Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Film & TV

Youtube ökar bland äldre tittare

Foto: All Over Press

Traditionella tv-kanaler har inte en chans mot Youtube bland unga tittare. Men under det senaste året är det bland äldre som tittandet ökat mest.

Enligt siffror från Mediavision slår Youtube nytt rekord i räckvidd. Numer når nättjänsten 21 procent av befolkningen i Sverige dagligen. Det innebär att Youtube är en av landets största tv-kanaler i fråga om räckvidd. Bara SVT och TV4 når fler.

Även tittandet fortsätter att öka. Personer i åldersgruppen 15-24 år tittar lika mycket på Youtube som de tittar på samtliga traditionella tv-kanaler sammanlagt. Den kraftigaste ökningen noteras emellertid bland personer i åldergruppen 65-74 år där den dagliga räckvidden nära nog fördubblats jämfört motsvarande kvartal första kvartalet 2014.

Youtubeanvändarna har alltjämt ett tydligt intresse för komedi, musik och spel. Men nu kommer även områden som matlagning, hälsa, skönhet och mode starkt.

– Att Youtube länge varit ohotad bland onlinetjänsterna är ingen nyhet. Det är, däremot, en nyhet att Youtube nu är i nivå med några av våra största tv-kanaler när det gäller såväl räckvidd som tittartid. Det påverkar såklart både annonsörer och traditionella tv-aktörer. Annonsörerna ser redan i dag ett ökat utbud av unga och kommersiellt attraktiva målgrupper på Youtube och tv-kanalerna måste i snabbare takt bygga strategier för sina reklamfinansierade onlinetjänster, säger Marie Nilsson, VD Mediavision i ett uttalande.