Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Film & TV

”Så mycket bättre” gör alla till vinnare

Att vara med i TV4:s ”Så mycket bättre” ­leder till en omedelbar lyssningsexplosion och streamningen kan öka med så mycket som 7.000 procent. Skivbolagen kämpar för att få med sina artister i programmet där det inte finns några förlorare, bara vinnare.

Alla vinner i tv-programmet ”Så mycket bättre”. Det visar den statistik som DN har tagit fram i samarbete med Spotify. Lyssningen på alla de deltagande artisternas låtar ökar direkt när programmet har premiär.

– Samtliga deltagare av programmet har fått en boost av sina dagliga antal streams i samband med att programmet startade, säger Malin Cumzelius på Spotify.

Men den största ökningen sker när artistens ”eget” avsnitt sänds. Under den dagen kan lyssningen öka med flera tusen procent jämfört med kontrolltidpunkten. Av artisterna som DN och Spotify kontrollerat gick det allra bäst för Olle Ljungström, som ökade sin lyssning med över 7 000 procent.

Lill Lindfors var med i programmet förra året, och lyssningen på hennes gamla låtar ökade med ungefär 1 200 procent efter att hennes avsnitt sändes. Just nu är hon ute på turné. Och det märks att ”Så mycket bättre” har föryngrat hennes publik, berättar hon på telefon.

– Jag har alltid haft ganska blandad publik, men jag hörde några som busvisslade häromdagen. Så det har breddats åldersmässigt, det tycker jag nog.

Efter att programmet hade sänts blev hon mer igenkänd, även bland barn och unga.

– Folk kände igen mig: ”där är ju hon!” Även unga män noterade mig, ville ta selfies med mig. Selfiesarna ökade, det var tydligt!

Tror du att det finns några negativa sidor med att vara med i programmet?

– Jag kan föreställa mig att det skulle kunna uppstå negativa sidor om man har ett negativt beteende. Men rent generellt tror jag inte det. Det enda som var uppe på tapeten när vår säsong pågick var att det var mycket vin till måltiderna, annars ingenting, säger Lill Lindfors.

Mark Dennis är vd för Sony Music Sverige som ger ut Bo Kaspers Orkester, vars sångare Bo Sundström var med i ”Så mycket bättre” förra året. Lyssningen på bandets låtar ökade med ungefär 700 procent direkt när Bo Sundströms avsnitt sändes.

– Det var inte bara en enda låt som väckte intresse, utan hela deras karriär. Folk gick in och lyssnade på hela katalogen, och vi släppte också en ny digital samling som sammanfattade deras karriär, säger Mark Dennis.

Och det ökade intresset består ett år senare, berättar Mark Dennis.

– Det leder till en långsiktig ökad lyssning på musiken. Vi ser fortfarande en ganska tydlig högre nivå per dag än innan. Vi pratar om kanske 15–20 procents ökning totalt. Det tycker både vi och bandet är roligt.

I år har Sony Music med Amanda Jenssen i programmet.

– Hon är en lite annan typ av artist, lite yngre och med en kortare karriär. Vi kommer att fokusera mer på tolkningarna av andras låtar, försöka jobba med dem på ett bra sätt, säger Mark Dennis.

Bland årets artister finns också Orup, som ges ut av skivbolaget Roxy Recordings. Samma skivbolag ger ut Agnes som var med i programmet 2013.

– Agnes hade varit utomlands mycket. Hon var inte bortglömd, men publiken visste kanske inte riktigt vem hon var som person. Det var en anledning för henne att vara med, säger Leif Käck som är vd för Roxy Recordings.

Vad gäller Orup passade ”Så mycket bättre” in i hans karriär och liv just nu, säger Leif Käck, och programmet sammanfaller med en sedan tidigare planerad krogshow på Hamburger Börs i Stockholm.

– Det blev ju jättebra i tajmningen, åtminstone på papperet.

Roxy Recordings jobbar aktivt för att få med artister i programmet, säger Leif Käck.

– Ja, det skulle jag absolut säga att vi gör. Produktionsbolaget träffar alla skivbolag i god tid och har möten. De kan vara nyfikna på någon artist, eller så tycker vi att en artist skulle vara intressant för dem och presenterar det i god tid. Det är naturligtvis produktionsbolagets beslut i samarbete med TV4, men vi träffas absolut och pratar.

Mark Dennis bekräftar Leif Käcks bild: skivbolagen är aktiva när det gäller att ”sälja in” sina egna artister till tv-programmet.

– Det finns ett löpande snack med redaktionen för programmet.

Leif Käck säger att det visserligen inte är självklart att man går från ”Så mycket bättre” som vinnare – gör man inte låtarna till sina egna går de spårlöst förbi.

– Utan att gå in på namn, så har man sett några artister som trott att de bara kan ”ställa in skorna” och inte jobbat tillräckligt med versionerna. Det som fungerar är de som gjort något med låtarna.

Men jämfört med till exempel Melodifestivalen är ”Så mycket bättre” ett säkert kort för artisterna, säger Käck.

– I Melodifestivalen är tävlingsmomentet så påtagligt. Du kanske är en folkkär artist men kommer sjua i en deltävling – då blir man ju en förlorare. I ”Så mycket bättre” kanske du inte gör så stort avtryck, men du förlorar inte, säger Leif Käck.

Leif Käck vill inte uttala sig generellt om hur ”Så mycket bättre” påverkar artister och skivbolags ekonomi, men programmet gör stor skillnad på Spotify, säger han.

– Topplistorna på Spotify brukar domineras av ung dansmusik och popmusik. Men när till exempel Magnus Uggla släppte ”Jag och min far” kan jag tänka mig att den gick bra. Det ger ökad lyssning på de artisterna som är lite äldre, vilket vi tycker är jättekul, säger Leif Käck.

Lill Lindfors har visserligen märkt av den breddade publiken och tycker att det är roligt, men det som påverkade henne mest med att vara med i ”Så mycket bättre” var mötet med de andra artisterna.

– Jag blev en erfarenhet rikare. Det var roligt att ge sig in i både Ebbots och Ken Rings världar, som jag inte alls kände till tidigare. Det var väldigt härligt, säger Lill Lindfors.

Fakta. De tio mest sedda avsnitten av ”Så mycket bättre”.
Sylvia Vret­hammar.

1 Sylvia ­Vrethammar

Säsong 3: 2.010.000 tittare.

2 Magnus ­Uggla

Säsong 3: 1.990.000 tittare.

3 Tomas Ledin

Säsong 2: 1.912.000 tittare.

4 Lena Philipsson

Säsong 2: 1.912.000 tittare.

5 Miss Li

Säsong 3: 1.895.000 tittare.

6 Lill Lindfors

Säsong 4: 1.894.000 tittare.

7 Eva Dahlgren

Säsong 2: 1.894.000 tittare.

8 E-Type

Säsong 2: 1.887.000 tittare.

9 Timbuktu

Säsong 2: 1.852.000 tittare.

10 Darin Zanyar

Säsong 3: 1.825.000 tittare.