Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Filmrecensioner

Terry George: The Promise

Oscar Isaac och Charlotte Le Bon.
Oscar Isaac och Charlotte Le Bon. Foto: Noble

Föga originell. Intrigerna runt ”The promise” mer spännande än filmen, skriver Wanda Bendjelloul om filmen ”The Promise”.

3

Drama

”The promise”

Regi: Terry George

Manus: Terry George, Robin Swicord. I rollerna: Christian Bale, Charlotte Le Bon m fl. Längd: 2 tim 12 min (från 15 år).

 

Under våren har två filmer om det armeniska folkmordet – ”The promise” och ”The Ottoman lieutenant” – haft premiär på amerikanska biografer. Detta skulle naturligtvis kunna vara en slump men eftersom den senare är en turkiskt finansierad produktion har sammanträffandet lett till en hel del spekulationer.

Frågan är ju extremt känslig eftersom Turkiet fortfarande inte har erkänt att de 1,5 miljoner kristna, av olika etnisk bakgrund, som mördades under första världskriget föll offer för ett folkmord.

Till det yttre är filmerna dessutom förvillande lika. De kombinerar båda episkt berättande med romantik och krigsdrama och har flera namnkunniga amerikanska skådespelare i rollistan. Men på en punkt skiljer de sig åt. För även om ”The Ottoman lieutenant” erkänner att folkmordet ägt rum lägger den dimridåer kring ansvarsfrågan och skyller händelsen på inre stridigheter inom armén medan ”The promise” beskriver det inträffade som en systematisk förföljelse av armenier sanktionerad från allra högsta ort. Misstankar om att ”The Ottoman lieutenant” skulle vara en turkisk beställningsfilm har börjat florera. Att frågan är känslig för fler än den turkiska regeringen visar även det faktum att 86 000 personer på filmsajten Imdb hann såga ”The promise” innan den ens haft premiär. Något som väl kan tolkas som ett politiskt färgat ställningstagande mot filmen.

Intrigerna runt ”The promise” är betydligt mer spännande än själva filmen som är en ganska konventionell kärlekshistoria, tydligt inspirerad av klassiker i genren som ”Casablanca” och ”Doktor Zjivago”.

Här sparas inte på förförisk orientalism. Konstantinopels (nuvarande Istanbul) trånga gränder, basarer och altaner med utsikt mot Bosporens glittrande vatten bjuder inledningsvis på svärmiska scenerier. För det är hit, till Osmanska rikets huvudstad, som den armeniska apotekaren Mikael kommer för att studera medicin.

Det är här han möter den vackra Ana som efter många år i Paris återvänt till Anatolien för att söka sina armeniska rötter. Tillsammans med den amerikanska krigskorrespondenten Chris (Christian Bale) utgör hon ett vackert par. Trots detta och att Mikael är bortlovad till en kvinna i sin hemby, därav filmens titel, inleder de en romans och triangeldramat är ett faktum. Samtidigt bryter första världskriget ut och den brutala förföljelsen av armenierna inleds.

Berättelsens fokus ligger huvudsakligen på kärleksintrigen vilket är olyckligt eftersom den aldrig når upp till Lara och doktor Zjivagos trånande höjder. Oscar Isaac, som spelar Mikael, har fullt sjå att blåsa liv i sin träiga och genomgoda karaktär medan andreälskaren, Christian Bales reporter, mest framstår som en introvert suput.

Att den förtjusande Ana, spelad av Charlotte Le Bon, lyckas sätta allas hjärtan i brand är desto mer trovärdigt. Trots att kriget bara är en bifigur är skildringen av flykt det mest minnesvärda medan det faktum att alla, från högt uppsatta visirer till fattiga armeniska bönder talar fantastisk engelska, dess största svaghet.

”The promise” må vara föga originell men lär, precis som regissören Terry Georges tidigare film ”Hotel Rwanda”, bidra till att sprida viktig kunskap om det armeniska folkmordet till en bredare allmänhet.

  • Se mer.

Tre andra filmer om det armeniska folkmordet: ”Ararat” av Atom Egoyan (2002), ”The cut” av Fatih Akin (2014) och ”America America” av Elia Kazan (1963).