Filmrecensioner

”Bröllopsfotografen”

Prinsessan i Djursholm (Tuva Novotny), Överklass-Claes (Johannes Brost), skådespelaren på dekis (Kjell Bergqvist) och fotografen Robin (Björn Starrin) är rolltyperna i komedin ”Bröllopsfotografen”.

Prinsessan i Djursholm (Tuva Novotny), Överklass-Claes (Johannes Brost), skådespelaren på dekis (Kjell Bergqvist) och fotografen Robin (Björn Starrin) är rolltyperna i komedin ”Bröllopsfotografen”.

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Filmrecension

Regi: & Manus: Ulf Malmros. Foto: Mats Olofsson

Titel: ”Bröllopsfotografen”

Kategori: Dramakomedi

Längd: 1 tim 52 min (barntillåten).

Medverkande: Björn Starrin, Tuva Novotny, Kjell Bergqvist, Johannes Brost, Johan Andersson, Marianne Scheja m fl.

Ulf Malmros balanserar skickligt mellan sött och beskt i sin delvis självbiografiska drama­komedi. Mycket roligt, tragikomiskt och ­träffsäkert, tycker Eva af Geijerstam.

Ulf Malmros balanserar skickligt mellan sött och beskt i sin delvis självbiografiska drama­komedi. Mycket roligt, tragikomiskt och ­träffsäkert, tycker Eva af Geijerstam.

Ulf Malmros är en märklig tulipanaros till regissör. Han är den ende i vår ganska slätstrukna komedi­produktion som förvaltar ett slags svensk lustspelstradition med bönder och grosshandlare, överhet och undersåtar i gnisslande kulturkrock mellan storstad och buske. Han förmår på något listigt vis förena en gammaldags och modern ton, när han förser traditionen med nutida förtecken och alls inte enkelriktad svärtad udd. En liten skruvtving här, en liten stilisering där och bråddjupet öppnar sig under lustifikationerna.

I ”Bröllopsfotografen” återkommer Björn Starrin som spelade Pölsa i Malmros ”Smala Sussie”, den här gången som Robin. Robin är värmlänning förstås och med metal-striporna hyfsat dolda hasar han omkring som städare på bruket som sysselsätter hela byn, namngiven som Molkom, Malmros egen bakficka.

Annons:

Robin vill bli fotograf: han plåtar var han går och var han står i sin slitna hårdrocksutstyrsel med boots, läderbrallor, kedjor och ståtlig ryggtatuering med Wermland i frakturstil. Dock ser han inte ens det hus som står i ljusan låga, det är som om Malmros lite sorgset noterar dagens blindhet för den mer näraliggande dramatiken.

Malmros panorerar lustfyllt och underhållande genom de sedvanligt stumma tv-kvällarna i den snusbruna gillestugan, stiltjen på byn och kamouflageuniformerade råskinnet och polaren Bobbys bröllop med punkiga och höggravida lillsyrran med dånande högtsjungande Värmlandspatriotism som bisarrt obehaglig höjdpunkt.

Robin längtar obestämt bort och när bruket läggs ner och det enda som återstår är ”att jaga så mycket som möjligt, arbeta så mycket svart som möjligt och vänta på bättre ­tider” ser han sin möjlighet.

Till Stockholm på sms-lån, i snälla pappas bil och ett kommande manligt triangeldrama går hans färd. Å ena sidan den läraktige, naive och oförblommerat uppåtsträvande Robin. Å den andra Johannes Brost som Överklass-Claes, som ärvt miljoner på plastklämman till brödpåsar. Däremellan Kjell Bergqvist som skådespelare på dekis, Claes försupne barndomsvän och maskot, Robins cyniske hyresvärd och etikettsguide till den främmande överklassgalaxen. De är alla utmärkta i sina roller. Och så har vi förstås prinsessan i Djursholms­villan, Tuva Novotny som den väna men bestämda Astrid, också fotograf, men med uttalat självständighetsbehov.

I villan blir det andra fester av, än med fredagswoken i Molkoms tv-soffa och med ett betydligt mer uttalat klassförakt.

Det är mycket roligt, tragi­komiskt och fyllt av avslöjande träffsäkra iakttagelser, i synnerhet när Kjell Bergqvist lägger ut texten om överklassens egenheter och hyckleri, inte minst när det kommer till kulturen. (Kanske en del av det slags ”verklighetens folk” Göran Hägglund nyligen ville göra sig till tolk för ..?)

Robins vingligt riktningslösa gestalt slits mellan kärlek, anpassningsvilja och framgångsdröm. Skall man så invända mot Ulf Malmros studie i maskhållningens konster i såväl slott som koja, så rör invändningarna den hastighet med vilken Robin vill utplåna och förneka sin bakgrund, inklusive tatueringen. Från en scen till en annan förvandlas han abrupt från storögt nyinflyttad Molkombo som föga imponerad förevisas Stureplan till kortklippt jasägare, jaktkamrat och svikare i slips. Det går undan till hans totala lomhördhet för mammas allmänmänskliga credo vid ett återbesök.

Sen vidtar inom kort den romantiska komedins hela batteri av försumbara och konventionella bilder. Kvar dröjer ändå en typisk Malmrosbeska, framför allt tack vare de ytterst välskrivna rollerna åt de två gamla rävarna Bergqvist och Brost.

Kommentarer (4)

Den här artikeln går inte längre att kommentera.

0 Per sida:

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

saudi_1000
Foto:Saudiarabiens ambassad, TT

 Saudiarabiens ambassadör återvänder. Margot Wallström bekräftar. 24  9 tweets  15 rekommendationer  0 rekommendationer

 Källa: Saudiarabien upplevde det som en skymf. DN har kartlagt Saudikrisen. 180  24 tweets  156 rekommendationer  0 rekommendationer

saudi_288
Foto:Saab

 ”Högljudd retorik.” Skolföretagare kritiserar Saudipolitiken. 25  5 tweets  19 rekommendationer  1 rekommendationer

 Företag på DN Debatt: Vi startar skola för 4.500 elever i Saudiarabien. 261  54 tweets  207 rekommendationer  0 rekommendationer

 Orrenius: De som vädrar obehag inför Åkesson i Skavlan avfärdas. 1592  152 tweets  1439 rekommendationer  1 rekommendationer

orrenius
Bilden är ett montage. Foto:SVT, DN
Annons:

 Åklagaren lägger ner fallet. Ska ha tvingats sitta i skräck i flera timmar. 17  6 tweets  11 rekommendationer  0 rekommendationer

hogsby_1000
Förskolans ägare tar djupa andetag när hon tänker tillbaka. Foto:Fredrik Funck

 Ett år sedan förskoleövergreppen. Största sexbrottsfallet mot barn.

Annons:
Annons:
Annons:

Så får du DN:s flash

 Missa inga nyheter. DN:s app ger dig senaste nytt.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: