Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Film & TV

Slående likheter mellan Vikander och Bergman

Eddie Redmayne och Oscarsbelönade Alicia Vikander i ”The danish girl”.
Eddie Redmayne och Oscarsbelönade Alicia Vikander i ”The danish girl”. Foto: Agatha A. Nitecka

Kommentar. I natt prisades Alicia Vikander med en Oscar för sin roll som Gerda Wegener i ”The danish girl”. DN:s Nicholas Wennö konstaterar att hon vid blott 27 års ålder redan är en komplett skådespelare.

Om man vill sikta mot Hollywood-stjärnorna kanske det är bra att börja i tid. På nätet cirkulerar ett snart 20 år gammalt klipp där en lillgammal 8-åring vinner ”Småstjärnorna” genom att mima lidelsefullt till Helen Sjöholm. När Agneta Sjödins ställer standardfrågan ”Vad ska det bli av dig när du blir stor?”, svarar Alicia Vikander utan att tveka:

– Jag ska bli skådespelare!

”Småstjärnorna”-juryn prisade Vikander för att hon ”med små medel lyckas förmedla stora känslor” i sin inlevelsefulla Sjöholm-tolkning.

Det är precis samma egenskaper som i dag gav henne sin första Oscar. En makalös bedrift som bara en svensk skådespelare lyckas med tidigare - Ingrid Bergman (Greta Garbo, Max von Sydow, Lena Olin och Ann-Margaret har varit nominerade). Totalt mottog Bergman tre Oscars på sina sex nomineringar – för ”Gasljus” (1944), ”Anastasia” (1956) och bästa biroll i ”Mordet på Orientexpressen” 1975.

Det skulle alltså dröja drygt 40 år innan Ingrid Bergman fick lite konkurrens. Naturligtvis var det ett omen att det var just Alicia Vikander som läste högt ur Ingrid Bergmans dagböcker i Stig Björkmans succédokumentär ”Jag är Ingrid”.

Foto: Ingrid Bergman i ”Casablanca”. Foto: HA/insight media

Det finns också slående likheter mellan de svenska filmstjärnorna; båda var teaterapor som små och charmat Hollywood med sin naturliga spelstil. Båda är sårbara, själfulla, samvetsgranna och sökande skådespelerskor som också kan vara sarkastiska när det behövs.

Som med alla stora skådespelare finns det också något enigmatiskt över Alicia Vikander framför kameran, något hemligt, oåtkomligt, slutet som håller publikens intresse vid liv. Det var något som märktes redan i Vikanders debutroll som psykiskt instabil, Mozart-diggande förortstjej som snärjs av Samuel Frölers Kulturman-dirigent i Lisa Langseths ”Till det som är vackert” (2010). På guldbaggegalan var Vikander en högoddsare som oväntat sopade banan med Naomi Rapace och Pernilla August på Guldbaggegalan 2011.

Sedan dess har det gått i raketfart. Efter det internationella genombrottet i ”A Royal Affair” har hon blivit en av Hollywoods hetaste aktriser. Just nu spelar hon in nya ”Bourne”-filmen med Matt Damon och ska spela mot pojkvännen Michael Fassbender i ”The light between oceans”. Vid 27 års ålder är hon en komplett skådespelare som redan jobbat med namn som Eddie Redmayne, Judi Dench, Jeff Bridges, Julianne Moore, Jude Law, Keira Knightley, Rachel Weisz, Ewan McGregor, Hugh Grant, Christoph Waltz och Oscar Isaac. Inför nattens Oscarsgala var hon till och med vadslagarnas favorit framför etablerade stjärnor som Kate Winslet, Jennifer Jason Leigh, Rachel McAdams och Rooney Mara.

Utan att vilja lägga smolk i glädjebägaren är det ändå lite ironiskt att Vikander vinner en Oscar för sitt porträtt av konstnären Gerda Wegener, hennes kanske mest gråtmilda roll i ett översentimentalt och blankpolerat drama. Om ni frågar mig är Vikander betydligt mer övertygande i sin fantastiskt mänskliga hubot-tolkning i ”Ex-machina” som tidigare gav henne en av sina dubbla Golden Globe-nomineringar.

I Hollywood har det skämtats nervöst om när robotar kommer att ta över – senast Olivia Munn på måndagens Oscarsgala. En undersökning i Economist visade att sannolikheten för att robotarna kommer att sköta skådespelarnas jobb inom 20 år är 0,37 av 1 (ungefär samma som för ekonom och sjukvårdstekniker).

Yrkesproffs som Alicia Vikander är nog den bästa garantin för att de aldrig helt kommer att lyckas.

Se Alicia Vikander tävla i ”Småstjärnorna” som 8-åring:

(via TV4)

DN frågar. Vad betyder det här för Alicia Vikander?
  • Anna Serner, vd, Svenska filminstitutet
    – Att få en Oscar betyder naturligtivs jättemycket för Alicia Vikander. Hon har en stårlande karriär som det är men jag hoppas att hon nu kan lita på att den bär hela vägen. Hon kommer kunna ha en fantastisk karriär i resten av sitt liv nu.
    – För svensk film är det här också enormt stort. Det är viktigt att det finns svenska begåvningar som prisas i världen - för då får vi ännu mer ljus på svensk film internationellt. Vi har redan väldigt goda ögon på oss, men nu kommer vårt varumärke att stärkas ännu mer. Det betyder otroligt mycket att vi fortsätter på den här vägen: Millenniumtrilogin, ”Låt den rätte komma in”, ”Bron”, Malik Bendjellouls ”Searching for sugar man” – deras framgångar betyder att folk tittar på våra filmer med förväntan om något bra, och då upptäcker man också det som är bra. Så jag är jätteglad för både Alicias skull och för vår skull.
  • Lisa Langseth, regissör
    — Jag är förstås väldigt, väldigt glad för hennes skull. Jag har inte hunnit prata med henne än, men snart ska jag ringa och gratulera. Hon är sig lik från tiden när vi först började arbeta ihop (”Till det som är vackert”, 2010). Då, som nu, hade hon en enorm styrka, både som person och skådespelare. Samtidigt har hon en otrolig förmåga att vara känslig och vidöppen framför kameran. Det gör henne helt unik.
    — Priset innebär att hon numera kommer att kunna välja och vraka vilka filmer hon gör och styra projekt i den riktning hon vill. Att påverka sammanhang är en otrolig konstnärlig fördel för skådespelare. Branschen har en tendens att sluka Oscarsvinnare, uppmärksamheten är en enorm psykisk ansträngning, men jag tror Alicia kommer att klara det tack vare sin förmåga att välja rätt människor runt sig. 
  • Ella Lemhagen, regissör och manusförfattare
    – Det är helt fantastiskt och jätteroligt, och Alicia är naturligtvis väldigt värd det här. Jag träffade henne 2010 första gången och provfilmade henne för Kronjuvelerna. Då var hon ganska okänd och jag visste ingenting om henne. Men när vi väl började arbeta ihop så märkte man att hon var fantastisk och väldigt speciell redan då. Hon är otroligt omsorgsfull och ger alltid 110 % fast hon är också opretentiös och väldigt rolig och lättsam att vara runt.
    – All uppmärksamhet för svenska filmarbetare och skådespelare är naturligtvis positiv, men utmärkelsen betyder nog mest för Alicia och hennes karriär. Men det är så klart otroligt roligt och många är glada för hennes skull. Det här kanske också kan ge lite gott självförtroende till svenska skådespelare - och visa att det inte är omöjligt att lyckas utanför Sveriges gränser. DN
Läs mer. Allt om Oscarsgalan