Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Filmrecensioner

The circle av James Ponsoldt

Mae Holland (Emma Watson) går med på att bära en kamera som gör att miljontals människor kan följa henne dygnet runt – allt för att smälta in på jobbet på ett hajpat it-företag i San Francisco.
Mae Holland (Emma Watson) går med på att bära en kamera som gör att miljontals människor kan följa henne dygnet runt – allt för att smälta in på jobbet på ett hajpat it-företag i San Francisco. Foto: Noble

Skärmkontroll. Gåtfullt, oklart och osubtilt när naturen ställs mot nätet, skriver Wanda Bendjelloul om ”The circle”.

1

Dramathriller

”The circle”

Regi, manus: James Ponsoldt

I rollerna: Tom Hanks, Emma Watson, Bill Paxton m fl. Längd: 1 tim 50 min (från 15 år).

Det finns väl inget som känns så tänkt som tanken att det här med internet har sina baksidor. Att vi numera lever i ett övervakningssamhälle där storebror manifesterar sitt allseende öga genom att omvandla våra intimaste sökningar till riktade annonser i våra flöden. Sociala medier-thrillern ”The circle” får med andra ord kämpa rätt hårt för att skapa skruvad fiktion av verklighet.

Mae Holland (Emma Watson) har precis fått jobb på ett hajpat internetföretag med bas i San Francisco. Deras affärsidé är att samla så mycket data som möjligt om dig, för dig. För ”Sharing is caring” som företagets prestigelöse grundare mr Bailey, spelad av Tom Hanks, uttrycker det. Helt utan ironi skall tilläggas.

Stämningen på det nya jobbet är på topp. Alla anställda erbjuds en massa sociala aktiviteter som doga (yoga för hundar), trampolinkurser och en generös sjukvårdsförsäkring mot att de bär en handboja som registrerar deras personliga data.

På kvällarna är det gemensamma fester där kända artister spelar. Allt är naturligtvis helt frivilligt även om kollegorna snart uttrycker ett visst missnöje över att Mae inte delar tillräckligt mycket information om sig själv via sociala medier. Att hon inte är tillräckligt transparent. Varför har hon till exempel inte berättat att hennes far (spelad av Bill Paxton som gick bort i februari) har svår ms? I sin iver att smälta in anmäler Mae sig till ett pionjärprojekt som går ut på att hon skall bära en kamera som gör att miljontals människor kan följa henne dygnet runt. För det är själviskt att inte dela med sig.

När kameran väl är på plats börjar ”The circle” alltmer att likna ”The Truman show”. Successivt suddas gränserna för vad som är privat ut, vilket börjar påverka Maes nära relationer. Utåt sett målar företaget upp det hela som ett demokratiprojekt medan den egna organisationen präglas av total brist på insyn.

Det är här som det hela börjar blir gåtfullt. Syftet med företagets insamlande av information förblir oklart och utan något slags bakgrund till Mae som person och hennes drivkrafter framstår hon mest bara som en nyttig idiot. I stället får det Vangelisliknande soundtracket och en och annan highfive i kontorslandskapet signalera framgång, medan Emma Watsons rynkade panna får visa på bekymmer.

Genom att kontrastera Maes kajakpaddling mot det inglasade kontorslandskapet där ungdomar likt zombier sitter hukade över sina skärmar ställs naturen mot nätet. Budskapet i ”The circle” blir inte mer subtilt än så: vår ständiga uppkoppling gör oss avtrubbade och vad som börjar med en oskyldig kattbild kan mycket väl sluta med en livestreamad koloskopi.

  • Se mer.

Tre dystopiska filmer från internets barndom: ”Tron” med Jeff Bridges (1982), ”War games” (1983), ”Nätet” med Sandra Bullock (1995).