Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Film

”Serier måste komma från hjärtat”

HBO Nordic firar succén ”Game of thrones” och rekord i antal prenumeranter med att satsa än mer i Skandinavien. Nu börjar tv-jätten göra egna serier – producerade i Norden.

Efter katastroflanseringen för fyra år sedan är amerikanska HBO:s nordiska dotterbolag HBO Nordic på fötterna och kan stoltsera med en miljon betalande prenumeranter i Skandinavien.

Serien ”Games of thrones”, HBO:s megasuccé, hann knappt få sin spektakulära final häromdagen förrän vd:n Richard Plepler landsatte sina trupper i Stockholm för att visa smakprov ur förhoppningsvis kommande succéer och berätta om beslutet att börja producera originalserier på plats i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

– Konkurrensen om kvalitetsproduktioner har aldrig varit större. Vi har växt mer under de senaste tre fyra åren än på mycket länge och ska investera allt vi tjänar på innehåll både i USA och internationellt, lovar den hårdsolade, militärklippte Richard Plepler över en spartansk äggviteomelett på Grand hôtel. Han bekänner sin stora kärlek till den danska tv-serien ”Borgen”.

– Det är en av mina topp fem-serier på många år. Vi har haft tankar på att göra en sorts amerikansk remake, men en massa kreativa människor brukar säga till mig; ”Richard, do not screw with that show.” Och det är sant att det som gör serien så briljant och unik är att den är väldigt typisk för Danmark, säger Plepler entusiastiskt men inflikar att David Simon (”The wire”) trots allt arbetar med ett projekt som har vissa beröringspunkter med den danska serien.

Plepler sekonderas på presslunchen av bland andra HBO Europes chef, fransmannen Hervé Payan. Han är glad över att de har rekryterat danska Hanne Palmquist, som tidigare varit på SVT, som chef över den skandinaviska produktionen inom ramen för HBO Nordic.

– Hon börjar i augusti och ännu finns det inga tydliga planer, men vi räknar med att ha nordiska produktioner premiärklara om ett par år, säger Payan som inte vill avslöja mer. Däremot verkar filmproduktion inte stå på önskelistan. HBO Nordic, som bara erbjuder en tredjedel så många långfilmer som konkurrenten Netflix, profilerar sig helst via serier.

Tidigare i år började Netflix (”House of cards”, ”Orange is the new black”, ”Narcos”) sondera terrängen bland svenska produktionsbolag. Med HBO Nordic på banan i Sverige hårdnar konkurrensen ytterligare om kvalitativ tv-dramatik, vilket inte minst lär påverka SVT, den svenska jätten i sammanhanget.

Plepler tror förstås inte på ”peak tv”, det vill säga att det skulle finnas för många tv-serier, men talar sig varm för begrepp som kvalitet, originalitet och personlighet. Han gör en analogi med konstvärlden och förklarar att hans vision av HBO är att företaget ska vara som ett galleri där ”mästarna” ska hänga upp sina konstverk.

– Det går helt enkelt inte att göra fuskbyggen för att försöka attrahera viss publik eller marknader. Serieskaparna måste ha sin själ i det de gör. Man märker direkt när någon pitchar något från hjärtat, och att det är värt att satsa på. Så var det när Lena Dunham kom med ”Girls” och när David Benioff och Dan Weiss talade för ”Game of thrones”.

– Däremot är det helt omöjligt att förutse vad som kommer att slå, vad som visar sig ligga i tiden. Man kan bara lita på sin känsla, säger Plepler med hänvisning till musikserien ”Vinyl”, skapad av bland andra Mick Jagger och Martin Scorsese, som lades ner efter bara en säsong.

Richard Pleplers entourage består av ett tiotal närmast identiskt kostymklädda, jetlaggade herrar och en dam. På frågan hur debatten om genus och mångfald påverkar utbudet svarar Plepler engagerat, och ignorerar snyggt en dansk kollegas grabbiga kommentar om att ”du är i Sverige nu, kom ihåg det”.

– Det är helt avgörande för oss att förhålla oss till förändringar i vårt land och globalt, allt annat vore fel. Jag tar frågor om jämställdhet och mångfald väldigt allvarligt, både på jobbet och när det gäller vårt innehåll, säger Plepler och pekar på nya HBO-serier som ”Insecure” som kretsar kring svartas erfarenheter och är gjord av en ung svart serieskapare, liksom kvinnodrivna ”Big little lies”.

Till skillnad från Netflix kommer HBO Nordic att fortsätta att portionera ut serier avsnitt för avsnitt.

– Det är roligare och är mer dynamiskt med tanke på det samtal om serierna som ständigt pågår på sociala medier. Vår nya thrillerserie ”The night of” är ett bra exempel på att man vill hålla spänningen vid liv, säger Plepler.

HBO/HBO Nordic.

Richard Plepler är vd för det amerikanska tv-bolaget HBO (Home Box Office) som startades redan 1972 och i dag är en kabel-tv-kanal och sänder digitalt över stora delar av världen.

Med tv-serier som ”The Sopranos”, ”The wire” och ”Six feet under” gick HBO i bräschen för tv-dramatikens renässans.

HBO Nordic lanserades i Skandinavien 2012 och är både en strömningstjänst och en tv-kanal för Sverige, Norge, Danmark och Finland. Största succén just nu är ”Game of thrones”.

Andra serier: ”Girls”, ”True blood”, ”True detective”, ”Veep”, ”Penny dreadful”, ”Billions”.

Fem kommande serier på HBO Nordic: J J Abrams Michael Crichton-remake ”Westworld” (premiär i oktober), skilsmässodramat ”Divorce” med Sarah Jessica Parker, Issa Raes ”Insecure” och mordthrillern ”Big little lies” med Nicole Kidman och Reese Witherspoon.