Film & TV

Inget avtal – tv-kanaler nedsläckta

Närmare 900.000 svenska abonnenter blir av med tv-kanaler som Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11 och Eurosport.
Närmare 900.000 svenska abonnenter blir av med tv-kanaler som Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11 och Eurosport. Foto: Skärmdump

Hundratusentals hushåll har blivit av med flera av sina tv-kanaler. Förhandlingarna mellan Telenor och Discovery har strandat.

Mellan 800.000 och 900.000 svenska abonnenter blir av med kanaler som Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11 och Eurosport.

Avtalet mellan norska Telenor, som äger distributörerna Bredbandsbolaget och Canal Digital, och Discovery Networks löpte ut vid midnatt utan att företagen kommit överens om ett nytt.

De båda parterna skyller nedsläckningen på varandra. Enligt Discovery har Telenor valt att ta bort kanalerna från sina tv-paket.

– Telenor meddelade oss på söndagskvällen att de inte vill förhandla. Trots att vi länge suttit i förhandlingar har de inte kommit med något bud på två veckor, säger Discovery Networks presschef Dan Panas till TT.

– Allt vi har önskat i förhandlingarna med Telenor har varit en rättvis värdering av våra program och kanaler, på samma nivå som alla andra distributörer har. Det har de inte gått med på, fortsätter han.

Telenor säger sig inte längre ha Discoverys tillåtelse att sända kanalerna.

– Det som ligger till grund för det här är Discoverys krav som leder till för stora prisökningar för våra kunder, men det leder också till att våra kunder måste betala för kanaler de inte vill ha, säger Aron Samuelsson, presschef på Bredbandsbolaget, till TT.

Han hoppas på en snabb lösning, men kan inte ge en exakt prognos på hur lång tid det kommer att ta innan kunderna kan se kanalerna igen.

– Om man tittar på de tidigare konflikterna som Discovery varit inblandade i med andra operatörer så har det tagit mellan en dag och en vecka. Men vi kan inte ge några garantier, säger Aron Samuelsson.

– Det ligger i båda parters intresse att hitta en lösning. Det här är ju en taktik för att sätta press på oss, som vi är medvetna om.

Även Discovery vill de se att kunderna åter får tillgång till kanalerna så snart som möjligt.

– Vi är sorgsna över att svenska tittare kommer i kläm i det här. Från vår sida kommer vi jobba hårt på en snar lösning, säger Dan Panas.