Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Film & TV

Kvinnokrig mot matsnusk

”Fröken Frimans krig” skildrar kvinnornas kamp för att förbättra mathållningen i Sverige i början av 1900-talet. Det är en härlig feministiskt må bra-historia, skriver Maria Schottenius.

Feministisk dramakomedi i tre delar
4

”Fröken Frimans krig”
Regi: Mikael Hellström
Manus: Pernilla Oljelund. I rollerna: Sissela Kyle, Maria Kulle, Frida Hallgren, Sofia Ledarp, Lena T Hansson, Ulla Skoog, Allan Svensson, Gustaf Hammarsten m fl. Visas i SVT 1 med start i kväll, 27/12 kl 21.00.

Den här serien tycker jag absolut att ni ska se, trots ett något plakatartat manus. Det är en dramatisering av en verklig historia som ägde rum i Stockholm under de förs­ta åren av 1900-talet och som visar att människors villkor går att ändra på. Den handlade om livsmedel (mathållningen var under all kritik i Stockholm) och drevs framför allt av ett antal framsynta liberala kvinnor.

De fick inte mycket stöd av de liberala männen, tvärtom. Men med skicklighet och envishet vann de kampen om kvinnornas andelsförening Svenska hem, trots fula trick från stadens handlare. Filmen bygger på boken ”Svenska hem. Den sanna historien om Fröken Frimans krig” (Latona) av Monika Björk och Eva Kaijser och handlar om tillkoms­ten och etableringen av livsmedelsföreningen Svenska hem. Den har givits ut på nytt i samband med tv-serien.

Detta är ett sant folkbildningsprojekt om klass och kön i kamp för en mycket god sak.
Boken berättar hur en kvinnorörelse med ett konkret syfte, nämligen att bekämpa matsnusket: ruttna höns, självdöda eller smittade djur som ledde till döden för många fattiga människor. Den drivande personen var skolföreståndaren och lärarinnan Anna Whitlock, som fick sina vänner att gå samman och bilda en kooperativ förening där garanterat bra varor skulle säljas av kvinnor, till kvinnor. Selma Lagerlöf, Elin Wägner, Anna Branting, Harriet Bosse och Ellen Key plus ytterliga 3 000 medlemmar kom att stödja butiksföreningen som så småningom öppnade fem butiker.

Dramakomedin som nu visas i SVT uppehåller sig vid tillkomsten av den första butiken som låg vid Stureplan, Jakobsbergsgatan 6, och alla vedermödor på vägen dit.

Den helmanliga specerihandlarföreningen i Stockholm får höra talas om kvinnornas planer och går samman i en bojkott, som kan få Arvid Nordquists och Martin Olssons ättlingar att skämmas än i dag. De hotade med att inte köpa av de grossister som var beredda att sälja varor till Svenska hem. Men som sagt, kvinnorna gick segrande ut striden, eller kriget, som det heter i titeln av serien.

Pernilla Oljelund har skrivit manus; att få till en trovärdig dialog i svenskt sekelskifte är inte det lättaste i denna tid av smarta tv-serier och intelligenta filmer. Det blir lite yxigt och övertydligt men hon får många aspekter belysta genom att skriva om dessa pionjärer. Även den välbeställda och välutbildade kvinnan, utan rösträtt och utan rätt till sina egna barn, har i sekelskifte ett prekärt underläge i förhållande till männen, och det får hon fram.

Centrum för handlingen ligger hos familjen Friman där mannen Axel, Gustaf Hammarsten inleder som välpolerad hustyrann, men ångrar sig på yttersta dagen. Hans syster, fröken Friman (med Anna Whitlock som förlaga) spelas med kärv charm av Sissela Kyle, som har rollen i kroppen. Hennes svägerska, Axels hustru, spelad av Frida Hallgren är riktigt övertygande när hon utan att släppa på finessen glider över gränsen mellan att vara dockhustru till att bli militant kvinnokämpe. Missa inte heller Maria Kulles barska kokerska, Sofia Ledarps skarpa verkställande direktör eller Ulla Skoogs försåtliga satmara till handlarhustru.

Skådespelarna gör allt och lite till för att göra detta filmmanus till den remarkabla och upplyftande historia som det faktiskt är. Och tycker ni ändå att det finns problem, så titta på kläderna. I ”Fröken Frimans krig” finns det gott om kragar och hattar att bländas av och sydda knappar att sukta efter. Och så är det härligt med en riktig må bra-feministisk historia, som dessutom är sann.