Polanskis konst vägs mot hans brott
Publicerat 2009-10-01 11:51
Foto: Greger Tallroth 1999 gästade Roman Polanski Stockholms filmfestival, för att ta emot ett hederspris för sin samlade karriär.
Kan Roman Polanskis livsgärning som filmskapare ursäkta att han för 32 år sedan drogade och hade sex med en 13-årig flicka? Journalisten Katarina Wennstam tycker inte det, men ser att manliga geniförklarade konstnärer kan komma undan med nästan vad som helst.
Polanski kan bli kvar i häktet
Det kan dröja innan en av vår tids mest kända regissörer får lämna häktet utanför Bern i Schweiz. Roman Polanskis begäran om frigivning kan ta veckor att pröva. Det är troligt att Polanski får ett avslag, amerikanska myndigheter har klassat honom som rymningsbenägen. Och trots att brottet – sex med ett barn - skulle vara preskiberat i de flesta europeiska länder är det USA:s preskriptionstid som gäller i Polanskis fall.
En av vår tids största regissörer sitter häktad i Schweiz för ett 32 år gammalt sexbrott. I kulturvärlden har dignitärer rasat mot gripandet. Franska och polska kulturministrar har i sällskap av filmgiganter som Woody Allen, David Lynch och Pedro Almodóvar krävt att Polanski frias. Samtidigt höjs kritiska röster. Kan en konstnärlig gärning, hur oomtvistad den än är, verkligen ursäkta ett ostraffat övergrepp på ett barn?
Polanski är fransk medborgare, och trots att franska regeringen 2008 införde ett verkligt livstidsstraff för vissa sexbrott, efterlyser samma regering medlidande med regissören. Kulturminister Frédéric Mitterand talar om Polanski som ”en underbar person och regissör” och om gripandet som ett tecken på ”USA:s farliga sida”. Om själva brottet vill ingen yttra sig. I stället framhålls flickans egen önskan att slippa mediecirkusen och lägga det hela bakom sig.
Journalisten Katarina Wennstam har tidigare skrivit om sexualbrottslingar i böckerna ”En riktig våldtäktsman” och ”Flickan och skulden”. I januari kommer hon med en ny bok, ”Alfahannen”, om machokulturen i svensk filmbranch. Hon hävdar att om en manlig regissör eller skådespelare anses vara tillräckligt bra, åtnjuter han ett slags immunitet vad han än gjort sig skyldig till.
- Brottet vägs mot den konstnärliga gärningen. Ställt mot filmer som ”Rosemary’s baby” och ”The pianist” kan ett 30 år gammalt sexbrott väga väldigt lätt, säger hon.
- Det är fascinerande att samma kulturpersonligheter som i andra fall värnar om demokratiska grundpelare, som till exempel att vi alla är lika inför lagen, i sådana här fall ställer sig på gärningsmannens sida och inte på offrets eller rättvisan.
Brittiska the Guardians Jon Henley menar att just Polanskis hemland Frankrike har en lång tradition av att behandla sina konstnärer lite annorlunda än vanligt folk. Han påminner om franske poeten och dramatikern Jean Genet, allmänt betraktad som en av 1900-talets största litterära talanger, som efter upprepade lagbrott och fängelsestraff riskerade att buras in på livstid. Lyckligtvis för Genet hade han kända vänner – bland dem Jean Cocteau, Pablo Picasso, och Jean Paul Sartre, som skrev ett passionerat upprop till stöd för sin kollega. Genet friades i domstol, fick en ursäkt från högsta politiska instans , och ett löfte om att aldrig mer behöva sitta bakom galler.
Jon Henley medger att en liknelse mellan värstingen Genet och Polanski inte är klockren. Men den kan ändå fungera som en förklaring på reaktionerna efter häktningen av Polanski. Historien om Genet, skriver Henley, visar att ett ”konstnärligt geni ofta kan komma undan med nästan vad som helst”.
Katarina Wennstam håller med om att det är så, men säger att hon ser samma fenomen överallt i kulturvärlden, från Hollywood till lilla Sverige.
- Vi har skådespelare som misstänks, blivit åtalade eller dömda för våldsbrott mot kvinnor och som samtidigt står på Dramatens stora scen och hyllas av kultureliten för sina prestationer.
Roman Polanski föddes i Paris men växte upp i Krakows ghetto. Han förlorade sin mamma i Auschwitz och senare sin gravida fru, Sharon Tate, i ett brutalt och mycket omtalat mord. Hans mörka bakgrund har ofta ansetts ha relevans för hans oomtvistat viktiga konstnärskap. Flera av hans försvarare anser också att den mildrar hans kriminella handling. Ann Applebaum skriver i Washington Post att visst kan man anklaga Polanski för att ha flytt konsekvenserna av sina handlingar, men man måste också ha i åtanke att Polanskis förintelsebakgrund: ”Polanskis mor dog i Auschwitz. Hans far överlevde Mauthausen. Han har fått sin beskärda del av orimliga straff”.
En förklaring som amerikanska kultursajten Salon.com:s Kate Harding avfärdar: ”Att dömas efter att ha erkänt att man utnyttjat ett barn är snarast definitionen på rimligt straff”, skriver hon.
Katarina Wennstam misstänker att det till och med kan vara så att kultureliten inte bara ser mellan fingrarna på geniförklarade konstnärers brott – våldshandlingar, på samma sätt som en svår barndom, hjälper också till att bygga myten om det manliga konstnärliga geniet. Man förundras över ”bad guys”, talar om sex- och våldsbrott som ingredienser i deras personliga tragedier, menar Katarina Wennstam.
- Det talas ständigt om dessa mäns jäkla ”mörker”, när det egentligen handlar om rent kvinnoförakt.
Hon är inte ute efter att nedvärdera Polanskis konstnärliga storhet eller förringa hans bakgrund, men tycker att fler borde fundera över anledningen att han faktiskt sitter häktad. Och över vad etablissemangets försvar av regissören innebär i längden.
- Det är knappast första eller sista gången något sådant här händer. Vad skickar vi för signaler till andra unga flickor som utnyttjas av högt uppsatta män om vi ställer oss på gärningsmannens sida?
Visar 1-10 av 181. Per sida:
Hur sjukt är detta? Jag kan inte begripa hur man kan försvara en våldtäkt med att han är konstnär?! Vad har det ena med det andra att göra? Det finns många som förlorar släktingar i hemska olyckor eller brottsfall, men inte är det anledning att inte straffa honom för ett brott han har begått. Det är inte det minsta orimligt att han döms för våldtäkt, jag fattar inte ens hur man kan ifrågasätta det här. Samtidigt sitter den s.k kultureliten och skriker efter ungdomar som laddar ner filmer och kommer med hycklande kommentarer om att alla ska vara lika inför lagen och ett brott är inte mindre brottsligt för att man är ung eller för att många gör det. De som står på Polanskis sida borde skämmas ögonen ur sig.
Lion, 15:20, 7 oktober 2009. Anmäl
forts. Är alla kvinnor prinsessor på ärten? Att kvinnlig lust är obekvämt att prata om är för att m ä n s k l i g lust är obekvämt att prata om. Snälla, ta av era "feministiska glasögon". Testa ett par 3D glasögon vettja, och ni kommer upptäcka hur irriterande det är att all konst ni ser på kommer vara i rött och grönt.
Lowe, 14:59, 4 oktober 2009. Anmäl
Polanskis brott försämrar inte hans konst och hans konst förbättrar inte hans brott. Håller med John om den tröttsamma feminismen. Vad är skillnaden på genusvetenskap och rasbiologi? Nu kommer jag glida från ämnet men det är bara för artikelns vinkling. Det senaste feministiska påståendet jag inte fattar är "den skamliga kvinnliga sexualiteten". I veckan gick ett program på bästa sändningstid där en 22 årig tjej glatt deklarerade att hon prövat massa dildos och nu kommit fram till vilka de bästa var. Det hela bemöts med fullkomlig respekt, vilket såklart måste vara skönt. Föreställ er nu ett program med en 22 årig kille som prövat lösvaginor och nu kommit fram till den bästa. Nice. Eller Mia Engbergs feministiska porrfilm som hon fick statligt filmstöd för. Bra jobbat, Mia och jag menar det. Men jag vill poängtera: En porrfilm för kvinnor med statligt stöd. En p o r r f i l m med statligt stöd. Uppfattade alla vad jag sa? En porrfilm med statligt stöd. Är alla kvinnor prinsessor på ä
Lowe, 13:55, 4 oktober 2009. Anmäl
jag tycker tjejen får skylla sig själv lite också. om man leker med elden...
bengan, 12:34, 4 oktober 2009. Anmäl
Anders: Polanski tas i försvar av Frédéric Mitterrand som är fransk kulturminister.
Han är brorson till Francois Mitterrand
en stendöd fransk president.
Lär dig gubbarna.
Vidare är Polanski väldigt utsatt just för att han är känd.
Det är för jävligt att det ska göras till nåt politiskt korrekt att inte stötta honom. Den fd 13åringen vill själv inte dra upp det här
igen, stoppa vanvettet alltså.
suck, 12:02, 3 oktober 2009. Anmäl
Anders: Självklart kom han lindrigare undan för att han är känd. Utan detta hade han varit utlämnad till USA för länge sedan. Han har tack vare sitt kändisskap flera gånger tipsats om planerade gripanden och då lyckats undfly rättvisan genom att ändra i sitt resande.
Mattias, 08:21, 3 oktober 2009. Anmäl
Här kan ni läsa vad kvinnor sysslar med, sedan kan ni ju fortsätta kommentera "sexbrott" som att det vore det värsta som fanns i världen.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_3595241. svd
Försök ha prioriteringarna korrekta, det finns betydligt värre brott än "sexbrott" i världen. Jag vet inte varför denna sjuka snedvridning har tagit över i världen. Tänk efter före !
JKL, 18:45, 2 oktober 2009. Anmäl
Nollbit: Sjävklart är det för att han är känd som Frankrikes ex-president försvarar honom. Det har ingen ifrågasatt. Det jag ifrågasätter är Wennstams påstående att han kommer lindrigare undan för att han är känd. Det är helt enkelt fel. Hade han inte varit känd hade vare sig den amerikanska domaren, den schwieziska polisen eller Dagens Nyheter brytt sig ett skit, och han hade aldig behövt någon uppbackning av diverse kändisar.
Anders, 14:55, 2 oktober 2009. Anmäl
@Mona: Försöker ta till mig vad din poäng är. Den är vad jag kan utläsa att man under vissa omständigheter ska kunna slippa ta sitt straff. Antingen ska man enligt dig slippa om man smiter från rättvisan tillräckligt länge, dvs. du anser att man bör korta preskriptionstiden i USA, även för brott där man redan har en dom men där straffet inte har verkställts. Alternativt ska man enligt dig slippa straff om man inte kan hitta någon domare som är fri från skuld och således inte kan kasta första stenen. Lagen må innehålla derivat av heliga skrifter men av din formulering förstår jag att du vill ha bibeln före lagboken. Den heliga skriften som lagförare finns i andra samhällen och vill man se en implementation kan man förslagsvis studera talibanernas Afghanistan à la sharia till och med år 2001.
Jag är stolt över att du och jag inte är överens.
Erik, 12:53, 2 oktober 2009. Anmäl
Mona: Du kanske kan undervisa Polanski om barmhärtighet då han uppenbarligen saknade sådan för ett oskyldigt barn.
Om du nu ska predika för andra om Jesus kanske du själv inte ska vara så snabb att döma dem som upprörs över det brott han gjort sig skyldig till och den särbehandling han fått. Många har egna erfarenheter av sexuella övergrepp och det är inte konstigt att reagera på det den stackars flickan fått utstå, det är snarast ett sundhetstecken.
Lite empati för de utsatta istället för gärningsmannen kunde vara på sin plats.
Jungfru Maria, 12:36, 2 oktober 2009. Anmäl
Visar (av totalt ).
Vill du ha en bra start på dagen?
Läs Dagens Nyheter. Klicka för ett bra erbjudande.






















