4

”Kingsman. The secret service”
Regi: Matthew Vaughn
Manus: Jane Goldman, Matthew Vaughn.
I rollerna: Colin Firth, Taron Egerton, Samuel L Jackson m fl.
Längd: 2 tim 9 min (från 15 år).

”Gillar ni spionfilmer?” frågar Samuel L Jacksons superskurk. ”Nu för tiden är de lite för allvarliga för min smak”, svarar Colin Firths hemliga agent. Regissören Matthew Vaughn håller med om det. Därför har han skapat ett agent­äventyr i samma anarkistiska anda som sitt mästerverk ”Kick-ass”. Precis som den senare filmen remixade superhjältegenren, eller som Wes Cravens ”Scream” gjorde slarvsylta av slashers, driver ”Kingsman: The secret service” med James Bond samtidigt som den pusslar ihop klichéerna till något nytt.

Eggsy, en ung man på glid, blir rekryterad av en hemlig under­rättel­se­tjänst som drivs av hjältemodiga skräddare. Han byter genast träningsoverall mot tweed. Mentorn Harry Hart (Firth) är en gentleman med hårda nypor som påminner mindre om James Bond än om John Steed, den paraply­bärande aristokraten i den brittiska sextiotalsserien ”The avengers”. Samtidigt hotas världen av en IT-miljardär (Jackson) som tänker lösa klimatfrågan genom att förinta mänskligheten.

Ursinnigt tempo, rapp dialog och solida skådespelare gör att storyn, som inte precis är trovärdig, får mig att svettas av nervositet. Det vimlar av skojiga bifigurer, som en moraliskt bankrutt svensk statsminister och en kvinnlig Oddjob med rakbladsvassa benproteser. Manusförfattaren Jane Goldman (som även skrev ”Kick-ass”) ser till att Vaughns film blir roligare än ”Austin Powers” och mer spännande än ”Skyfall”. Eggsy överträffar till och med agent 007:s klassiska drinkbeställning när han ber om en dry martini som ”skakas medan man tittar på en oöppnad flaska vermouth”. Att blodstänken i de snyggt koreograferade slagsmålen ser ut att vara photoshoppade är det enda som hindrar mig från att sätta högsta betyg.