Filmrecensioner

”Hämnden”

Foto: Per Arnesen

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Filmrecension

Längd: 1 tim 53 min (från 15 år).

Regi: Susanne Bier

Titel: ”Hämnden”

Kategori: drama/thriller

Medverkande: Ulrich Thomsen, Trine Dyrholm, Markus Rygaard, William Jønk Nielsen Kim Bodnia Mikael Persbrandt mfl

”Hämnden” rör sig helt obesvärat mellan två genrer som nästan alltid har svårt att samsas: familjedramat och thrillern. ­Johan Croneman golvas av två spännande timmar av oavbrutet engagemang.

”Hämnden” rör sig helt obesvärat mellan två genrer som nästan alltid har svårt att samsas: familjedramat och thrillern. ­Johan Croneman golvas av två spännande timmar av oavbrutet engagemang.

Hon blommar sent, Susanne Bier, men som hon blommar. Hon debuterade för 20 år sedan med ”Freud flyttar hemifrån”, hon levererade en handfull hyggliga filmer under 90-talet, det var ändå med sin första Dogmafilm som hon hittade hem på riktigt. ”Älskar dig för evigt” (2000) var en smått fantastisk film, stora frågor i en svår vardag. Snyggt, sorgligt, kvickt, vackert. Susanne Bier har humor (det vet jag därför att jag flera gånger intervjuat henne), men det betyder inte att hon nödvändigtvis måste bevisa det i sina filmer.

Jag tycker att hon är som sämst när hon försöker vara rolig (särskilt tillsammans med Jonas Gardell, ”Livet är en schlager” är Biers bottennapp). Nu gräver hon däremot där hon står, tillsammans med manusförfattaren Anders Thomas Jensen. Han är också smått fantastisk.

Annons:

Jag vet inte varför konstnärer ibland får för sig att bli klassresenärer också i sin konst. Susanne Bier är extremt pricksäker när hon vågar vara på hemmaplan (övre medelklass/överklass), hon går helt bort sig när hon skall kliva ner några trappsteg. Hon har bara inte det språket.

Så snart man börjar kladda lite med orden och berömma dansk film hoppar halva Film-Sverige fram och dissar våra grannar – jag har aldrig förstått varför. Allt är ju inte Pia Kjærsgaard i Danmark, det framstår snart som lite löjeväckande att vi håller fram Danmark framför oss, skriver böcker om dem, förfasas – men på en nanosekund glömmer att vår närmaste verklighet inte är ett dugg annorlunda. Eller bättre.

Det är sannerligen en undanflykt, en kollektiv förträngning: Vi åker till Danmark och pekar finger. Det bevisar ju vår egen oskuld. Jojo, sannerligen. Och vilka släpade katten in i senaste valet?

Patetiskt.

Nåja, det får vara som det vill med detta, den danska filmen är i en helt annan liga än den svenska, Susanne Bier är lite i en klass för sig.

”Hämnden” är två timmar oavbrutet engagemang, två oerhört spännande timmar. ”Hämnden” rör sig helt obesvärat mellan två genrer som nästan alltid har svårt att samsas: familjedramat och thrillern.

Två pojkar möts i skolan, Christian har just förlorat sin mamma, Elias är på väg att förlora sin pappa i en svår separation, deras relation utvecklas till ett drama på liv och död. Det går inte riktigt att beskriva historiens utveckling, och de många komplikationerna, utan att förta spänningen, och stämningen, så ni får vänta och se.

Susanne Bier och Anders Thomas Jensen lyfter fram några av våra mest grundläggande existentiella frågor i de här pojkarnas dödligt eskalerande relation, samtidigt berättar filmen om flera olika parallella, inte helt olika, mänskliga tillkortakommanden.

Elias pappa, läkaren Anton (Mikael Persbrandt), lever mer än halva sitt liv i Afrika, där han gör en ovärderlig insats som doktor – samtidigt krackelerar hans liv på hemma­plan. Bier och Thomas Jensen lyckas med det mycket svåra företaget att lyfta några av de mest komplicerade frågorna i livet upp på ett allmängiltigt plan där vi alla kan identifiera dem. Och än bättre: identifiera oss själva.

Var finns jag, och du, och vårt vi, i dessa mycket viktiga frågeställningar: Hämnd – eller andra kinden till? Försoning – eller aldrig mer ett möte? Finns förlåtelse?

Jag har vid andra tillfällen redo­gjort för Susanne Biers ovana att sätta på kranarna utan att dra åt dem, det misstaget gör hon inte längre. Hon drar åt i exakt rätt sekund. När man tror att sentimentaliteten och sorgen riskerar att bli överbevattnad, är hon snabbt där och stänger av. Hon hade svårt för det för några år sedan, nu är hon en mästare på att hitta helt rätt flöde.

Johan Söderqvists musik är ett litet mästerverk, han prickar av känslolägena, han accentuerar händelseförloppet, han markerar berättelsens skiften genialt. Det är en film man kan lyssna på.

Pojkarna är underbara, Ulrich Thomsen och Trine Dyrholm tar inte en falsk ton, de jobbar och stretar frenetiskt med sina karaktärer. Ett stenhårt skådespelarjobb, utan en enda solosegling.

Jag tror inte att jag har sett Mikael Persbrandt mer övertygande någonsin – och jag är rätt ofta lite tveksam till hans machospel, eller det spel som regissörer ofta vill plocka ur honom. Han har lite för bra koll på var kameran står – Susanne Bier distraherar honom i exakt rätt moment, han har några fantastiska scener med Kim Bodnia där han visar vart det Persbrandts­ka skåpet skall stå. Och det är tyvärr inte alltid där man väljer att ställa honom.

Han får en femma också.

0 . Per sida:

Andra har läst

Mer från förstasidan

Ystad mord
Foto:Johan Nilsson

 Gripen i Köpenhamn. Kvinnan i Ystad anmälde mannen för misshandel.

aska_500
Foto:TT

 SMHI: Kraftiga urladdningar och hagel. Mer oväder under veckan. 37  4 tweets  33 rekommendationer  0 rekommendationer

 Försäkringen täcker inte alla vattenskador. ”Stod i vatten till anklarna.”

 Efter blixtnedslag i flyg. Passagerare strandade på Arlanda.

 Finlandsfärja slet sig. Oväder på flera håll – blixtnedslag på Arlanda. 154  6 tweets  148 rekommendationer  0 rekommendationer

 Träd föll i centrala Stockholm. Bilder från kaoset på Nytorget.

 Södra länken stängdes av. Trafikproblem på många platser.

 Ställdes in efter ovädret. Matchen AIK-Falkenberg sköts upp – men nu är planen spelbar.

DSC_6008
Foto:Jonas Eriksson

 Regnar det? Här är Netflix 50 bästa filmer enligt DN:s filmredaktör. 613  88 tweets  508 rekommendationer  17 rekommendationer

 Hur blir vädret hos dig? Se din lokala prognos hos Weatherpal.

Annons:

 "Det är en stor ökning." Trots nollvision fortsätter siffrorna att öka.

Annons:
vin
Foto:TT Mer vin bland de äldre.

 Var tionde kvinna. Mer social livsstil och stor tro på alkoholens gynnande effekter ligger bakom.

kimjongun_144102
Foto:AP

 ”Raketer mot källan till all ondska.” En högt uppsatt officer hotar USA med en kärnvapenattack.

 Nordkorea bygger undervattenshotell. Dyrt projekt trots svält i landet. 4  4 tweets  0 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: