Titel: ”Apornas planet: (r)Evolution”

Kategori: science fiction

Regi: Rupert Wyatt

Medverkande: James Franco, John Lithgow, Tom Felton m fl.

Längd: 1 tim 46 min (från 11 år)

Aporna med egen planet är tillbaka. Serien kickstartar igen och Fredrik Strage imponeras av en snyggt animerad blandning av fängelsedrama, action och melodram – och längtar redan efter uppföljarna.

Efter Sammy Davis Jr:s död såldes hans ägodelar på exekutiv auktion – bland annat en två och en halv meter hög apstaty, rekvisita från science fiction-klassikern ”Apornas planet”. Sammy Davis Jr tyckte att det var den bästa film som gjorts om etniska konflikter. Andra gillade ”Apornas planet” och dess fyra uppföljare eftersom de fångade det sena sextiotalets atombombsskräck och utvecklingspessimism.

Trots sitt bitvis politiska innehåll var ”Apornas planet”-serien en kommersiell jätte, sin tids ”Star wars”, som sålde leksaker och lunchlådor. När Tim Burtons nyinspelning hade premiär 2001 hoppades producenterna på vad de beskrev som en ”merchandising tidal wave”. Den uteblev – liksom de planerade uppföljarna under nollnolltalet. Först nu kommer ”Apornas planet: (r)Evolution”, en så kallad ”reboot” som ska inleda en ny serie. Handlingen bygger mindre på den första ”Apornas planet” än på den fjärde filmen ”Erövringen av apornas planet” som visar hur intelligenta apor förslavas i ett futuristiskt 1991 och gör uppror mot de fascistiska människorna – i scener inspirerade av upploppen i Watts 1965.

Annons:

Att parallellerna till ”black power”-rörelsen tonas ner i den nya filmen är kanske oundvikligt. ”Erövringen av apornas planet” kan i dag uppfattas som rasistisk. ”Apornas planet: (r)Evolution” handlar därför mer om ansvarslösa medicinföretag.

James Franco spelar forskaren Will Rodman, en snutfager Dr Frankenstein som uppfinner en medicin som får hjärnceller att reparera sig själva. Han vill rädda sin alzheimersjuke far och injicerar medlet i schimpanser. Uppenbarligen har han inte sett ”Deep blue sea” där forskare som vill stoppa alzheimer ger liknande medicin till hajar (med katastrofala följder). Efter att en testapa gått bananas på ett styrelsemöte tvingas man avliva försöksdjuren. Will gömmer schimpansungen Caesar som snart lever upp till sitt namn.

”…(r)Evolution” är den första ”Apornas planet”-filmen som använder helt datoranimerade figurer i stället för maskerade människor. Resultatet är enastående. Caesar, vars rörelser utförs av Andy Serkis (Gollum i ”Sagan om ringen”), är till och med mer uttrycksfull än Navikrigarna i ”Avatar”. Faktum är att han överträffar flera av sina mänskliga motspelare – i alla fall stackars Freida Pinto, från ”Slumdog millionaire”, vars veterinär får så klichédrypande repliker att hon påminner om de lika nollställda skönheterna Linda Harrison i första ”Apornas planet” och Estella Warren i Burtons remake. John Lithgow är däremot perfekt som dement pappa, James Francos forskare väcker sympati trots att han orsakar civilisationens undergång och Tom Felton (Draco i ”Harry Potter”-serien) briljerar som sadistisk djurskötare.

”…(r)Evolution” fungerar som fängelsedrama (när Caesar spärras in på zoo blir filmen en hårig ”Nyckeln till frihet”), omtumlande action (med en svindlande final på Golden Gate-bron) och snyftig ”Lassie”-melodram om vänskapen mellan en man och en apa. Anhängare av den gamla serien har kritiserat de gulliga partierna men Caesars förvandling från kramgo Monchichi till Che Guevara-schimpans är djupt fascinerande.

Blinkningarna till den första filmen (Caesar bygger en modell av Frihetsgudinnan, på nyheterna meddelas att en expedition till Mars försvunnit) och det gastkramande slutet gör att jag redan längtar efter uppföljarna. ”Apornas planet: (r)Evolution” torde bli en lika effektiv reboot som ”Batman begins”.

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).