats till de 20 priserna.

Dieter Kosslick tror inte att Berlinalen kommer att drabbas av en liknande kritik.

–Vi kan nog inte bli mer diversära, säger han.

Han pekar på den svarte regissören Spike Lees film Chi-Raq som handlar om uppgörelser mellan svarta storstadsgäng och på dokumentären om jazzmusikern Miles Davis, bägge har internationell premiär i Berlin.

Dieter Kosslick säger att sedan 30 år finns också den sektion som kallas Teddy, som från början specifikt ägnades åt filmer med homosexualitet som tema och som i dag breddats till HBTQ-frågor.

Regissören Lukas Moodyson fick 1999 en Teddy Award för sin film Fucking Åmål.

– I år har vi sammanlagt runt 400 filmer från 120 olika länder. Vi har inget val. Utan mångfald skulle vi inte kunna vara en internationell filmfestival, säger Dieter Kosslick.

Fakta. Svenska filmer i Berlin-festivalens tävlingsklass

• Redan 1952, på den andra Berlinalen i historien, fick Arne Mattsons ”Hon dansade en sommar” Guldbjörnen för bästa film. Samma utmärkelse tilldelades Ingmar Bergmans ”Smultronstället” och Jan Troells ”Ole dole doff” 1958 respektive 1968.

• De senaste tjugo åren har det varit tunnsått med svenska filmer i tävlingsklassen.

• Lukas Moodysons ”Mammut” tävlade 2009 och fick besk kritik.

• Björn Runges ”Om jag vänder mig om” (2004)  uppskattades av juryn och hela ensemblen med Pernilla August i spetsen belönades med en Silverbjörn för sina insatser.

• Åtta år tidigare, 1996, deltog Bo Widerbergs ”Lust och fägring stor” med Marika Lagercrantz i huvudrollen, där den vann Silverbjörnen.

• Dessutom har två Lasse Hallström-filmer – Chocolat och Sjöfartsnytt – tävlat i Berlin under 2000-talet.