Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Film & TV

Viggo Mortensen: ”Metodskådespeleri är bara en tom term”

Foto: Polaris Images

Danskättade filmstjärnan Viggo Mortensen spelar fransk bylärare i David Oelhoffens "Far from men", ett drama som utspelar sig i Algeriets bergstrakter under frihetskriget som kulminerade 1962.

I filmen, som baseras på Albert Camus novell "Gästen", tvingas Mortensens rollfigur att ta på sig uppdraget att överlämna en algerisk dissident (Reda Kateb) till myndigheterna. "Far from men" visas på den Franska filmfestivalen i Stockholm på torsdag kväll.

Varför ville du göra den här filmen?
– Jag dras alltid till historier som jag själv vill se. "Far from men" är ett personligt och existentiellt westerndrama utan ideologisk inramning. Samtidigt återspeglar den en svår konflikt, samma typ av konflikt som rasar på flera ställen i Nordafrika och Mellanöstern i dag. Utan att vare sig förenkla eller idyllisera visar filmen att vi trots allt är ganska lika - oavsett vilken sida vi står på. Om man ska tolka filmens budskap på en mycket simpel nivå så handlar det om två individer som båda har flytt från livet och lär sig, både som individer och som ett team, att säga "ja" till livet i stället för att säga "nej", säger Viggo Mortensen i samband med världspremiären på Venedigfestivalen 2014.

Är det något som du försöker göra som skådespelare?
– Visst, jag försöker alltid säga ja" men vi tenderar alla att fastna i våra mönster utan att alltid inse det. För mig har det varit en stor tillgång att växa upp i en multikulturell familj i Argentina - jag blev hela tiden exponerad för andra perspektiv. Det gjorde mig nyfiken och mitt jobb som skådespelare handlar om att alltid se på världen på nya sätt, förklarar Viggo Mortensen som fick sitt stora genombrott i Peter Jacksons "Sagan om ringen" i början av 2000-talet.

"Far from men" utforskar den koloniala konflikten i Algeriet som Albert Camus också reflekterade över i sitt Nobelpristal. Vilket förhållande har du till författare som föddes i Franska Algeriet?
– Det intressanta var att Camus såg på konflikten som både en nordafrikan och europé och vägrade att välja sida, vilket är mycket intressant. För detta blev Camus stämplad som förrädare i Frankrike och karaktärsmördades av vänsterintellektuella som Jean-Paul Sartre och Simone de Beauvoir för att han jämförde Stalin med Hitler. Men Camus ord och gärningar har stått sig betydligt bättre mot tidens tand än både vad gäller Sartre och de Beauvoir. Han var alltid sann mot sin övertygelse.

Hur närmade du dig rollfiguren i "Far from men"?
– Inför filmen läste jag Camus självbiografiska "Den första mannen", vars ofärdiga manus hittades bredvid bilen när han omkom i trafikolyckan 1960. Det är en fantastisk ingång och bakgrund till min rollfigur. I grunden var Camus en pacifist, filosof och humanist som levde som han lärde - både privat och i sin konst. Om Camus inte hade emigrerat till Frankrike och blivit författare hade han antagligen jobbat som lärare, säger Viggo Mortensen.

Under inspelningen fick du hjälp av en språkcoach för att få till rätt sorts algeriska accent. Vad betyder språket för dig på jobbet?
– Eftersom jag pratar spanska, franska och engelska flytande så har jag alltid tyckt att det är roligt med språk. Ju fler verktyg man har, desto fler jobb kan jag göra. I filmen använde vi oss av språket för att i början skapa distans mellan de båda rollfigurerna för att senare mixa ihop deras språk så att de blir som två musiker som spelar tillsammans, säger Mortensen.

"Far from men" spelades in vid Atlasbergen och i gränstrakterna mellan Marocko och Algeriet. Vad betydde platsen för dig?
– För mig är rollfigurer alltid starkt präglade av sin miljö. Precis som jag tillbringade mycket tid i Ryssland inför David Cronenbergs "Eastern promises", så spenderade jag tid i Algeriet inför "Far from men". I scenen när min rollfigur pratar om utsikten från den där speciella kyrka han gifte sig i så beskrev jag bara det jag hade sett när jag var i Algeriet - färgerna, landskapet, havet. Men det har absolut ingenting att göra med "metodskådespeleri" - det är bara en tom term som vissa av mina kollegor slänger sig med, ler Viggo Mortensen som var i Venedig på kortpermis från inspelningen av den amerikanska independent-filmen "Captain Fantastic" i regi av Matt Ross.

– Jag spelar en pappa som bor djungeln med sex barn i åldrarna 6-18 år som pratar flytande spanska, franska och esperanto, läser Schopenhauer och Noam Chomsky. När de sedan åker till staden uppstår det vissa... eh...kulturkrockar. Det är ingen komedi men den har sina roliga ögonblick, ler Viggo Mortensen.

"Far from men" visas torsdag den 16 april kl 18.00 på Bio Rio i Stockholm. Filmen får svensk biopremiär den 15 maj.